Gå til innhold

fiske og vond samvittighet?

Anbefalte innlegg

Gjest flere som er sånn?
Skrevet

Jeg har alltid likt å fiske, men jeg får alltid vond samvittighet når jeg tar livet av denne fisken. Kan riktig kjenne hvor vondt den har det stakkar :-(. Flere som er så "bløthjertet?"

Forrige uke tok jeg en makrell og tenker enda på den fisken.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

12

• Mary Poppins

2

• Henrikke67

2

• hidi, the scorpion

2

Skrevet

Jeg klarer nesten ikke å slå ihjel en flue, jeg....:-( Og gjør det bare når jeg ikke lenger orker å ha den på f.eks. pc-skjermen eller i ansiktet lenger. Og jeg kan til og med synes det er vondt å kutte alle de fine blomstene i plenen når jeg klipper den:-)

Så jeg skjønner deg veldig godt mht makrellen:-(

Skrevet

Sånn er jeg også... Synes synd på fisken. Så jeg har sluttet med fisking. Har skaffet meg andre hobbyer istedenfor=)

Gjest flere som er sånn?
Skrevet

Sånn er jeg også... Synes synd på fisken. Så jeg har sluttet med fisking. Har skaffet meg andre hobbyer istedenfor=)

Lurer på om det går an å bli mere hard jeg da, må da være måte på hva man skal ta innover seg også :-)

Gjest flere som er sånn?
Skrevet

Jeg klarer nesten ikke å slå ihjel en flue, jeg....:-( Og gjør det bare når jeg ikke lenger orker å ha den på f.eks. pc-skjermen eller i ansiktet lenger. Og jeg kan til og med synes det er vondt å kutte alle de fine blomstene i plenen når jeg klipper den:-)

Så jeg skjønner deg veldig godt mht makrellen:-(

Jeg også synes synd på blomstene og gresset :-(. Makrellen hadde jo i tillegg øyne.

Jeg bærer fluer og klegg ol ut istedet for å ta livet av dem. Ser jeg noen slå ihjel ei flue får jeg det veldig vondt.

Hva kommer det av at noen er mere ømfintlig for sånt da? Jeg synes det er kjempemorsomt å være ute i naturen og har interesse for alt som heter jakt og fiske. Men når det kommer til stykke er jeg jo altfor bløthjertet.

Dette har forandret seg med årene da. Før var jeg med på elgjakt og syntes dette også var ok. Nå kan jeg ikke se et dødt dyr uten å synes synd på det. Skulle gjerne ha vært mere hardhudet jeg!!

Gjest k meg bak
Skrevet

Da spiser du vel ikke fisk og kjøtt heller og lar andre "drepe" for deg?

For noe tullballeri!!!

Skrevet

Jeg også synes synd på blomstene og gresset :-(. Makrellen hadde jo i tillegg øyne.

Jeg bærer fluer og klegg ol ut istedet for å ta livet av dem. Ser jeg noen slå ihjel ei flue får jeg det veldig vondt.

Hva kommer det av at noen er mere ømfintlig for sånt da? Jeg synes det er kjempemorsomt å være ute i naturen og har interesse for alt som heter jakt og fiske. Men når det kommer til stykke er jeg jo altfor bløthjertet.

Dette har forandret seg med årene da. Før var jeg med på elgjakt og syntes dette også var ok. Nå kan jeg ikke se et dødt dyr uten å synes synd på det. Skulle gjerne ha vært mere hardhudet jeg!!

He..he...jeg kjenner meg godt igjen i tankene dine.-) I går måtte jeg slå i hjel en flue og den ble liggende der så stiv og urørlig. Det var så vondt å tenke på at det var jeg- i all min overmakt - som hadde tatt dette vesle livet:-(

Jeg vet ikke om det er noen måte å kurere dette på. Jeg har egentlig bare blitt verre og verre med årene. Noen har foreslått at jeg kanskje burde bli buddhist :-)

Men det er da verre når man blir mer og mer asvtumpet med årene, og føler mindre og mindre, synes jeg. Det er jo mange nok det går den veien med, virker det som. Så er det egentlig noe mål å bli kvitt disse følelsene? Jeg er ikke så sikker på det...

Gjest flere som er sånn?
Skrevet

For noe tullballeri!!!

Vil ikke k deg bak nei!!!!!!!!!!

Dette kan vel være et problem for meg om det ikke er det for deg eller?

Jeg snakker om hele dyr som jeg synes synd i ja. Spiser både kjøtt og fisk også. Så dette er helt sikkert ikke rasjonell tenkning. Tullball er det ikke for meg.

Skrevet

Jeg skulle også ønske jeg var litt mer hardhudet. Syns det er litt tullete å synes synd på fisken, men jeg er nå slik da. Hadde ikke orket å være med på jakt heller.

