Gå til innhold

Å diskutere Gud med tenåringsbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et selvmord i familien, var den første som kom til oss den lokale presten. Ikke én gang sa han noe til meg om at det er noen mening med det som skjedde - tvertimot.

Senere har jeg hatt samtaler med flere andre prester - _ingen_ har hevdet at en slik hendelse har en mening.

Derimot har jeg hørt setningen "det er en mening med alt som skjer" fra folk som ikke kaller seg kristne, men har diverse andre teorier om livet og dets mening.

Hverken overraskende eller imponerende det, da selvmord blir sett pà som en av de verste syndene i bibelen og av kristne generelt.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

9

• Ysah

5

• Helmi

4

• fyrlykt

3

Skrevet

Hverken overraskende eller imponerende det, da selvmord blir sett pà som en av de verste syndene i bibelen og av kristne generelt.

''selvmord blir sett pà som en av de verste syndene i bibelen og av kristne generelt.''

Det får være din mening. Jeg er kristen og tenker absolutt ikke slik - og har aldri hørt noen teolog i den norske kirken si noe slikt om selvmord.

Jeg mente ikke det er spesielt "Imponerende" at prester er fornufrige mennesker - men det er en gjengs oppfatning at prester er ivrige etter å fortelle om at alt har sin "mening". Slike uttalelser har jeg ikke opplevd å høre.

Skrevet

Det står heller ikke en plass i NyTestamentet at det er noen mening bak et dødsfall! Det finnes ingen "grunn", bare årsak.

Vel, i.o.m at Gud, ifölge Biblelen, er àrsaken til alt, er det vel vanskelig for en del kristne - rent logisk - à hevde noe annet enn at livet generelt sett er meningslöst. Strengt tatt sà er jo da selv ulykker, sykdom og krig meningsfylte.

Skrevet

Vel, i.o.m at Gud, ifölge Biblelen, er àrsaken til alt, er det vel vanskelig for en del kristne - rent logisk - à hevde noe annet enn at livet generelt sett er meningslöst. Strengt tatt sà er jo da selv ulykker, sykdom og krig meningsfylte.

Det synes jeg var et merkelig resonnement.

Skrevet

''selvmord blir sett pà som en av de verste syndene i bibelen og av kristne generelt.''

Det får være din mening. Jeg er kristen og tenker absolutt ikke slik - og har aldri hørt noen teolog i den norske kirken si noe slikt om selvmord.

Jeg mente ikke det er spesielt "Imponerende" at prester er fornufrige mennesker - men det er en gjengs oppfatning at prester er ivrige etter å fortelle om at alt har sin "mening". Slike uttalelser har jeg ikke opplevd å høre.

Om du aldri har hört at selvmord blir sett pà som en synd i den kristne tro tror jeg du bör ta en tur innom det Nye Testamentet.

Skrevet

Om du aldri har hört at selvmord blir sett pà som en synd i den kristne tro tror jeg du bör ta en tur innom det Nye Testamentet.

Det jeg prøver å fortelle deg - og bl.a. NHD - er at det ikke er vanlig at prester i den norske kirken kommer og forteller folr at "alt har sin mening".

Gjest grøten
Skrevet

Tror du har misforstått en del der.

Mennesket er skapt med en egen fri vilje, og kan selv ta et valg på både godt og vondt.

I følge bilbelen så kom synden inn i verden ved at Eva spiste eplet. På den måten fikk det onde også makt i verden, så alt er ikke etter guds vilje... Samtidig tror jeg at mennesker kan velge å leve etter guds vilje, men de kan også bli styrt av det onde OG av sine egne valg og vilje. Alt er ikke guds vilje, men gud lar ting skje, nettopp pga syndefallet.

Skrevet

Jeg ville ikke stilt kritiske spørsmål til mitt eget barn, bare gjort det klart for han at det er hans tro, og at han må respektere at andre ikke deler troen hans.

At ikke du tror på gud betyr ikke at gud ikke finnes.

At ikke du tror på spøkelser betyr ikke at spøkelser ikke finnes.

Vi vet ikke hva som er sant eller ikke sant, derfor må vi få lov til å velge hva vi tror på.

Jeg synes også at tro er noe personlig, ikke noe vi skal pådytte andre eller forsøke å omvende en (ikke)troende uansett hva vedkommende tro på eller ikke tror på.

Jeg er veldig enig i det du sier. Jeg synes man skal ha respekt for andres tro, og jeg synes det er unødvendig å presse folk til å forsvare den. Enda verre er det med latterliggjøring. Det ser man ofte når det gjelder alternative trosretninger.

Når det kommer til stykket er det ingen av oss som vet fasiten, så da er det ganske sykt å blande oss opp i andres tro uansett hva den går ut på. Så lenge den er innenfor normalen og ikke et tegn på psykdom må det vel være greit.

Skrevet

Tror du har misforstått en del der.

Mennesket er skapt med en egen fri vilje, og kan selv ta et valg på både godt og vondt.

I følge bilbelen så kom synden inn i verden ved at Eva spiste eplet. På den måten fikk det onde også makt i verden, så alt er ikke etter guds vilje... Samtidig tror jeg at mennesker kan velge å leve etter guds vilje, men de kan også bli styrt av det onde OG av sine egne valg og vilje. Alt er ikke guds vilje, men gud lar ting skje, nettopp pga syndefallet.

Hva med ulykker, katastrofer, sykdom?

også en mor
Skrevet

Jeg synes man skal kunne diskutere det allermeste med sine tenåringsbarn, inklusive Gud og spøkelser.

Men det MÅ gjøres i en respektfull tone. Det gjelder selvsagt begge veier.

