Gå til innhold

Beregning av drikkevarer til selskap

Anbefalte innlegg

fru Burlefot
Skrevet

Det skal arrangeres et lag i familien ganske snart, vi blir rundt 60 gjester. Det serveres koldtbord og kaker og kaffe etter middagen.

Hvor mye skal jeg beregne i alkoholholdige drikkevarer?

Vi skal ha velkomstdrink med musserende vin, det skal serveres vin (rosévin og rødvin) til maten, eventuelt øl til de som vil ha det. Til kaffen skal vi ha cognac og en likør.

Men jeg er altså litt blank på hvor mye vi trenger av hvert slag... Er det noen som har vært med på dette før? Det legges ikke opp til flatfyll, men vi vil at det skal være rikelig.

Skrevet

Velkomstdrinken er enkel. Det skal være et glass, og det tar du fra linken til vinmonopolet.

Du sier at det skal være rikelig, men ikke flatfyll. Da ville jeg beregnet minimum 4 glass, max en flaske vin per person (som drikker alkohol). Usikkerhetsfaktoren er hvordan du skal beregne fordelingen rødvin/rosevin. Jeg vil tippe 9:1 evt 8:2. Du unngår problemet ved å holde deg til rødvin.

Det er vanlig at konjakk/likør er kun et glass, Skal det være "rikelig", er det to.

Skrevet

Er det til konfirmasjon eller bryllup? Skal du servere cognac til kaffen eller in til maten osv? Rødvin passer best til konfirmasjon.

også en mor
Skrevet

Denne lenken har jeg allerede sett, men takk for svar.

Men hvorfor ikke bruke de rådene fra den lenken da? ;)

Skrevet

Velkomstdrink: 1 glass til hver.

Hovedrett: 2 glass til hver.

Forrett/dessert: 1 glass til hver.

Vinmonopolet kan fortelle deg hvor mange glass (ca.) de regner på en flaske av de forskjellige vinene.

Hvor lenge har dere tenkt å drikke kaffe og konjakk/likør? Hvis selskapet strekker seg et stykke ut over kvelden/natten vil det naturlig nok gå med mer enn ellers. Jeg ville nok regnet minst 2 glass til hver, antakelig mer. Men det kommer selvfølgelig også an på om dere får brukt ev. "rester" senere. Dere trenger nok 2 flasker likør, jeg vil da anbefale en sterk og en svak i stedet for bare en av delene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...