Skrevet

Jeg fikk lite blaff av dårlig samvittighet da jeg to knekken på to langbeinte innsekter i går. Men fisk går bra. Dvs har ikke skjært over stupen fisken selv, bare skåret den opp for å se hvordan den så ut inni; fisk og en liten hval.

mamma til ni
Skrevet

Ikkje fisk, nei. Då eg var lita, huska eg at eg synst synd i fisken som låg der og sprella.

Som vaksen synst eg det var ekkelt når kyrne blei slakta. Men så tenkte eg; "her er det jammen masse deileg kjøttmat!" :-)

Gjest flere som er sånn?
Skrevet

Jeg fikk lite blaff av dårlig samvittighet da jeg to knekken på to langbeinte innsekter i går. Men fisk går bra. Dvs har ikke skjært over stupen fisken selv, bare skåret den opp for å se hvordan den så ut inni; fisk og en liten hval.

Egentlig tillegger jeg nok fisken og andre "dyr" egenskaper som de ikke har. Men de føler vel smerter de også?

Det er vel dette som er verst, ikke å drepe et dyr, men å se at de lider. Kan en fisk føle smerte?

Har blitt bløtere med årene ja, ser dette :-). Før tredde jeg på marken og fisken som en voksen mann. Hm, skal nok bli tøffere igjen.

Skrevet

Jeg fisker gjerne og spiser alltid fisken. Ja, det er ekkelt å ta livet av noe. Jeg har faktisk bedre samvittighet av å spise min egen fisk enn fisk fra butikken, fordi jeg er 100% sikker på at den er drept raskt og behandla sikkert, og at ingenting går til spille. Dårlig samvittighet får jeg samme hvaslags dyr jeg spiser, der gjør ikke noen stor forskjell.

Gjest flere som er sånn?
Skrevet

For noe tullballeri!!!

Foresten så er det vel ikke det å drepe dyrene som er det verste, det kan jeg gjøre om jeg ser noen lide. Det er det at de har det vondt, blir skadet, som gjør det ille.

Ikke tullball det vel?

Har foresten ombestemt meg: k deg bak likevel :-)

Gjest flere som er sånn?
Skrevet

He..he...jeg kjenner meg godt igjen i tankene dine.-) I går måtte jeg slå i hjel en flue og den ble liggende der så stiv og urørlig. Det var så vondt å tenke på at det var jeg- i all min overmakt - som hadde tatt dette vesle livet:-(

Jeg vet ikke om det er noen måte å kurere dette på. Jeg har egentlig bare blitt verre og verre med årene. Noen har foreslått at jeg kanskje burde bli buddhist :-)

Men det er da verre når man blir mer og mer asvtumpet med årene, og føler mindre og mindre, synes jeg. Det er jo mange nok det går den veien med, virker det som. Så er det egentlig noe mål å bli kvitt disse følelsene? Jeg er ikke så sikker på det...

Ja, buddhist kunne jo være noe.. Er det de som tror vi blir gjenfødt som fluer ol?

Kanskje jeg tråkker på bestemora mi når jeg går ute, hjelp for en tanke :-(

Skrevet

Ja, buddhist kunne jo være noe.. Er det de som tror vi blir gjenfødt som fluer ol?

Kanskje jeg tråkker på bestemora mi når jeg går ute, hjelp for en tanke :-(

Buddistene er vel opptatt av å ikke ta liv, uansett hvor lite og ubetydelig det måtte være. Jeg har et par buddafigurer i stua mi, men det blir nok ikke noe mer enn det:-)

Gjest prust
Skrevet

Nei - jeg er absolutt ikke bløthjertet når det gjelder sånne ting. Det gjør meg ingenting å ta livet av fisk.

Gjest flere som er sånn?
Skrevet

Nei - jeg er absolutt ikke bløthjertet når det gjelder sånne ting. Det gjør meg ingenting å ta livet av fisk.

Hvordan kan du vite at den ikke har veldig vondt? Jeg pleier å slå fisken i hodet så fort som mulig slik at den ikke skal lide for mye ihvertfall. Men kanskje den ikke kan føle verken smerte eller redsel?

Skrevet

Hvordan kan du vite at den ikke har veldig vondt? Jeg pleier å slå fisken i hodet så fort som mulig slik at den ikke skal lide for mye ihvertfall. Men kanskje den ikke kan føle verken smerte eller redsel?

Vi snakker i hvert fall ikke om smerte når det gjelder å drepe en flue med en fluesmekker. De dør jo momentant. For meg er det mer snakk om den manglende likevekten mellom meg og flua. Den har jo ikke sjangs til å forsvare seg hvis jeg har bestemt meg for å drepe den. Og slik blir det med alle skapninger som er mindre og mer forsvarsløse enn oss. Det er der problemet ligger for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...