Gå til innhold

Candidas infeksjon i mage/tarm

Anbefalte innlegg

Gjest fog24

Hei. Jeg har hørt at man kan få infeksjon av candidas-sopp i mage og tarm-system. dette kan vistnok være med på å skape mye problemer. (dårlig fordøying, tretthet, smerte o.l) jeg sliter med disse tingene og lurer på om det kan være at jeg har en slik infeksjon i kroppen? isåfall, hva kan jeg gjøre for å bli bra igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330180-candidas-infeksjon-i-magetarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Candida albicans er en gjærsopp som finnes både på huden og inne i oss (munnhule, tarm, skjede). Den holdes vanligvis i sjakk av kroppens immunsystem og normale mikroflora. Personer med svekket immunsystem (som ved hiv/aids) eller forstyrret mikroflora (som etter antibiotika) er utsatt for oppvekst av soppen som ofte danner et hvitaktig belegg og derfor har fått navnet "albicans" som betyr hvit. Dette er de fleste leger inneforstått med og gir ofte forebyggende soppkurer til kvinner som må bruke antibiotika pga urinveisinfeksjoner. Mere omstridt er kronisk candida infeksjon og fenomenet "candida relatert complex", forkortet CRC. Det er en tilstand der kroppen i tillegg reagerer allergisk mot soppen og dette kan gi en rekke plager, hvorav noen av dem er diffuse leddplager og tretthet. Noen alternative utøvere stiller ofte denne diagnosen på sine pasienter med diffuse symptomer basert på ulike spørreskjema. Det best dokumenterte spørreskjema er et ganske enkelt skjema med syv ulike spørsmål som er publisert i et medisinsk tidsskrift av den norske legen Heiko Santelmann. Han har også anbefalt en eliminasjonsdiett på 7-10 dager uten sukker og gjærprodukter og deretter et provokasjonsforsøk. Det er nemlig vanskelig å bruke hudprikketester og blodprøver for å påvise gjærsoppallergi. Hvis man er allergisk for andre typer sopp kan dette styrke mistanken mot CRC fordi kroppen kan kryssreagere mellom ulike allergifremkallende stoffer. Det er årsaken til at pasienter med CRC frarådes inntak av gjærholdige produkter. Innen skolemedisinen brukes ofte medikamenter som dreper sopp (mycostatin, diflucan), mens innen alternativ behandling anbefales en kombinasjon av diett og soppdrepende naturprodukter som olivenbladekstrakt, kaprylsyre og ipe-roxo. Vi har ikke undersøkelser som dokumenterer at det ene naturproduktet er bedre enn det andre og pasienten må derfor ofte prøve seg fram. Etter mitt syn er det like viktig å styrke hele normalfloraen med prebiotika og probiotika og passe på immunsystemet med riktig ernæring, stressreduksjon og eventuelt kosttilskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...