Gå til innhold

Eiendomskatt

Anbefalte innlegg

Gjest fnatt av skatt
Skrevet

Hvor mye er den på hos dere som allerede må betale den? Jeg vet det er forskjell fra kommune til kommune, og at det også går på boligens størrelse, osv.

Jeg må si jeg kjenner det snører seg i strupen når de snakker om at gjennomsnittsprisen er 14 000 kr pr år. Det er snakk om å innføre det i vår kommune. Det er ingen som vet, men mange snakker om hva en i verste fall må betale.

Gjest høstløv
Skrevet

Eiendomsskatten er mellom 2 og 7 promille av taksten på eiendommen.

I kommuner, som ikke har innført eiendomsskatt tidligere er det bare lov å ta minste sats det første året, men skatten kan økes med 2 promille for hvert av de følgende år inntil høyes sats er nådd.

I kommuner som tidligere har innført eiendomsskatt for næringseiendommer, så kan kommunestyret vedta hvilken skattepromille, som skal brukes ved eiendomsskatteberegningen.

http://www.lovdata.no/all/tl-19750606-029-004.html#13

Gjest fnatt av skatt
Skrevet

Eiendomsskatten er mellom 2 og 7 promille av taksten på eiendommen.

I kommuner, som ikke har innført eiendomsskatt tidligere er det bare lov å ta minste sats det første året, men skatten kan økes med 2 promille for hvert av de følgende år inntil høyes sats er nådd.

I kommuner som tidligere har innført eiendomsskatt for næringseiendommer, så kan kommunestyret vedta hvilken skattepromille, som skal brukes ved eiendomsskatteberegningen.

http://www.lovdata.no/all/tl-19750606-029-004.html#13

Har jeg forstått det riktig da med denne regnemåten:

La oss si at verditaksten på huset er 3 mill og at de tar høyeste skatt på huset. Skal vi da betale 21 000 i året?

Det sto at de tar inn mellom 2 og 7 kr pr tusenlapp av verdien.

Gjest høstløv
Skrevet

Har jeg forstått det riktig da med denne regnemåten:

La oss si at verditaksten på huset er 3 mill og at de tar høyeste skatt på huset. Skal vi da betale 21 000 i året?

Det sto at de tar inn mellom 2 og 7 kr pr tusenlapp av verdien.

Ja, hvis kommunen har innført eiendomsskatt fra før, ellers har de ikke lov til å ta mer enn minstesats på 2 promille det første året.

Vår kommune hadde egen taksering av alle husene, før eiendomsskatten ble beregnet, og de satte et fradrag på 300.000 på denne taksten. Taksten var lavere enn hvis den var blitt satt av en takstmann.

Men det er vel forskjellig fra kommune til kommune.

Skrevet

Jeg betaler ca. 4.000 på mitt eget, så har jeg en 4 mannsbolig for utleie, den betaler jeg 6.000 pr år for.

Skrevet

Null.

Jeg misliker eiendomsskatt blant annet fordi det er skatt på allerede beskattede verdier og uthuling av eiendomsretten. Dessuten rammer eiendomsskatten unødvendig hardt folk med lav inntekt og høy formue, som pensjonister, folk har mistet jobb og de som arver.

Hvis formålet med eiendomsskatt var sosial utjevning, burde ingen betale eiendomsskatt av verdier under medianformuen. Slik det funger nå er eiendomsskatten rent fiskal. Om selve skattenivået var beholdt, burde heller skatt beregnes ut fra inntektsgrunnlaget.

Skrevet

Jeg fikk ei regning på 2500- og noe dumpende ned i postkassa nå på lørdag. Mener det sto det var fire terminer i året. Jupp.... jippi! - Not...

mumitrollet
Skrevet

Jeg synes det verste var der jeg bodde tidligere. Der var det festet tomt, og jeg måtte betale festeavgift til kommunen.. Og i TILLEGG måtte jeg betale eiendomsskatt av en tomt som faktisk ikke egentlig var min!!! Synes dte var utrolig frekt.

Skrevet

Jeg synes det verste var der jeg bodde tidligere. Der var det festet tomt, og jeg måtte betale festeavgift til kommunen.. Og i TILLEGG måtte jeg betale eiendomsskatt av en tomt som faktisk ikke egentlig var min!!! Synes dte var utrolig frekt.

''Og i TILLEGG måtte jeg betale eiendomsskatt av en tomt som faktisk ikke egentlig var min!''

Enig. Det kalles svindel og bedrag. Leier man en hybel eller leilighet betaler man ikke eiendomsskatt, men leier man jord må man betale eiendomsskatt...

mumitrollet
Skrevet

''Og i TILLEGG måtte jeg betale eiendomsskatt av en tomt som faktisk ikke egentlig var min!''

Enig. Det kalles svindel og bedrag. Leier man en hybel eller leilighet betaler man ikke eiendomsskatt, men leier man jord må man betale eiendomsskatt...

Jeg synes det lukter av minst trippel-beskatning. Først må man betale masse avgifter knyttet til kjøpet av boligen med festet tomt (som by the way delvis ble kjøpt med kommunalt startlån). Avdragene betales med penger man allerede har skattet masse av. Deretter må man betale leie av tomten, og til sist skatte av hele greia.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...