Gå til innhold

Vi kan få Eniro til å fjerne alle fødselsdatoer

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har fått enda en mail fra Datatilsynet, etter at jeg påpekte at de hadde gjort en dårlig saksbehandlingsjobb:

''Viser til Deres e-post.

Adressemekling og adresselister som bare inneholder det som defineres som grunndata, er lovlig i Norge, og virksomheter trenger ikke samtykke fra den registrerte for å videreformidle denne informasjonen. Med grunndata menes navn, adresse, telefonnummer og fødselsdato.

Datatilsynet har vurdert publiseringen av fødselsdag (dvs. dag og måned) til å ikke være i strid med personopplysningsloven. Tilsvarende vil gjelde for alder, men ikke fødselsdag med år/alder. Det forutsettes imidlertid at det er anledning til å reservere seg mot denne oppføringen hos telefonkatalogen. Dette kan man også gjøre, se link kontaktinfo

http://eniro.no/no/Norge/Kontakt/.

Det er dessuten anledning til å reservere seg helt og fullt mot oppføring i enhver søketjeneste. Dette gjør man ved å kontakte egen teleoperatør.

Det presiseres at Datatilsynet ikke har godkjent Eniros løsning, slik det fremkommer i enkelte oppslag i media. Konklusjonen om at publisering av fødselsdag ikke er i strid med lov er resultat av en ren juridisk vurdering. I kraft av ombudsfunksjonen har Datatilsynet gitt uttrykk for at publisering av denne type opplysninger burde baseres på samtykke, men tilsynet kan ikke gi pålegg/forbud mot tiltak som ikke strider mot personopplysningsloven.

Eniro, som er ansvarlig for søketjenesten Telefonkatalogen.no, har i media signalisert at de vil vurdere å fjerne fødselsdag fra denne nettjenesten dersom de får tilstrekkelig klare signaler om at dette er noe folk ikke ønsker. Vi vil derfor anbefale å kontakte Eniro direkte, se kontaktinfo

Bård Hammervold, kommunikasjonsdirektør Eniro Norge

Mob. 995 83 120 / [email protected]

Tore Andre Godager, portalsjef gulesider.no

Mob. 906 45 553 / [email protected]

Renate Morken, informasjonskonsulent Eniro Norge

Mob. 476 03 968 / [email protected]

Juridisk svartjeneste

Datatilsynet ''

Så jeg oppfordrer flest mulig til å ta kontakt med Eniro.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• også en mor

7

• morsan

2

• ekte nick

2

• ecbole

1

Mest aktive i denne tråden

også en mor
Skrevet

Bra jobba Ulvinnen!

''Det forutsettes imidlertid at det er anledning til å reservere seg mot denne oppføringen hos telefonkatalogen.''

Her har de satset på at det er bedre med tilgivelse enn tillatelse. Jeg ble eitrande sint når jeg så at jeg var oppført med fødselsdato uten at jeg visste om det, og har slettet meg.

Vi er alt for sløve i forhold til personvern og identitets-stjeling.

Bra initiativ som vil bli fulgt opp.

Mvh

Gjest gudbrand gråstein
Skrevet

Det sies at flere av sjefene i Eniro har fjernet fødselsdatoen sin før dette ble offentlig kjent. Merkelig??

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det sies at flere av sjefene i Eniro har fjernet fødselsdatoen sin før dette ble offentlig kjent. Merkelig??

Ja, ikke sant? Underlig at ikke deres fødselsdatoer kunne vises, når de kunne eksponere våre.

Gjest togli
Skrevet

Jeg registrerte meg og fikk fjerna fødselsdatoen!

Men...må jeg virkelig betale for dette???!! I så fall kom ikke det tydelig fram når jeg registrerte meg!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Men...må jeg virkelig betale for dette???!! I så fall kom ikke det tydelig fram når jeg registrerte meg!

Jeg tror ikke vi må betale. Hos meg stod det: kostnad kr 0. Dessverre tok jeg ikke utskrift av det. Men kommer det en regning, så kommer jeg til å lage bråk. Nå har jeg fått noen kontakter her og der som jeg i så fall kommer til å mobilisere.

også en mor
Skrevet

Man må ikke betale. På forsiden står det tydelig at registrering er gratis og at fordelen er at man kan endre opplysningene gratis. Men det koster om man eventuelt skal oppføre flere nummer eller e-post adresse eller lignende.

