Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp vært gjennom et prøverørsforsøk og er kommet 3,5 mnd. på vei, det jeg lurer på er om det da er normalt og være så øm i sidene?

Det virker som det er i eggstokkene siden det er på hver side og ømt og jeg føler meg mørbanket og må legge meg forsiktig om kveldene. Kan det være fordi det har samlet seg væske i eggposene etter egguttaket?

Hvis det er dette, hvor lang tid kommer jeg til å gå slik, vil det vare ut graviditeten til jeg får første mens eller?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32973-ivf-pr%C3%B8ver%C3%B8rsfors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vet at det faktisk er ganske vanlig å være plaget med litt smerter i eggstokkene etter å ha vært gjennom den voldsomme hormonbehandlingen som IVF-behandlingen innebærer. Jeg kan ikke gi deg noe svar på hvor lenge dette evt. forventes å vare. Jeg vil anbefale deg å ringe IVF-avdelingen, hvor du har vært til behandlinge, og spørre om en samtale med jordmor eller sykepleier der.

Øm var bare fornavnet for min del, jeg fikk 22 modne egg, og etter at 18 av disse var tatt ut skulle eggposene tømme seg for væske. Jeg hadde så vondt at jeg til og med lå på sykehus i tre døgn til observasjon, og det var KUN pga fri væske rundt i magen. Men alt var OK og helt normalt. Nå er jeg i syvende måned (og syvende himmel). Slapp av, alt er nok som det skal være, det er sjelden man får så mange egg som jeg fikk, og da blir det jo heller ikke så mye væske som skal ut. Når du har kommet så langt så går det nok bra!

Jeg var veldig overstimulert på mitt første forsøk, og hadde fryktelig vondt i eggstokkene etterpå. Men ikke mer 2-3 uker. Hvis du er øm så lenge etterpå, tror jeg det må være noe annet. Kanskje er det ligamentene som holder livmoren på plass. De driver stadig og strekker på seg, og det kan gjøre litt vondt.

Lykke til videre !

Øm var bare fornavnet for min del, jeg fikk 22 modne egg, og etter at 18 av disse var tatt ut skulle eggposene tømme seg for væske. Jeg hadde så vondt at jeg til og med lå på sykehus i tre døgn til observasjon, og det var KUN pga fri væske rundt i magen. Men alt var OK og helt normalt. Nå er jeg i syvende måned (og syvende himmel). Slapp av, alt er nok som det skal være, det er sjelden man får så mange egg som jeg fikk, og da blir det jo heller ikke så mye væske som skal ut. Når du har kommet så langt så går det nok bra!

Greit å høre at det kanskje er pga. eggposene jeg er så utrolig øm i sidene, merker selv at det er egentlig det samme som jeg har hatt helt siden egguttaket, som var vondt og som jeg ble veldig øm/hoven og oppblåst av.

Jeg hadde ikke så mange eggposer som deg men jeg hadde 16 stk! Mange nok spør du meg :-)

Men hvordan merket du at væsken kom ut? Jeg har ikke merket noen ting, men dette blir kanskje bare tatt opp av kroppen?

Hyggelig å høre at alt er bra med deg og at du er 7 mnd. på vei, da har du ikke lenge igjen :-)

Lykke til og tusen takk for svar :-)

Greit å høre at det kanskje er pga. eggposene jeg er så utrolig øm i sidene, merker selv at det er egentlig det samme som jeg har hatt helt siden egguttaket, som var vondt og som jeg ble veldig øm/hoven og oppblåst av.

Jeg hadde ikke så mange eggposer som deg men jeg hadde 16 stk! Mange nok spør du meg :-)

Men hvordan merket du at væsken kom ut? Jeg har ikke merket noen ting, men dette blir kanskje bare tatt opp av kroppen?

Hyggelig å høre at alt er bra med deg og at du er 7 mnd. på vei, da har du ikke lenge igjen :-)

Lykke til og tusen takk for svar :-)

Jeg merket jo at noe skjedde når eggposene tømte seg nettopp pga av at jeg fikk så fryktelig vondt. Omtrent som veldig kraftige luftsmerter. Var jo også konstant øm der eggstokkene er. Dette varte for min del til ca. uke 11-12 før det ga seg, av og på med "luft"-smertene. Slitsomt, men harmløst. Nå har jeg hatt tre svangerskap utenfor livmor, og smertene lignet på de jeg hadde da, så jeg var jo veldig nervøs, men alt OK nå, tror jeg, nå er jeg bare nervøs fordi det har blitt så stille inni der. Får spørre jordmor om det, da.

Lykke til videre!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...