Gjest manøvri manøvra Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Det gjelder en vi kjenner som vi trodde vi kjente, men ikke lenger forstår noe av. Å si at han har levd et dobbeltliv vil være en underdrivelse. Han har bedratt den ene med den andre og den andre med den tredje og så videre, og vraker dem etter hvert brått og brutalt. Så har han samtidig hatt en fast dame i mange år, som har levd lykkelig uvitende. De har ingen barn og har gjennom jobb vært en del adskilt de siste åra. En kynisk løgner er vel vanligvis en glatt fyr med lavt angstnivå, vil de fleste tro, men det passer ikke her, og det gjør det vanskelig å få bitene til å passe sammen. Han er riktignok suksessrik. Hans nærmeste venner oppfatter han som en rettskaffen mann og en nær og god venn som dessverre har store problemer med angst og er veldig nevrotisk og innesluttet. Han unngår konfrontasjoner i stor stil, og har vært i svært lange, faste forhold siden han var 13. Ovenfor sine affærer har han tydeligvis oppført seg som en helt annen person. For en har han fremstått som en svært selvsikker, skrytende bedreviter. Et par av hans kvinner fikk aldri noe klart inntrykk av hvem han egentlig var under den til tider nervøse oppførselen fordi han stadig skiftet væremåte. De som har forholdt seg upåvirket av hans sjarmørerier har han forelsket seg i. Han har så kommet med ubehagelige bemerkninger i større og større grad, som har såret nok til at damene til slutt har gitt han opp. Dette har toppet seg til den reneste forakt når han ville ha dem tilbake og ikke fikk. Han virker også som om han ser på seg selv som enten god eller ond. Det virker som om han lett kan skamme seg over å være "slik en idiot", men i neste øyeblikk er han på sin høye hest nok en gang, bedre, sterkere. Dette med forakt og ekle kommentarer er noe kjæresten hjemme eller venner ikke kan forstå. Han er jo alltid så snill med henne, og er ikke typen som ikke respekterer kvinner. Når noen av damene har blitt sint på han eller forlatt han, har han blitt desperat. Med en dame kuliminerte det i en konfrontasjon som kjæresten hjemme fikk snusen i. Alle trodde lenge at dette var en engangsaffære som resultat av forelskelse, og han ble tilgitt mot at han brøt kontakten med den andre kvinnen. Det gjorde han kort og brutalt, og ga klar beskjed om at han hadde spilt et spill og kanskje hadde forelsket seg litt, men at det i realiteten bare var damen hjemme han elsket. Etter hvert begynte en del av damene å finne ut om hverandre, og det ble flere konfrontasjoner. En graviditet hadde det også blitt. Han benekter alt og forklarer seg på forskjellige måter til alle. Han truet en av kvinnene med politianmeldelse om hun ikke sluttet å spre løgner. En annen kvinne hadde også vansker med å gi slipp uten videre etter at han dumpet henne skikkelig brutalt visstnok til fordel for kjæresten hjemme, og han overså henne totalt og truet med anmeldelse for stalking. Kjæresten hjemme trodde på han. Senere fikk han dårlig samvittighet og bestemte seg for å snakke med henne, men la på røret når hun konfronterte han med at det hun nå visste ikke var i overensstemmelse med den forklaringen han ga henne. Han sier til alle damene som konfronterer han at han har lært nå. Han høres ikke ut som en nevrotisk mann, snarere som en som har veldig høy selvtillit og får mer krefter av å si "beklager at jeg har ødelagt så mye for deg, men jeg vil ikke se deg mer, jeg var bare litt forvirret og oppførte meg som en drittsekk og en idiot, men nå vet jeg hva jeg vil, og vi kan ikke prate mer fordi jeg vet du aldri vil bli fornøyd før du får meg tilbake". Selv når den forsmådde damen, etter at han stengte for all kontakt når hun fant ut at hun ble lurt i månedsvis, bare vil ha svar for å føle at verden henger sammen. De spørsmål vi sitter i gjen med er hvordan går det an å fremstå på så forskjellig vis? Hva er det som driver han, og hva er målet? 0 Siter
Gjest JUSTaMinute Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Spør NHD på Psykiatriforum isteden! 0 Siter
Gjest manøvri manøvra Skrevet 11. juni 2009 Skrevet 11. juni 2009 He's just not that into you! Nei, det håper jeg inderlig ikke, det hadde vært litt ekkelt, for å si det sånn :-) 0 Siter
Gjest manøvri manøvra Skrevet 11. juni 2009 Skrevet 11. juni 2009 Spør NHD på Psykiatriforum isteden! Det spørs nå om han har ressurser til det, da, må nok korte det litt ned da om ikke annet :-) 0 Siter
Gjest JUSTaMinute Skrevet 11. juni 2009 Skrevet 11. juni 2009 Det spørs nå om han har ressurser til det, da, må nok korte det litt ned da om ikke annet :-) Jeg har inntrykk av at han klarer veldig godt å lese lange fremstillinger om menneskers problemer, så bare prøv du! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.