Gå til innhold

Bør ikke innvandrere snakke norsk med barna?


Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

I Dagsavisen i dag var det et oppslag om at innvandrerforeldre ikke burde snakke norsk med barna, fordi barna lærte så mange grammatiske feil av det, og at de ikke ble helt tospråklige. Studier viste også at de barna som ikke snakket norsk hjemme ble bedre i norsk.

Jeg har litt vanskelig for å svelge dette. Hvis barna aldri snakker norsk hjemme så må det kreve enormt mye av barnehagen for at de skal ha et grunnlag når de begynner på skolen. Hvis de får barnehageplass da. Å ikke kunne noe norsk når de begynner på skolen er vel verre enn å snakke norsk med feil? Og at de forstår norsk er vel viktigere enn at de prater norsk perfekt?

Jeg mener ikke at innvandrerforeldre skal snakke konsekvent norsk med barna når de har et annet morsmål. Men det er vel ikke skadelig å veksle mellom norsk og morsmålet? Lese norsk barnebøker, snakke om norske fenomener , snakke norsk når barnet har norske venner på besøk?

eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    8

  • Mrs D

    3

  • citoyen

    3

  • ariadne

    1

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest majas mamma

Faktisk er det slik at de barna som har et best utviklet morsmål som fortest lærer seg norsk. De må ha et begrepsapparat på eget språk før de kan overføre det til norsk. Hvis foreldrene snakker et dårlig norsk med barna vil forståelsen bli mindre og overføringsverdien av begreper mindre også.

Ser det ofte som lærer at de elevene som behersker morsmålet best er de som fortest lærer norsk, og klarer å overføre bbetydninger. Og om de ikke finner de riktige ordet, kande ved hjelp av synonymforståelse finne et ord som klargjør det de vil si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

I all verden - noe så unaturlig da, å ikke snakke sitt eget morsmål til barna sine... Hadde aldri falt meg inn å bruke annet enn språket mitt når det gjelder kommunikasjon med mine egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

I all verden - noe så unaturlig da, å ikke snakke sitt eget morsmål til barna sine... Hadde aldri falt meg inn å bruke annet enn språket mitt når det gjelder kommunikasjon med mine egne barn.

Men hvordan ville du sørget for at de lærte godt norsk før de begynte på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Faktisk er det slik at de barna som har et best utviklet morsmål som fortest lærer seg norsk. De må ha et begrepsapparat på eget språk før de kan overføre det til norsk. Hvis foreldrene snakker et dårlig norsk med barna vil forståelsen bli mindre og overføringsverdien av begreper mindre også.

Ser det ofte som lærer at de elevene som behersker morsmålet best er de som fortest lærer norsk, og klarer å overføre bbetydninger. Og om de ikke finner de riktige ordet, kande ved hjelp av synonymforståelse finne et ord som klargjør det de vil si.

Men om de ikke behersker norsk ved skolestart, risikerer de ikke å henge lenge bak da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

Men hvordan ville du sørget for at de lærte godt norsk før de begynte på skolen?

De lærer iallefall ikke perfekt norsk ved å høre på sine foreldre snakke gebrokkent til dem.

Nå må det sies at mine barn er to-språklige og snakket altså 2 språk perfekt da de begynte på skolen.

Det jeg tror er avgjørende er om barna går i barnehagen før skolestart eller ikke.

Jeg har egentlig lite peiling i dette, men å si at folk skal bruke noe annet enn sitt morsmål hjemme, høres ganske sært ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest best wishes

De lærer iallefall ikke perfekt norsk ved å høre på sine foreldre snakke gebrokkent til dem.

Nå må det sies at mine barn er to-språklige og snakket altså 2 språk perfekt da de begynte på skolen.

Det jeg tror er avgjørende er om barna går i barnehagen før skolestart eller ikke.

Jeg har egentlig lite peiling i dette, men å si at folk skal bruke noe annet enn sitt morsmål hjemme, høres ganske sært ut i mine ører.

''Jeg har egentlig lite peiling i dette, men å si at folk skal bruke noe annet enn sitt morsmål hjemme, høres ganske sært ut i mine ører.''

Jeg vet om flere tospråklige familier som veksler mellom to språk. I noen situasjoner kan det være lettere å gå over til norsk, dersom barnet bruker mange norske ord, eller barnet har norske venner på besøk. Hvis man selv behersker norsk, og det er det språket man snakker på jobb, så kan det ofte bli sånn at norsk er det som er mest brukt.

I en familie jeg kjenner så snakker foreldrene polsk til barna, og de svarer på norsk. Det hender også at foreldrene ikke er så konsekvente og svitsjer mellom norsk og polsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

''Jeg har egentlig lite peiling i dette, men å si at folk skal bruke noe annet enn sitt morsmål hjemme, høres ganske sært ut i mine ører.''

Jeg vet om flere tospråklige familier som veksler mellom to språk. I noen situasjoner kan det være lettere å gå over til norsk, dersom barnet bruker mange norske ord, eller barnet har norske venner på besøk. Hvis man selv behersker norsk, og det er det språket man snakker på jobb, så kan det ofte bli sånn at norsk er det som er mest brukt.

