Gå til innhold

Sånn apropos navn og sånt

Anbefalte innlegg

også en mor
Skrevet

Hvor vanlig er det at man kaller opp foreldre, besteforeldre eller andre nære slektninger?

Har du oppkalt dine barn? Var dette heeelt frivillig, eller var det en forventning om at du skulle gjøre det?

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• også en mor

22

• Lotte :o)

17

• morsan

12

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

også en mor
Skrevet

Glemte å si at samtlige mine har blitt oppkalt etter besteforeldre/oldeforeldre :)

Og det var heeelt frivillig. Men innrømmer et visst "frivillig press" på nummer to og tre. (Når jeg først hadde begynt å oppkalle "måtte" jeg liksom fortsette) :)

Skrevet

Det har ikke vært vanlig i min slekt, men en og annen oppkalling har funnet sted. Min sønn har navn nr 2 etter morfaren sin, og en av mine nieser har navn etter oldemoren sin (min bestemor).

På min manns side har det vært litt mer vanlig med oppkallinger, men jeg følte meg ikke presset til å kalle opp fra den sida av slekta likevel.

Jeg vet om familier der det finnes "gjengangernavn", f eks at førstefødte gutt alltid skal hete X, eller at alle guttene skal ha samme andrefornavn osv. Som regel dreier dette seg om ganske korni navn, og jeg undres hvorfor akkurat disse navnene har fått "æren" av å bli gjentatt i det uendelige...

AneM1365380603
Skrevet

Min mor følte seg presset til å kalle søsteren min etter en av besteforeldrene. Det navnet hun egentlig ville bruke har jeg tatt i bruk på en av mine døtre. Jeg spurte først søs om hun syntes det var greit, og hun ble bare glad. Snuppa er jo en indirekte oppkalling etter henne :)

Skrevet

Våre er ikke oppkalt. Men to oldefedre ble veldig glade for navnevalget på førstemann. Deres fedre het nemlig det samme, uten at jeg visste det.

også en mor
Skrevet

Det har ikke vært vanlig i min slekt, men en og annen oppkalling har funnet sted. Min sønn har navn nr 2 etter morfaren sin, og en av mine nieser har navn etter oldemoren sin (min bestemor).

På min manns side har det vært litt mer vanlig med oppkallinger, men jeg følte meg ikke presset til å kalle opp fra den sida av slekta likevel.

Jeg vet om familier der det finnes "gjengangernavn", f eks at førstefødte gutt alltid skal hete X, eller at alle guttene skal ha samme andrefornavn osv. Som regel dreier dette seg om ganske korni navn, og jeg undres hvorfor akkurat disse navnene har fått "æren" av å bli gjentatt i det uendelige...

Visste ikke om denslags gjengangere før naboen min fortalte om at han nærmest ble lyst i bann i slekten sin fordi han brøt den skikken. Førstefødte gutten hos 7 generasjoner hadde visst samme navn.

Skrevet

''Som regel dreier dette seg om ganske korni navn''

Som Kornelius? ;-)

Skrevet

Visste ikke om denslags gjengangere før naboen min fortalte om at han nærmest ble lyst i bann i slekten sin fordi han brøt den skikken. Førstefødte gutten hos 7 generasjoner hadde visst samme navn.

''Førstefødte gutten hos 7 generasjoner hadde visst samme navn.''

Håpløs teit skikk. Jeg hadde brutt den på trass *hehe*

også en mor
Skrevet

Min mor følte seg presset til å kalle søsteren min etter en av besteforeldrene. Det navnet hun egentlig ville bruke har jeg tatt i bruk på en av mine døtre. Jeg spurte først søs om hun syntes det var greit, og hun ble bare glad. Snuppa er jo en indirekte oppkalling etter henne :)

Det var jo søtt gjort. (både at du spurte henne, og at hun tok det sånt) :)

også en mor
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243544815' post='4157168]

''Førstefødte gutten hos 7 generasjoner hadde visst samme navn.''

