Gå til innhold

Bør ikke innvandrere snakke norsk med barna?


Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

jo.. men foreldrene kommer jo aldri til å lære seg norsk om de bare prater morsmålet sitt . barna hadde hatt godt av å hatt foreldre som hadde kunnet norsk..

Foreldrene bør helt klart også lære norsk, men det betyr ikke at det er til barnas beste at foreldre og barn snakker norsk sammen. Det er mange andre foreldre kan (og bør) snakke med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    8

  • Mrs D

    3

  • citoyen

    3

  • ariadne

    1

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

hva er ikke sant i det da? hadde jeg flyttet til pakistan kunne ikke jeg og ungene gått rundt å snakket norsk? ingen hadde forstått oss, og ungene hadde slitet med å lære seg pakistansk..

Klart dere hadde gått rundt og snakket norsk dere i mellom. Jeg kjenner flere norske familier som bor eller har bodd i utlandet, de snakker selvfølgelig norsk hjemme og landets språk på jobb/skole/butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

hva er ikke sant i det da? hadde jeg flyttet til pakistan kunne ikke jeg og ungene gått rundt å snakket norsk? ingen hadde forstått oss, og ungene hadde slitet med å lære seg pakistansk..

Det er ikke sant at det bare snakkes norsk i Norge. Hvis du ikke har hørt om samer, skogfinner, romanifolket som alle har sine språk, så er kunnskapsnivået ditt veldig lavt på dette området.

Og i tillegg kommer alle vi utlendinger som snakker mange språk - selvom vi bor i Norge.

Selvfølgelig skal fremmedspråklige lære seg norsk. Men det gjør de ikke ved å snakke _for dem_ et fremmed språk hjemme (altså norsk). Norsk læres ved å delta i samfunnet, barnehage, skole, jobb o.a. Slik har jeg gjort det selv og slik har barna mine gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ville du sørget for at de lærte godt norsk før de begynte på skolen?

Barna har mange flere arenaer enn hjemmet, eller bør ha i allefall, hvor de kan lære seg norsk før skolen. F.eks barnehage, lekeplass, samvær med andre barn....Jeg syns foreldrenes ansvar er å legge til rette for at barna får anledning til å lære å snakke norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mine barn har norsk tegnspråk som førstespråk selv om det ikke er det språket de bruker mest idag. For oss som er døve anbefales det at vi stort sett ganske konsekvent prater tegnspråk med barna våre. Grunnen er at barn og voksne skal få god nok kommunikasjon og muligheten til å kommunisere om "dypere" ting enn de rent overfladiske. Dette ser man spesielt godt når barna blir ungdommer. Hvis de ikke kan mors og fars morsmål godt nok, skaper det gjerne en barriere mellom foreldre og barn.

Et av de største problemene vi har med barn med innvandrerforeldre idag er nok at endel foreldre mister oversikten over hva barna driver med. Barna står midt imellom to kulturer/to språk og kan kanskje ikke foreldrenes morsmål godt nok til å kunne snakke om mer dypereliggende ting. Det er selvsagt svært viktig at slike barn, og også CODA-barn (hørende barn av døve foreldre) begynner i barnehage tidlig! Dessuten må foreldrene legge til rette for at barna får se norsk barne-tv, møte andre nordmenn etc.

Målet for alle slike barn er at de må være fullt ut tospråklige. Det tror jeg de tjener mest på på sikt.

Jeg må legge til at selv om mannen min og jeg er døve, så har vi godt talespråk. Av den grunn har ikke vi vært konsekvente brukere av tegnspråk hjemme, mye også fordi tegnspråk ikke er mitt førstespråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

bor man i norge så bor man i norge..

Her snakker man norsk..

Hmm, da har du ikke fulgt særlig godt med rundt forskning omkring dette temaet ;)

Det er slike holdninger som bidrar til dårligere integrering av innvandrere - tro det eller ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''Jeg har egentlig lite peiling i dette, men å si at folk skal bruke noe annet enn sitt morsmål hjemme, høres ganske sært ut i mine ører.''

Jeg vet om flere tospråklige familier som veksler mellom to språk. I noen situasjoner kan det være lettere å gå over til norsk, dersom barnet bruker mange norske ord, eller barnet har norske venner på besøk. Hvis man selv behersker norsk, og det er det språket man snakker på jobb, så kan det ofte bli sånn at norsk er det som er mest brukt.

I en familie jeg kjenner så snakker foreldrene polsk til barna, og de svarer på norsk. Det hender også at foreldrene ikke er så konsekvente og svitsjer mellom norsk og polsk.

''I en familie jeg kjenner så snakker foreldrene polsk til barna, og de svarer på norsk. Det hender også at foreldrene ikke er så konsekvente og svitsjer mellom norsk og polsk.''

Sånn er det hos oss også, bortsett fra at her er språkene norsk tegnspråk og norsk :)

Vi veksler mellom begge språkene alt ettersom. Ofte kan vi si ting på tegnspråk og ungene svarer på norsk ;)

Det viktigste er at vi har funnet en kommunikasjonsform som fungerer for oss alle fem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er ikke sant i det da? hadde jeg flyttet til pakistan kunne ikke jeg og ungene gått rundt å snakket norsk? ingen hadde forstått oss, og ungene hadde slitet med å lære seg pakistansk..

