Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest poppcorn
Skrevet

...så husker jeg trykkokeren mamma hadde. Den _må_ jo være aktuell i dag. Men de er kostbare, tror jeg.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Lotte :o)

6

• Katt-ja

4

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Husker de veldig godt. Mormor har fortsatt én igjen. Og den skal jeg ha!!!! Jeg har induksjonstopp sjøl, men jeg VIL ha den. Kan bruke den til ting og tang. Ikke så mye jeg samler på som jeg ikke kan bruke til noe, men noen ganger må man ha ting fordi det ligger masse minner i dem :-)

Skrevet

Husker de veldig godt. Mormor har fortsatt én igjen. Og den skal jeg ha!!!! Jeg har induksjonstopp sjøl, men jeg VIL ha den. Kan bruke den til ting og tang. Ikke så mye jeg samler på som jeg ikke kan bruke til noe, men noen ganger må man ha ting fordi det ligger masse minner i dem :-)

Synes de så supre ut til å plante jordbær i jeg!

Skrevet

Ja, det er hyggelig å ta vare på gamle ting med minner:-)

Skrevet

...så husker jeg trykkokeren mamma hadde. Den _må_ jo være aktuell i dag. Men de er kostbare, tror jeg.

Trykkoker er fint,- men ja - de er dyre.

Skrevet

Nei, sånn har jeg aldri sett før, faktisk...

• 2 uker senere...
StopMakingSense
Skrevet

En slik hadde jeg faktisk en gang, tror jeg overtok den etter en gammel tante da jeg fikk hele "grytesamlingen" hennes.

Kanskje smart, men den ble sjelden brukt og endte på dynga/loppemarked.

Tror den var i blikk/aliminium, så den kan neppe brukes på induksjonsplater (som jeg nå er blitt avhengig av - skjønner ikke at du orker holde deg med gammeldags kjeramikk).

Kan du forklare fordelene med induksjonsplater?

OG - er det bare fordeler?

Gjest Suverent
Skrevet

Som du ser av linken til laban, så er det ingen ulemper i forhold til matlaging. Hvis derimot pris og vaner er viktigst, vil nok induksjon oppleves som mindre aktuelt.

Med induksjon kan du regulere varmen helt korrekt, og ikke minst umiddelbart. Koker du f.eks. grøt, så skrur du bare ned varmen idet den koker, og da koker det ikke over. Så finner du riktig temp på no time og lar grøten kose seg i fred.

Det samme med alt annet også, selvfølgelig, å koke over noe er en saga blott.

Også går det jo lynkjapt å koke opp noe.

Gjest Elextra
Skrevet

Skriver bare under på det de to andre sier :).

Jeg ser ingen ulemper ved induksjonsplater (bortsett altså fra at de er litt dyrere).

Gjest Elextra
Skrevet

En ting til: Synes det er pussig at det blant fordeler i Labans link ikke nevnes hurtighet. "Temperaturregulering" står nevnt som en fordel, men en av de aller største fordelene er jo at du koker opp en kaserolle med vann på 1-2-3.

Mannen min nektet en gang for at det kunne gå raskere enn med gass, så en gang testet vi - og vannet kokte hurtigere på induksjon enn på største gassblusset! :)

Skrevet

En ting til: Synes det er pussig at det blant fordeler i Labans link ikke nevnes hurtighet. "Temperaturregulering" står nevnt som en fordel, men en av de aller største fordelene er jo at du koker opp en kaserolle med vann på 1-2-3.

Mannen min nektet en gang for at det kunne gå raskere enn med gass, så en gang testet vi - og vannet kokte hurtigere på induksjon enn på største gassblusset! :)

Det stemmer! Vi har samme vannkjele hjemme og på hytta og det tar jo en evighet å koke tevannet på hytta. (Bra vi har god tid når vi er der:-))

Skrevet

Men har du testet hurtigheten på å koke vann på induksjon kontra en god vannkoker? (Skriver "god", for vi har en på kontoret som bruker en evighet...)

Gjest Elextra
Skrevet

Men har du testet hurtigheten på å koke vann på induksjon kontra en god vannkoker? (Skriver "god", for vi har en på kontoret som bruker en evighet...)

Nei, det har jeg ikke.

Nå har jeg ikke vannkoker, og med induksjonsplatene føler jeg heller ikke behov for det. Og det er som sagt flere fordeler ved induksjon enn at den varmer fort opp.

Skrevet

Nei, det har jeg ikke.

Nå har jeg ikke vannkoker, og med induksjonsplatene føler jeg heller ikke behov for det. Og det er som sagt flere fordeler ved induksjon enn at den varmer fort opp.

Jeg betviler ikke ett sekund at det har mange fordeler.

Min hovedinnvending går på at jeg ikke liker å bytte ut noe som funker, og jeg synes at vanlig komfyr funker utmerket. :-) Det å ikke endre status quo blir derfor både billigere, mer miljøvennlig, og trolig også mest arbeidssparende, da vi slipper å bruke tid og krefter på utbytting osv.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg betviler ikke ett sekund at det har mange fordeler.

Min hovedinnvending går på at jeg ikke liker å bytte ut noe som funker, og jeg synes at vanlig komfyr funker utmerket. :-) Det å ikke endre status quo blir derfor både billigere, mer miljøvennlig, og trolig også mest arbeidssparende, da vi slipper å bruke tid og krefter på utbytting osv.

Det skjønner jeg.

Men du bør absolutt vurdere induksjon om dere først skal bytte ut! *S*

Skrevet

Det skjønner jeg.

Men du bør absolutt vurdere induksjon om dere først skal bytte ut! *S*

Det skal jeg gjøre:-) Men foreløpig er komfyren bare ca 10 år gammel, så den holder i maaaaange år ennå:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det skal jeg gjøre:-) Men foreløpig er komfyren bare ca 10 år gammel, så den holder i maaaaange år ennå:-)

''Men foreløpig er komfyren bare ca 10 år gammel, så den holder i maaaaange år ennå:-)''

Dream on, det er slutt på den tid da komfyrer ble laget for å vare en generasjon! ;)

Skrevet

''Men foreløpig er komfyren bare ca 10 år gammel, så den holder i maaaaange år ennå:-)''

Dream on, det er slutt på den tid da komfyrer ble laget for å vare en generasjon! ;)

Ja, det er det, men jeg tror likevel komfyrer oftere varer lenger enn slikt som oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og kjøleskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...