Håpløs teit skikk. Jeg hadde brutt den på trass *hehe*

Jeg tror det var akkurat det han gjorde. *s*

Han hater konvensjoner og "tvang" :)

Skrevet

Jeg tror det var akkurat det han gjorde. *s*

Han hater konvensjoner og "tvang" :)

Kul kis! ;-)

også en mor
Skrevet

Har hørt historier fra før i tiden, om folk som bevisst kalte opp ugifte gammeltanter/onkler for å øke sjansen for at barnet ble arving. He-he.

Skrevet

Jeg har på en måte kalt opp min datters tipp-tipp-oldemor.

Min bestemor (altså datter'ns oldemor ble kjempeglad, for bestemoren hennes var også hennes fostermor siden den mora hennes døde av spansken da min bestemor var baby)

-men jeg valgte ikke navnet fordi hun skulle kalles opp, det var fordi det var fint. Det andre var bare en bonus. Hyggelig at gamle damer på 90 år blir lykkelige for noe da :-)

Guttungen er ikke oppkalt etter noen, men har samme forbokstav som oldefaren sin. Heromkring regnes det også ofte som oppkalling.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har kalt opp mine barn etter forfedre. Det var absolutt frivillig. Heldigvis var det ingen på noen av sidene som blandet seg inn i navnevalget (slik jeg hadde fryktet).

Men jeg valgte ikke navn ut i fra at en bestemt slektning skulle kalles opp igjen. Jeg så på de navnene som var "tilgjengelige" og plukket ut det jeg likte best.

også en mor
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243544675' post='4157164]

Våre er ikke oppkalt. Men to oldefedre ble veldig glade for navnevalget på førstemann. Deres fedre het nemlig det samme, uten at jeg visste det.

Snakk om flaks da! :)

også en mor
Skrevet

Min bestemor (altså datter'ns oldemor ble kjempeglad, for bestemoren hennes var også hennes fostermor siden den mora hennes døde av spansken da min bestemor var baby)

-men jeg valgte ikke navnet fordi hun skulle kalles opp, det var fordi det var fint. Det andre var bare en bonus. Hyggelig at gamle damer på 90 år blir lykkelige for noe da :-)

Guttungen er ikke oppkalt etter noen, men har samme forbokstav som oldefaren sin. Heromkring regnes det også ofte som oppkalling.

''Heromkring regnes det også ofte som oppkalling.''

kjenner også noen som heter Kristine , oppkalt etter sine besteforeldre Kari og Roar (de to første bokstavene i Kristine) Da begynner det å bli noe utvannet oppkalling spør du meg :)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243544675' post='4157164]

Hmmmm én gutt oppkalt etter to menn med samme navn? Reneste Ola-Ola Heia-historien:-)

også en mor
Skrevet

Jeg har kalt opp mine barn etter forfedre. Det var absolutt frivillig. Heldigvis var det ingen på noen av sidene som blandet seg inn i navnevalget (slik jeg hadde fryktet).

Men jeg valgte ikke navn ut i fra at en bestemt slektning skulle kalles opp igjen. Jeg så på de navnene som var "tilgjengelige" og plukket ut det jeg likte best.

Mange måter å gjøre det på ja :) Og så lenge ingen i slekten blir "snurt" er det jo bra. :)

Skrevet

''Heromkring regnes det også ofte som oppkalling.''

Min mor insisterer på at jeg er oppkalt etter henne. Forbokstaven er det eneste vi deler - utover det er det ingen llike bokstaver, ikke likt antall stavelser og ikke likhet i navnenes opphav;-)

Skrevet

Har hørt historier fra før i tiden, om folk som bevisst kalte opp ugifte gammeltanter/onkler for å øke sjansen for at barnet ble arving. He-he.

Uffda!! ;-)

Jaggu glad at jeg ikke har navn etter grandtantene, da, for der er det nesten bare fæle navn. Det var én Marie, ellers bare ymse navn nevnt i tråden under her med flere i samme sjangeren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...