Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 21+1.Jeg har vært gjennom 2 spontanaborte før 12 uke og har ingen barn. Jeg var på ultralydkontroll i går pga. Stor mage og gått opp 1,4 kg i løpet av en uke. SF måler 27 cm. På ultralyd fant de ikke noe som tydet på misdannelser. Jeg har ikke mye fostervann og fosteret har normal størrelse. Jeg har en svært spent livmor. Jeg får kynnere etter å ha gått inntil 100 -200 meter. Jeg blir svært tungpustet og må sette meg ned. Det føles som om jeg kan svime av, dersom jeg ikke setter meg. Kynnerene går over med en gang jeg setter meg.Legen kunne ikke forklare meg hvorfor jeg har det slik så tidlig i svangerskapet og hvorfor jeg har så stor mage. Jeg har normal urin, Hg på 10,4, Blodtrykk på 100/60 og hvilepuls på 80-85.Og føler meg ellers i ok form. Har du/dere vært borti liggnende tilfeller?

Jeg synes selv jeg kjenner lite fosterbevegelser - kan dette komme av den spente livmoren?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33100-rask-vekst-og-stor-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tror kanskje det kan være en sammenheng mellom kynnerne dine og følelsen av å skulle besvime. Her er det viktig at du lærer deg noen gode pusteøvelser. Når du kjenner at magen blir hard, bør du sette deg ned, ihvertfall stoppe opp og finne noe å lene deg mot. Pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Det kan tenkes at du hyperventilerer litt når du får kynnere. Prøv å bli oppmerksom på hvordan du vanligvis puster når du får kynnere. Du har et ganske lavt blodtrykk, og det kan tenkes at det er årsaken til ubehaget ditt.

At du kjenner lite liv så tidlig i svangerskapet, er helt normalt. Barnet er ennå så lite, at du ikke kjenner sparkene så godt ennå, spesielt hvis den sparker deg mot ryggen. Etterhvert vil du helt sikkert kjenne mer.

Fortsetter det å bli svært plagsom for deg, dette med kynnere og besvimelsestendens, synes jeg du skal ta det opp med din lege, evt. for videre utredning.

Akkurat som meg! Alt OK, ser ut som om jeg skal føde når som helst, og har fortsatt nesten 3 mnd. igjen. Jeg vokser kjempefort, men babyen er helt i gjennomsnitt, masse kynnere når jeg går litt, og svimmel og kvalm, men dette går over når jeg hviler. Veldig fort sliten. Har vært sånn lenge nå. Jeg var slank (170/58) når jeg ble gravid, har gått opp ca. 15 kg alt, og de kom i ekspressfart, men har roet seg litt nå. Sist var det 1,5 kg. på en måned. Før det har det ligget på ca. 4 kg pr. mnd. SUKK. Har inntrykk av at det meste er normalt og at man bare må ta det med ro så lenge ikke noe dramatisk skjer. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...