Gå til innhold

Å diskutere Gud med tenåringsbarn

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Om du aldri har hört at selvmord blir sett pà som en synd i den kristne tro tror jeg du bör ta en tur innom det Nye Testamentet.

Mulig selvmord blir sett på på den måten i den katolske kirke, men det er faktisk ikke sånn i den norsk statskirken lenger.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

9

• Ysah

5

• Helmi

4

• fyrlykt

3

tzatziki1365380058
Skrevet

Muligens litt OT, men dog:

Jeg har i min tid møtt utallige ofre for store kriser og katastrofer. Nesten hver eneste en har sagt at du kan si nesten hva som helst til meg, men send ikke en prest som sier at det var en mening med det. Det er en provokasjon og krenkelse så stor at den ikke er til å holde ut.

Og poenget var???

Jeg tror du skal lete VELDIG lenge for å finne en prest i den norsk kirke som ville finne på å uittrykke seg på den måten. At folk tror det, er sikkert riktig, men du burde ikke hause opp under en slik misforståelse.

Jeg tror du skal lete like lenge for å finne en prest som virkelig mener det.

Når det gjelder denne gutten, så forsøker han vel helst å trøste seg selv. Og det er neppe skadelig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Om du aldri har hört at selvmord blir sett pà som en synd i den kristne tro tror jeg du bör ta en tur innom det Nye Testamentet.

Hvor står det?

Og jeg tror heller ikke at livet vårt er meningsløst eller at alt skjer pga en mening. Ingenting i denne verden har en mening, vi har fri vilje og kan gjøre akkurat det vi vil:( Og det gjør vi til gangs!

Fri vilje er absolutt, og Gud kan ikke påvirke den en plass. Så all ondskap i verden er hverken fra djevelen eller Gud, kun menneskers skyld.

Vi lever i _denne_ verden, og skal bruke alt vi har for å gjøre det best mulig for oss selv og andre! Dommedagsprofetier hører ikke hjemme i kristen tro, bortsett fra som advarsler, de er _ikke_ det viktigste i kristen tro. Alt avhenger av kjærlighetsbudene, det er det vi kristne skulle tenke og bekymre oss over;)

Skrevet

Synes denne Guden din er veldig onskapsfull jeg som lar synden gå utover uskyldige barn i mange tilfeller.

Enig...

Skrevet

Jeg har i min tid møtt utallige ofre for store kriser og katastrofer. Nesten hver eneste en har sagt at du kan si nesten hva som helst til meg, men send ikke en prest som sier at det var en mening med det. Det er en provokasjon og krenkelse så stor at den ikke er til å holde ut.

"..., men send ikke en prest som sier at det var en mening med det. Det er en provokasjon og krenkelse så stor at den ikke er til å holde ut.''

Det var litt av en holdning, herr Dahl. Om ulykke en dag skulle rammet meg, ville jeg ikke hatt besøk av hverken prest, psykolog eller psykiater til å manipulere mine emosjoner.

Derimot ville jeg respektert andres ønske i slik situasjon til å snakke ut om vanskelige situasjoner med hvem de ville uten å insinuere krenkelse fra noen, uansett hvilken yrkesgruppe de tilhørte. Fagfolk må tåle konkurrerende yrkesgruppers aktivitet uten å tillegge dem åpenbare usanne påstander. For slikt forringer bare troverdigheten enda mer.

hidi, the scorpion
Skrevet

Skjønner jeg veldig godt, og jeg kan _ikke_ skjønne at prester får seg til å si slikt.

hidi, the scorpion
Skrevet

"..., men send ikke en prest som sier at det var en mening med det. Det er en provokasjon og krenkelse så stor at den ikke er til å holde ut.''

Det var litt av en holdning, herr Dahl. Om ulykke en dag skulle rammet meg, ville jeg ikke hatt besøk av hverken prest, psykolog eller psykiater til å manipulere mine emosjoner.

Derimot ville jeg respektert andres ønske i slik situasjon til å snakke ut om vanskelige situasjoner med hvem de ville uten å insinuere krenkelse fra noen, uansett hvilken yrkesgruppe de tilhørte. Fagfolk må tåle konkurrerende yrkesgruppers aktivitet uten å tillegge dem åpenbare usanne påstander. For slikt forringer bare troverdigheten enda mer.

Helt enig med deg, ecbole!

Da vil vi snakke med mennesker som forstår oss uansett hva vi tilhører!

At alle prester tror det er en mening med hvert enkelt dødsfall, er løgn. At noen kristne tror på skjebnen for de svarer på, men det nevnes ikke i Bibelen med Ett ord!

Fri vilje betyr fri vilje, og da _kan_ ikke noe være forutbestemt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...