Gå til innhold

Nakkekrage

Anbefalte innlegg

Gjest tinzytown
Skrevet

Har nakkesleng, så må gå med krage. På pakka står det at jeg ikke skal bruke den mer en 6 timer pr dag.

Men på legekontoret sa de at jeg minst skulle gå med den til neste uke.

Så nå er jeg litt forvirret her.

Etter at jeg begynte med den føles nakken så mye bedre og samtidig hjelper det mot hodepinen jeg sliter med.

Er det noen her som har litt mer peiling på hvor lenge jeg og hvor ofte jeg kan bruke den ?

Gjest Kayia
Skrevet

"På legekontoret sier de (...)" sier du, betyr det at du ikke har snakket med lege? Jeg fikk nemlig en wiplashskade for noen år tilbake, og ble undersøkt av lege på sykehuset (legevakten ligger på sykehuset der jeg bor). Her ble det presisert at jeg skulle holde meg helt i ro i en uke (ble sykemeldt i to tror jeg), ikke se på tv, ikke lese, men ligge så rolig jeg kunne på sofaen hele den første uken - uten krage.

Krage var en anbefalt behandling på 80-tallet ble de sagt, men var ikke anbefalt lenger siden man hadde erfart at nakken hadde best av små og rolige bevegelser, ikke å bli låst i en stiv posisjon.

Dette ble gjentatt av legen som undersøkte meg etter MR-undersøkelse en uke senere. Om jeg var deg ville jeg derfor undersøkt dette med legen dersom du er usikker.

Gjest tinzytown
Skrevet

"På legekontoret sier de (...)" sier du, betyr det at du ikke har snakket med lege? Jeg fikk nemlig en wiplashskade for noen år tilbake, og ble undersøkt av lege på sykehuset (legevakten ligger på sykehuset der jeg bor). Her ble det presisert at jeg skulle holde meg helt i ro i en uke (ble sykemeldt i to tror jeg), ikke se på tv, ikke lese, men ligge så rolig jeg kunne på sofaen hele den første uken - uten krage.

Krage var en anbefalt behandling på 80-tallet ble de sagt, men var ikke anbefalt lenger siden man hadde erfart at nakken hadde best av små og rolige bevegelser, ikke å bli låst i en stiv posisjon.

Dette ble gjentatt av legen som undersøkte meg etter MR-undersøkelse en uke senere. Om jeg var deg ville jeg derfor undersøkt dette med legen dersom du er usikker.

Prata med lege jo. Fikk bare mer og mer vondt i nakken, så da kom de frem til at jeg måtte gå med krage. Men midt i alt kaoset som oppsto, fikk jeg ikke med meg hvor ofte og hvor lenge.

Har jo selv forstått det sånn som at nå i vår tid, så skal man ikke gå med krage. Synes jo det er rart, men det hjelper noe veldig.

candyqueen_83
Skrevet

''ikke se på tv, ikke lese''

Oh, my!

Da hadde det klikka for meg tror jeg. Hvordan holdt du ut?

Gjest anbefales ikke
Skrevet

Jeg har også følt behov for å bruke nakkekrage ved et par anledninger (pga store smerter, følte det lindret å bruke den). Både lege og fysioterapeut advarte meg sterkt mot dette, og sa man var gått bort fra det. Årsaken er at man da ikke bruker de musklene som holder nakken oppe, og de musklene svekkes. Slik at tilstanden blir enda verre.

brilleslangen
Skrevet

Jeg kræsja i grøfta i 95 og fikk beskjed om å bruke krage, I mitt tilfelle var jeg skikkelig mørbanket. De første dagene kunne jeg godt bruke den litt på dagtid, men legen anbefalte egentlig nattebruk. Jeg kjøpte min krage på apoteket.Den er egentlig for liten for min nakke for den låser ikke fast hodet, men den gir likevel støtte, ognår nakken av og til føles vond (pga hovne lymfeknuter) bruker jeg den fremdeles, men bare om natta mens jeg ligger og sover. Aldri på dagtid. Den gir fin støtte og lar musklene slappe av litt. Den eneste gangen jeg har brukt kragen på dagtid var da jeg etter trekking av visdomstann etter noen dager hadde så vondt i kjeveleddet at jeg hverken fikk til å spise eller sove. Da prøvde jeg med kragen, og den støttet opp nok til at kjevemuskulaturen fikk hvile seg litt, og etter et pardager med kragebruk var jeg fin igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...