Hvis jeg har misforstått dette så har de _meget_ villedende forside. Jeg har mest av alt lyst til å fjerne hele meg fra deres sider. Vet dere om man da fortsatt vil være å finne på opplysningen 1881?

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror ikke vi må betale. Hos meg stod det: kostnad kr 0. Dessverre tok jeg ikke utskrift av det. Men kommer det en regning, så kommer jeg til å lage bråk. Nå har jeg fått noen kontakter her og der som jeg i så fall kommer til å mobilisere.

Jeg gir deg beskjed om jeg får regning, så får du hjelpe meg videre med hva jeg bør gjøre ;)

Flott innsats av deg!

Gjest togli
Skrevet

Man må ikke betale. På forsiden står det tydelig at registrering er gratis og at fordelen er at man kan endre opplysningene gratis. Men det koster om man eventuelt skal oppføre flere nummer eller e-post adresse eller lignende.

Hvis jeg har misforstått dette så har de _meget_ villedende forside. Jeg har mest av alt lyst til å fjerne hele meg fra deres sider. Vet dere om man da fortsatt vil være å finne på opplysningen 1881?

Ok.

Det siste du spør om aner jeg ikke...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg gir deg beskjed om jeg får regning, så får du hjelpe meg videre med hva jeg bør gjøre ;)

Flott innsats av deg!

Takk :)

Selvsagt skal jeg bistå om regningen kommer. :)

Skrevet

Bravo, Ulvinnen.

Prøvde Eniros nettside, men den gikk så tregt at jeg måtte gi opp.

Skrevet

Bra jobba Ulvinnen!

''Det forutsettes imidlertid at det er anledning til å reservere seg mot denne oppføringen hos telefonkatalogen.''

Her har de satset på at det er bedre med tilgivelse enn tillatelse. Jeg ble eitrande sint når jeg så at jeg var oppført med fødselsdato uten at jeg visste om det, og har slettet meg.

Vi er alt for sløve i forhold til personvern og identitets-stjeling.

Bra initiativ som vil bli fulgt opp.

Mvh

Men hvordan har du klart å slette deg? Jeg har ikke klart å slette min oppføring, enda jeg faktisk har hemmelig nummer!

Skrevet

Det var godt at de var villige til å høre på brukerne denne gangen. Får håpe dette hindrer andre i å legge ut opplysninger uten godkjenning.

Enig.

Men jeg er litt bekymret for denne birthday-siden. Jeg har aldri hørt om den før! Har de lov til å legge ut slik info, da? Eller styres den fra utlandet?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Enig.

Men jeg er litt bekymret for denne birthday-siden. Jeg har aldri hørt om den før! Har de lov til å legge ut slik info, da? Eller styres den fra utlandet?

Den siden var ny for meg også. Men jeg har ikke fått den til å virke, så jeg har ikke fått sjekket om jeg er der.

Gjest høstløv
Skrevet

Enig.

Det er ikke noe info om min familie der, men det virker som om de holder på å bygge opp databasen, ved at venner skal angi fødselsdager for sine venner igjen.

Det var ikke noen informasjon om hvordan man kan kontakte de, for å klage på databasen deres.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er ikke noe info om min familie der, men det virker som om de holder på å bygge opp databasen, ved at venner skal angi fødselsdager for sine venner igjen.

Det var ikke noen informasjon om hvordan man kan kontakte de, for å klage på databasen deres.

Hvis du klikker på "kontakt oss" nederst på siden, får du opp en boks der du kan skrive en melding til dem.

Gjest høstløv
Skrevet

Hvis du klikker på "kontakt oss" nederst på siden, får du opp en boks der du kan skrive en melding til dem.

Det er bare en boks, hvor du kan bli bedt om å bli kontaktet av firmaet.

Jeg trenger et sted, hvor jeg kan protestere på at de oppretter en slik database.

Gjest annlovinda
Skrevet

Det er bare en boks, hvor du kan bli bedt om å bli kontaktet av firmaet.

Jeg trenger et sted, hvor jeg kan protestere på at de oppretter en slik database.

Hvilken side er dette?

Skjønner at det er en side hvor man kan finne fødselsdatoer. Har du link? Vil gjerne sjekke om min familie er der

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...