Gå til innhold

jente med verkende saar i bulgaria, hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest noen som har peiling
Skrevet

hei jenta mi paa ti aar har falt paa asfalten og faatt et faelt skrubb saar over hele kneet.

har hatt paa basimysin salve og bandasje rundt men er ikke stort bedre.

hun har desverre badet med det og det er nok blitt vaatt og verkende pga det.

trenger hun legehjelp. eller hvordan kan jeg behandle dette selv.

er det lurt aa ha paa plaster eller er det for tett.

kan hun fortsatt bade med dette eller.. er redd for infeksjoner. men stakkars jenta blir jo lei seg for at hun ikke kan bade.

haaper paa svar fra erfarne dolmoedre.

Gjest Mamma til en pluss en
Skrevet

Det finnes vanntette plaster, en slags kompresser, de har sikkert noe slikt på apoteket der nede også. Rens gjerne såret både morgen og kveld og skift plaster da.

Skrevet

Få en lege til å se på det. En lege kan dere sikkert bli satt i kontakt med gjennom reiselederen hvis dere er på chartertur.

Hun bør jo uansett ikke bade med bandasje på, og la den fortsette å være på etter bading. Det er veldig lite gunstig ved sår.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg er ikke sikker på om du mener at det bare er skrubbsår eller om det verker.

Basimysin er vel infeksjonsdrepende? Hvis det ikke verker og sprer seg, ville jeg latt henne bade og vært flink til å rense såret etterpå.

I første omgang ville jeg bare gått innom et apotek og forhørt meg der og kjøpt pyrisept eller hva det nå heter i Bulgaria.

Skrevet

Hvis såret er overfladisk, så hadde jeg latt henne bade og så skylt såret i etterkant. I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er nødvendig med legetilsyn, men dersom kneet og området rundt blir rødt, hovent og varmt så ville jeg kontaktet lege.

Dersom såret væsker, så kan dere gå innom et apotek og få tak i noen kompresser som ikke setter seg fast i såret og ha på det når hun ikke bader.

Fortsatt god ferie.

Skrevet

Bading i rent saltvann skal tvert imot faktisk være bra for åpne sår.

Saltet kan svi litt, men sjøvannet renser og desinfiserer, og tilfører ingen skadelige bakterier.

Bassengvann derimot, kan jo inneholde "litt av hvert" i tillegg til klor og kjemikalier. Så det er nok ikke så gunstig for et åpent sår.

Gjest vis frem såret på apoteket
Skrevet

Rent saltvann og sol er godt for sårheling (ellers skal man skal generelt være forsiktig med å sole arr for å unngå at de blir mer synlige, men det er ikke lite viktig på et kne som feks i ansiktet..)

Ta på et stort plaster når dere er sikre på at såret er rent og tørt (slik at hun ikke får skitt i det når hun leker), men ikke gå med våte bandasjer eller plastere, såret må få tørke.

Reiseselskapet / hotellet kan skaffe dere en lege som kan kikke på det hvis det ser betent ut.

Ta henne med på apoteket og vis frem såret, apotekansatte kan ofte mye, og er flinke i en blanding av språk og kroppsspråk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...