Gå til innhold

Hvis du fikk 100 millioner på betingelsen at du ble lam i begge beina


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
laban skrev (1 minutt siden):

Om å være rik eller om å være funksjonshemmet? 

Ja jeg tror funksjommede kan leve et verdig liv selv om funksjonshemmet 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja jeg tror funksjommede kan leve et verdig liv selv om funksjonshemmet 

Anonymkode: 70906...aca

Ja, de kan leve et verdig liv, men det blir selvfølgelig mer tungvint enn om en har følighet i beina. Og det er ting de ikke kan være med på. Ville aldri bytta bort følighet med 100mill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville du gjort det? 

Eller hva med 100 millioner mot at du ble døv for resten av livet? 

Anonymkode: 3f80f...f7f

Nei takk til begge deler. :) Penger betyr mye, men ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Om du kan bruke pengene når du går av med pensjon selv om du ikke har blitt ufør i tiden du går av? 

Anonymkode: 70906...aca

Forstår jeg deg riktig når du faktisk tror at en uføre-forsikring er en slags sparing og at når man blir 70 år (når forsikringen opphører) så får man utbetalt forsikringssummen? Det gjør du ikke... Du får pengene dersom du blir ufør, blir du ikke ufør får du ikke utbetalt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja jeg tror funksjommede kan leve et verdig liv selv om funksjonshemmet 

Anonymkode: 70906...aca

Du skrev at jeg ikke "kan noe om dette", det handler vel ikke om tro? 

Jeg skrev ikke at de ikke kan leve et verdig liv, men at ting blir vanskeligere, i såpass høy grad at ikke penger kan kompensere for det. Du har for så vidt rett i at jeg ikke har erfaringer fra livet som verken styrtrik eller funksjonshemmet, men jeg er ikke så sikker på om jeg har dårligere kunnskaper enn deg om det. 

Dette er uansett min mening ut fra mine verdier, jeg oppfattet spørsmålet som om det var det du ville vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (26 minutter siden):

Forstår jeg deg riktig når du faktisk tror at en uføre-forsikring er en slags sparing og at når man blir 70 år (når forsikringen opphører) så får man utbetalt forsikringssummen? Det gjør du ikke... Du får pengene dersom du blir ufør, blir du ikke ufør får du ikke utbetalt noe.

Ja men da sløser man penger ut av intet når en ikke skal få se dem engang. For sjansen til bli ufør er jo ekstremt liten hvis en har god helse. 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (20 minutter siden):

Du skrev at jeg ikke "kan noe om dette", det handler vel ikke om tro? 

Jeg skrev ikke at de ikke kan leve et verdig liv, men at ting blir vanskeligere, i såpass høy grad at ikke penger kan kompensere for det. Du har for så vidt rett i at jeg ikke har erfaringer fra livet som verken styrtrik eller funksjonshemmet, men jeg er ikke så sikker på om jeg har dårligere kunnskaper enn deg om det. 

Dette er uansett min mening ut fra mine verdier, jeg oppfattet spørsmålet som om det var det du ville vite. 

Jeg kan jo ha kunnskaper om mye du ikke vet noe om? Faktisk har jeg ekstremt mye kunnskaper som mye. 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (39 minutter siden):

Ja, de kan leve et verdig liv, men det blir selvfølgelig mer tungvint enn om en har følighet i beina. Og det er ting de ikke kan være med på. Ville aldri bytta bort følighet med 100mill

Jeg sa tidligere i tråden at jeg ikke ville det men etter en stund vil jeg heller bli lam og rik enn fattig å gå. Livet handler om suksess fasaden og velstand. Man kommer langt med penger. 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan jo ha kunnskaper om mye du ikke vet noe om? Faktisk har jeg ekstremt mye kunnskaper som mye. 

Anonymkode: 70906...aca

Ja - og da kan du starte med å utdype påstanden din om at jeg ikke "kan så mye om dette", f.eks. om det er rikdom eller funksjonshemning (eller begge deler) jeg kan lite om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja men da sløser man penger ut av intet når en ikke skal få se dem engang. For sjansen til bli ufør er jo ekstremt liten hvis en har god helse. 

Anonymkode: 70906...aca

Man kan jo havne i en bilulykke og bli lam fra halsen og ned eller hjerneskadet f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja men da sløser man penger ut av intet når en ikke skal få se dem engang. For sjansen til bli ufør er jo ekstremt liten hvis en har god helse. 

