Gå til innhold

Vi kan få Eniro til å fjerne alle fødselsdatoer

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er bare en boks, hvor du kan bli bedt om å bli kontaktet av firmaet.

Jeg trenger et sted, hvor jeg kan protestere på at de oppretter en slik database.

Kanskje Datatilsynet er riktig instans? Da jeg klaget til dem ([email protected]) på Eniro, fikk jeg en mail tilbake med oppfordring om å kontakte Eniro direkte og de ga meg 4 kontaktpersoner med mailadresse og telefonnummer.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• også en mor

7

• morsan

2

• ekte nick

2

• ecbole

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Hvilken side er dette?

Skjønner at det er en side hvor man kan finne fødselsdatoer. Har du link? Vil gjerne sjekke om min familie er der

:)

http://www.birthday.no/

også en mor
Skrevet

Det er bare en boks, hvor du kan bli bedt om å bli kontaktet av firmaet.

Jeg trenger et sted, hvor jeg kan protestere på at de oppretter en slik database.

Jeg sendte klage til datatilsynet :)

også en mor
Skrevet

Men hvordan har du klart å slette deg? Jeg har ikke klart å slette min oppføring, enda jeg faktisk har hemmelig nummer!

Måtte først registrere meg på deres sider. Etter at jeg slettet meg i fødselsregisterert slettet jeg hele brukerkontoen min hos dem.

Gjest Eg undrar eg
Skrevet

Bare lurer, hva er problemet for dere med at fødselsdagen står synlig for folk?

Sjekket meg og der står dagen og måneden.

Hva er problemet med at det er synlig at du er født 10 juni f.eks?

Bare lurer liksom.

Gjest høstløv
Skrevet

Bare lurer, hva er problemet for dere med at fødselsdagen står synlig for folk?

Sjekket meg og der står dagen og måneden.

Hva er problemet med at det er synlig at du er født 10 juni f.eks?

Bare lurer liksom.

Da har du ikke fått med deg mye av debatten, som har vært i media i de siste dagene.

Årsaken har også vært grunngitt her på DOL.

Årsaken er at det blir for enkelt å finne en persons personlige data, slik at uvedkommende lett kan forfalske identiteten til tilfeldige personer.

Gjest Eg undrar eg
Skrevet

Da har du ikke fått med deg mye av debatten, som har vært i media i de siste dagene.

Årsaken har også vært grunngitt her på DOL.

Årsaken er at det blir for enkelt å finne en persons personlige data, slik at uvedkommende lett kan forfalske identiteten til tilfeldige personer.

Nei, har ikke fått med meg det jeg. Skjer for mye både på jobb og privat for tiden :)

Så det blir så mye enklere altså bare ved å vite hvilken dag vi er født på?

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, har ikke fått med meg det jeg. Skjer for mye både på jobb og privat for tiden :)

Så det blir så mye enklere altså bare ved å vite hvilken dag vi er født på?

Sammen med årstallet du er født, og det finner du ved et enkelt søk på skattelistene.

Gjest Eg undrar eg
Skrevet

Sammen med årstallet du er født, og det finner du ved et enkelt søk på skattelistene.

Men fødselsdatoen vår står jo allerede i skattlistene. Kan de ikke bare ta informasjonen der fra da?

Det står jo et sted liksom, blir det noe farligere om det står to eller tre?

Gjest høstløv
Skrevet

Men fødselsdatoen vår står jo allerede i skattlistene. Kan de ikke bare ta informasjonen der fra da?

Det står jo et sted liksom, blir det noe farligere om det står to eller tre?

I skattelistene står bare fødselsåret.

Gjest Eg undrar eg
Skrevet

I skattelistene står bare fødselsåret.

Ok. Såpass følger jeg med altså :)

Skrevet

Ok. Såpass følger jeg med altså :)

Det er bare noen gamle skattelister som er relativt godt gjemt, som inneholder full dato.

For meg er det noe av poenget - jeg er ikke så redd for at det _går an_ å finne fødselsdatoene min. Jeg er verken rik eller kjendis, så det er lite sannsynlig at noen leter spesielt etter meg. Men jeg liker allikevel ikke at den kommer opp helt av seg selv bare fordi noen søker på navnet mitt. Den burde være bedre skjult enn det, slik at man må være spesielt interessert for å finne den.

Skrevet

Måtte først registrere meg på deres sider. Etter at jeg slettet meg i fødselsregisterert slettet jeg hele brukerkontoen min hos dem.

Jeg fant ikke noe sted å slette hele kontoen min hos dem, etter jeg registrerte meg. Jeg prøvde, men fikk bare opp melding om at "minst ett fornavn må være med" og "Minst ett telefonnummer må være med".

Så hvordan eksakt gjorde du det?

også en mor
Skrevet

Jeg fant ikke noe sted å slette hele kontoen min hos dem, etter jeg registrerte meg. Jeg prøvde, men fikk bare opp melding om at "minst ett fornavn må være med" og "Minst ett telefonnummer må være med".

Så hvordan eksakt gjorde du det?

Trykk på "innstillinger" så vil du få opp et alternativ som heter: Slett brukerkonto (eller noe lignende). Siden jeg ikke har konto lenger får jeg ikke sjekket ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Trykk på "innstillinger" så vil du få opp et alternativ som heter: Slett brukerkonto (eller noe lignende). Siden jeg ikke har konto lenger får jeg ikke sjekket ;)

Nå har jeg slettet brukeren min. jeg ser ingen grunn til at Eniro skal bruke min registrering som grunnlag til å skaffe seg annonseinntekter.

Gjest høstløv
Skrevet

Nå har jeg slettet brukeren min. jeg ser ingen grunn til at Eniro skal bruke min registrering som grunnlag til å skaffe seg annonseinntekter.

Står du fortsatt oppført i telefonkatalogen da?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Står du fortsatt oppført i telefonkatalogen da?

Jada. Å fjerne brukeren sin får ingen påvirkning på det som er registrert på deg. Skulle du senere ønske å gjøre noen forandringer, er det bare å lage ny bruker igjen.

Gjest høstløv
Skrevet

Jada. Å fjerne brukeren sin får ingen påvirkning på det som er registrert på deg. Skulle du senere ønske å gjøre noen forandringer, er det bare å lage ny bruker igjen.

OK

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...