Skrevet

Min tante sa til meg etter en dødsulykke at det var en mening med at jeg og mine overlevde og at den andre døde. Dette gjorde min opplevelse mye, mye verre. Jeg følte dette så veldig urettferdig, for hvorfor i all verden skulle nå jeg overleve? Jeg har det virkelig ikke gjort så mye bra i dette livet osv. Kunne gjerne vært foruten den kommentaren.

Gjest grøten
Skrevet

Hva med ulykker, katastrofer, sykdom?

Jeg sa jo det, gud lar ting skje nettopp fordi synden er i verden. Hadde gud forhindret alt, hadde det jo vært fred på jord ;o)

Skrevet

Jeg sa jo det, gud lar ting skje nettopp fordi synden er i verden. Hadde gud forhindret alt, hadde det jo vært fred på jord ;o)

Synes denne Guden din er veldig onskapsfull jeg som lar synden gå utover uskyldige barn i mange tilfeller.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg ville ikke stilt kritiske spørsmål til mitt eget barn, bare gjort det klart for han at det er hans tro, og at han må respektere at andre ikke deler troen hans.

At ikke du tror på gud betyr ikke at gud ikke finnes.

At ikke du tror på spøkelser betyr ikke at spøkelser ikke finnes.

Vi vet ikke hva som er sant eller ikke sant, derfor må vi få lov til å velge hva vi tror på.

Jeg synes også at tro er noe personlig, ikke noe vi skal pådytte andre eller forsøke å omvende en (ikke)troende uansett hva vedkommende tro på eller ikke tror på.

Jeg har ikke et eneste sted sagt at han ikke får velge hva han vil tro på.

Han fikk også velge om han ville konfirmere seg kirkelig eller borgelig.

Han hadde for noen år siden en periode hvor han ikke trodde på Gud og ville konfirmere seg borgelig. Etterhvert endret han menig.

Jeg kjenner meg litt igjen i sønnen min og når jeg sier at jeg tror at dette glir over etterhvert, så er fordi jeg tror det er ganske vanlig å gruble og tenke mye over slike spørsmål i denne alderen og det er bare positivt.

Hvis han fortsetter å ha et kristen livssyn, så skal han selvfølgelig få lov til det. Han får riktignok ikke lov til å si til mennesker som opplever sorg at det var en mening med det.

Det vil han nok ikke gjøre heller. Det var bare noe han sa til meg.

Skrevet

Min tante sa til meg etter en dødsulykke at det var en mening med at jeg og mine overlevde og at den andre døde. Dette gjorde min opplevelse mye, mye verre. Jeg følte dette så veldig urettferdig, for hvorfor i all verden skulle nå jeg overleve? Jeg har det virkelig ikke gjort så mye bra i dette livet osv. Kunne gjerne vært foruten den kommentaren.

Det skjønner jeg godt. Det legger et veldig press på den overlevende som må vise at han er verdig å være en "utvalgt", i tillegg til at det jo også sier noe om at de som ikke overlevde. Jeg tror det bare en en dum frase folk kommer med når de ikke aner hva de skal si for å trøste. Folk flest har ikke trening i å være krisehjelpere, og da kan det være mye dumt som blir sagt i den beste mening. Jeg tror ikke det er mange som egentlig mener det, og jeg har aldri opplevd å høre en prest si de ordene.

Gjest bomdidi
Skrevet

Jeg reagerte på det samme i bloggen til moren til jenta som ble hengede under en bil i 4 km. I flere kommentarinnlegg ble det skrevet at det var Guds vilje at hun overlevde og at hun overlevde fordi hun var tiltenkt å ha en spesiell oppgave i livet. Familien til jenta tilhører en menighet og jeg skjønner at de vil be for jenta, men å legge sånn press på henne syns jeg er fælt. Hva om hun ikke blir noe spesielt?

Skrevet

Jeg har ikke et eneste sted sagt at han ikke får velge hva han vil tro på.

Han fikk også velge om han ville konfirmere seg kirkelig eller borgelig.

Han hadde for noen år siden en periode hvor han ikke trodde på Gud og ville konfirmere seg borgelig. Etterhvert endret han menig.

Jeg kjenner meg litt igjen i sønnen min og når jeg sier at jeg tror at dette glir over etterhvert, så er fordi jeg tror det er ganske vanlig å gruble og tenke mye over slike spørsmål i denne alderen og det er bare positivt.

Hvis han fortsetter å ha et kristen livssyn, så skal han selvfølgelig få lov til det. Han får riktignok ikke lov til å si til mennesker som opplever sorg at det var en mening med det.

Det vil han nok ikke gjøre heller. Det var bare noe han sa til meg.

*Jeg har ikke et eneste sted sagt at han ikke får velge hva han vil tro på. *

((hvordan får dere til de grå rutene??))

Jeg har ikke et eneste sted sagt at jeg tror du ikke lar han velge. :))

hidi, the scorpion
Skrevet

*Jeg har ikke et eneste sted sagt at han ikke får velge hva han vil tro på. *

((hvordan får dere til de grå rutene??))

Jeg har ikke et eneste sted sagt at jeg tror du ikke lar han velge. :))

Trykk på tasten til høyre for æ to ganger før og etter innlegget du vil "grålegge";)

Skrevet

Trykk på tasten til høyre for æ to ganger før og etter innlegget du vil "grålegge";)

''Trykk på tasten til høyre for æ to ganger før og etter innlegget du vil "grålegge";)''

test

hidi, the scorpion
Skrevet

''Trykk på tasten til høyre for æ to ganger før og etter innlegget du vil "grålegge";)''

test

Flink du er;))) Jeg måtte forsøke mer enn èn gang;(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...