I en familie jeg kjenner så snakker foreldrene polsk til barna, og de svarer på norsk. Det hender også at foreldrene ikke er så konsekvente og svitsjer mellom norsk og polsk.

Jeg har bare 20 års egen erfaring å vise til... har aldri snakket norsk til mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn lærer språk veldig lett, så det er nok med norsk i barnehagen for å lære språket flytende. Hvis jeg hadde flyttet til et land der jeg kunne språket dårlig ville jeg helt klart valgt å snakke mitt eget morsmål (norsk) med ungene, og sørget for at de hadde lært landets språk i barnehage eller lignende. Ingen klarer å kommunisere så nært som kreves i et foreldre-barn-forhold på et språk de ikke behersker.

Det ville vært mange samtaler og nyanser man hadde gått glipp av, man skal tross alt kommunisere så mye mer enn "send meg osten" og "husk å ta på støvlene". Den totale språklæringen blir mye bedre om barnet lærer hvert språk fra de som har det som morsmål selv, da blir både første- og andrespråket bedre, med større forståelse av abstrakte begreper og generelt ordforråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Jeg har bare 20 års egen erfaring å vise til... har aldri snakket norsk til mine barn.

Men da er man også avhengig av at de lærer norsk et annet sted. Hvis barnet kjapt plukker opp språket i barnehagen er jo den saken grei. Men hvis barnet ikke finner noen å leke med, og derfor ikke plukker opp språket mener jeg at man som foreldrer må gjøre noen grep.

Jeg skulle gjerne visst om undersøkelsen tok for seg ressursterke innvandrerforeldre eller om de tok for seg innvandrere generelt. I følge forskningen så har det mye å si hvor språklig bevisste foreldrene er. Man kan lære et morsmål men likevel få et fattig språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden - noe så unaturlig da, å ikke snakke sitt eget morsmål til barna sine... Hadde aldri falt meg inn å bruke annet enn språket mitt når det gjelder kommunikasjon med mine egne barn.

bor man i norge så bor man i norge..

Her snakker man norsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo ikke sant.

hva er ikke sant i det da? hadde jeg flyttet til pakistan kunne ikke jeg og ungene gått rundt å snakket norsk? ingen hadde forstått oss, og ungene hadde slitet med å lære seg pakistansk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva er ikke sant i det da? hadde jeg flyttet til pakistan kunne ikke jeg og ungene gått rundt å snakket norsk? ingen hadde forstått oss, og ungene hadde slitet med å lære seg pakistansk..

Ville du ikke gjøre ungene dine en større tjeneste ved å la dem lære pakistansk av noen som virkelig kan det, i stedet for å knote med dem på gebrokkent pakistansk og la det gå ut over morsmålslæringen? Nå snakker jeg altså om det daglige språket hjemme, ikke det å øve på et nytt språk sammen. Barna vil lære seg pakistansk mye raskere enn du gjør det, gitt muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelser viser at det som er viktig for at barn skal få godt språk, er at foreldrene snakker til dem med et rikt språk. Om foreldrene snakker et språk tillært i voksen alder, så er dette språket fattigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du ikke gjøre ungene dine en større tjeneste ved å la dem lære pakistansk av noen som virkelig kan det, i stedet for å knote med dem på gebrokkent pakistansk og la det gå ut over morsmålslæringen? Nå snakker jeg altså om det daglige språket hjemme, ikke det å øve på et nytt språk sammen. Barna vil lære seg pakistansk mye raskere enn du gjør det, gitt muligheten.

jo.. men foreldrene kommer jo aldri til å lære seg norsk om de bare prater morsmålet sitt . barna hadde hatt godt av å hatt foreldre som hadde kunnet norsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen europeer

Men om de ikke behersker norsk ved skolestart, risikerer de ikke å henge lenge bak da?

Nei ikke nødvendigvis. Det som er farlig er hvis de ikke snakker noe språk, og det er tilfellet med mange innvandrerbarn. Det er direkte farlig for språkutviklingen hvis foreldre begynner å snakke norsk hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen europeer

bor man i norge så bor man i norge..

Her snakker man norsk..

Det snakkes blant annet samisk også i Norge. Heldigvis er det ytterst få som er så uvitende og naive som deg. Hva tror du norskamerikanere snakket da de flyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen europeer

hva er ikke sant i det da? hadde jeg flyttet til pakistan kunne ikke jeg og ungene gått rundt å snakket norsk? ingen hadde forstått oss, og ungene hadde slitet med å lære seg pakistansk..

Og du hadde begynt å snakke et nytt språk hjemme før du hadde lært det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen europeer

Jeg har bare 20 års egen erfaring å vise til... har aldri snakket norsk til mine barn.

Forskning understøtter både deg og meg. Det er de barna som klarer seg best som snakker morsmålet sitt hjemme - konsekvent. Det er helt unaturlig å snakke noe annet enn sitt eget språk til sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...