''og ungene hadde slitet med å lære seg pakistansk.''

Det der viser utallige undersøkelser er feil. Barn greier fint å lære flere språk. Eneste måten de ikke ville lære pakistansk på var om de ikke omgikkes med pakistanere eller var ute i det pakistanske samfunnet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo.. men foreldrene kommer jo aldri til å lære seg norsk om de bare prater morsmålet sitt . barna hadde hatt godt av å hatt foreldre som hadde kunnet norsk..

Men akkurat det argumentet hører hjemme i en helt annen diskusjon. Alle som bor i Norge bør lære seg norsk, men det betyr ikke at de ikke kan snakke sitt eget morsmål hjemme likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Men akkurat det argumentet hører hjemme i en helt annen diskusjon. Alle som bor i Norge bør lære seg norsk, men det betyr ikke at de ikke kan snakke sitt eget morsmål hjemme likevel.

men hva er problemet med å prate norsk av og til hjemme? Eller lese en norsk barnebok i ny og ne? Selv om foreldrene stort sett holder seg til morsmålet kan man lære mye norsk av bøker og barnetv, rett og slett hjelpe til å holde norsken ved like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant at det bare snakkes norsk i Norge. Hvis du ikke har hørt om samer, skogfinner, romanifolket som alle har sine språk, så er kunnskapsnivået ditt veldig lavt på dette området.

Og i tillegg kommer alle vi utlendinger som snakker mange språk - selvom vi bor i Norge.

Selvfølgelig skal fremmedspråklige lære seg norsk. Men det gjør de ikke ved å snakke _for dem_ et fremmed språk hjemme (altså norsk). Norsk læres ved å delta i samfunnet, barnehage, skole, jobb o.a. Slik har jeg gjort det selv og slik har barna mine gjort det.

samer er jo norske da. snakker om de som er fra andre land jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes blant annet samisk også i Norge. Heldigvis er det ytterst få som er så uvitende og naive som deg. Hva tror du norskamerikanere snakket da de flyttet?

kjempe naiv altså. gud a mei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva er problemet med å prate norsk av og til hjemme? Eller lese en norsk barnebok i ny og ne? Selv om foreldrene stort sett holder seg til morsmålet kan man lære mye norsk av bøker og barnetv, rett og slett hjelpe til å holde norsken ved like.

Fordi det er viktig at man lærer et nytt språk fra noen som faktisk kan dette språket skikkelig. Å lære noe feil og så luke feilene vekk igjen er tidkrevende og vanskelig. Jeg vil da ikke lære engelsk, spansk eller fransk fra noen som kan språkene halvveis, så hvorfor skal kravene til hvordan barn lærer være mindre viktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En europeer

samer er jo norske da. snakker om de som er fra andre land jeg.

For å sitere hva du faktisk skrev:

''bor man i norge så bor man i norge.. Her snakker man norsk..''

og så:

''samer er jo norske da. snakker om de som er fra andre land jeg''

Hvordan skulle jeg utifra første utsagn vite at du ikke snakket om samer - som vitterlig har et annet morsmål en norsk?

Jeg tror at du mangler grunnleggende kunnskap/erfaring rundt dette emnet for å kunne delta i en seriøs diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere hva du faktisk skrev:

''bor man i norge så bor man i norge.. Her snakker man norsk..''

og så:

''samer er jo norske da. snakker om de som er fra andre land jeg''

Hvordan skulle jeg utifra første utsagn vite at du ikke snakket om samer - som vitterlig har et annet morsmål en norsk?

Jeg tror at du mangler grunnleggende kunnskap/erfaring rundt dette emnet for å kunne delta i en seriøs diskusjon.

fy til kverulant.. ler meg i hjel... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

fy til kverulant.. ler meg i hjel... :)

Ja, du kan gjerne le så masse du vil.

Men om du ikke klarer å formulere deg mer presist, så må du regne med at folk misforstår deg (eller kanskje hadde du rett og slett litt for dårlig grunnlag/kunnskap for å delta i denne diskusjonen? Hvem vet...)

Ha en fortsatt fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan gjerne le så masse du vil.

Men om du ikke klarer å formulere deg mer presist, så må du regne med at folk misforstår deg (eller kanskje hadde du rett og slett litt for dårlig grunnlag/kunnskap for å delta i denne diskusjonen? Hvem vet...)

Ha en fortsatt fin dag

du skjønte hva jeg mente med det jeg skreiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

du skjønte hva jeg mente med det jeg skreiv..

Ja, jeg skjønner at du synes at alle skal snakke norsk i Norge...

Og når du først har sagt det, så kan du jammen stå bak dine ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at du synes at alle skal snakke norsk i Norge...

Og når du først har sagt det, så kan du jammen stå bak dine ord.

stå bak mine ord? jeg har ikke nektet for det jeg har sagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å snakke sitt morsmål til sitt barn. Å lære barn dårlig norsk er ingen god løsning.

Har barna foreldre med hvert sitt morsmål lærer barnet to språk - og hvis ingen av språkene er norsk lærer barnet norsk i det norske samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...