Anonymkode: 70906...aca

Det er jo det forsikring handler om. Man betaler en mindre sum for å sikre seg en større sum dersom noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (18 minutter siden):

Man kan jo havne i en bilulykke og bli lam fra halsen og ned eller hjerneskadet f.eks.

Ja men sjansen er ekstremt liten da. 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (24 minutter siden):

Ja - og da kan du starte med å utdype påstanden din om at jeg ikke "kan så mye om dette", f.eks. om det er rikdom eller funksjonshemning (eller begge deler) jeg kan lite om. 

Ja hvis du tror at livet som lam / funksjonshemmet er ensbetydene med et liv med assistenter i hjemmet ditt tyder det på at du ikke har kunnskapene inne. På akkurat dette.. 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei for man kan få 100 millioner hvis man jobber hardt uansett 

Anonymkode: 70906...aca

Nja - med systemet i Norge vil de færreste kunne opparbeide en så stor formue bare ved å jobbe hardt. Da bør man ha en arv og/eller en stor gevinst i tillegg, i hvert fall noe som kan investeres fra man er relativt ung. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For sjansen til bli ufør er jo ekstremt liten hvis en har god helse. 

Risikoen for å bli ufør i aller nærmeste framtid er liten hvis man har god helse. Problemet er at man ikke har noen krystallkule. Svært mange som blir uføre en god del år før pensjonsalderen, har hatt god helse som unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (3 minutter siden):

Nja - med systemet i Norge vil de færreste kunne opparbeide en så stor formue bare ved å jobbe hardt. Da bør man ha en arv og/eller en stor gevinst i tillegg, i hvert fall noe som kan investeres fra man er relativt ung. 

Risikoen for å bli ufør i aller nærmeste framtid er liten hvis man har god helse. Problemet er at man ikke har noen krystallkule. Svært mange som blir uføre en god del år før pensjonsalderen, har hatt god helse som unge. 

Noe av grunnen til at man blir ufør er viljestyrt spesielt av psykiske årsaker. 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (5 minutter siden):

Nja - med systemet i Norge vil de færreste kunne opparbeide en så stor formue bare ved å jobbe hardt. Da bør man ha en arv og/eller en stor gevinst i tillegg, i hvert fall noe som kan investeres fra man er relativt ung. 

Risikoen for å bli ufør i aller nærmeste framtid er liten hvis man har god helse. Problemet er at man ikke har noen krystallkule. Svært mange som blir uføre en god del år før pensjonsalderen, har hatt god helse som unge. 

Hvis du har fulgt med på influensere i Norge rundt om vet du at dette er fin måte både med tanke på investering - forume. 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja hvis du tror at livet som lam / funksjonshemmet er ensbetydene med et liv med assistenter i hjemmet ditt tyder det på at du ikke har kunnskapene inne. På akkurat dette.. 

Anonymkode: 70906...aca

Resonnementet mitt var slik:

Jeg er mest glad i å bruke penger på opplevelser, ikke på eiendeler.

Muligheten for opplevelser reduseres hvis man ikke kan gå.

Alternativt - hvis man altså ønsker å oppleve (omtrent) det samme som man kunne gjort med full førlighet - kan man få hjelp.

Siden jeg verken tror eller ønsker at arvingene mine skulle hjulpet meg med å få til dette, i håp om at det skulle være noen millioner igjen til dem, måtte det blitt i form av betalte assistenter. Det er også noe jeg helst vil slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (Akkurat nå):

Resonnementet mitt var slik:

Jeg er mest glad i å bruke penger på opplevelser, ikke på eiendeler.

Muligheten for opplevelser reduseres hvis man ikke kan gå.

Alternativt - hvis man altså ønsker å oppleve (omtrent) det samme som man kunne gjort med full førlighet - kan man få hjelp.

Siden jeg verken tror eller ønsker at arvingene mine skulle hjulpet meg med å få til dette, i håp om at det skulle være noen millioner igjen til dem, måtte det blitt i form av betalte assistenter. Det er også noe jeg helst vil slippe.

Du har jo armer som fungerer så livet ditt blir slik du velger å se det med de belastningene eller utfordringer du velger fokus på det. Dersom du vil se det som en hindring blir det hindring. 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noe av grunnen til at man blir ufør er viljestyrt spesielt av psykiske årsaker. 

Anonymkode: 70906...aca

Den diskusjonen tror jeg vi skal utsette til du blir litt eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (Akkurat nå):

Den diskusjonen tror jeg vi skal utsette til du blir litt eldre. 

Jeg er eldre 

Anonymkode: 70906...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...