Gå til innhold

Å sende bilder med e-post

Anbefalte innlegg

Gjest alibox
Skrevet

gikk greit før. Når jeg i "Mine bilder" høyreklikket bildene og valgte "Send til E-postmottaker", kom det tilbud om å få dem komprimert før de kom som vedlegg til forvalgt e-postprogram, som for min del er Mozilla Thunderbird.

Men etter at jeg fikk ny PC, havner de i Outlook og i full størrelse.

En periode omgikk jeg problemet ved å hente bildene fra programmet FastStone Image Viewer. som både komprimerte bildene og sendte den til Thunderbird.

Etter en tid begynte imidlertid det samme å skje her, dvs. at bildene havnet ukomprimerte i Outlook.

I FastStone... er det riktignok mulig å oppnå ønsket resultat ved å la bildene gå en omvei via en annen mappe, men det er en tungvint måte å gjøre det på.

Er det kanskje noen som vet hvordan jeg skal få den enkle prosedyren på plass igjen?

Gjest alibox
Skrevet

Løsningen du foreslo var effektiv for den delen av problemet som den var myntet på, dvs. at tilbudet om komprimering av bildene nå er kommet tilbake. Og takk for det.

Men problemet med at bildene havner i Outlook gjenstår, naturlig nok. Kanskje du - eller noen annen - har en løsning på dette også?

Det ville vært suverent!

Gjest Adekvat
Skrevet

Løsningen du foreslo var effektiv for den delen av problemet som den var myntet på, dvs. at tilbudet om komprimering av bildene nå er kommet tilbake. Og takk for det.

Men problemet med at bildene havner i Outlook gjenstår, naturlig nok. Kanskje du - eller noen annen - har en løsning på dette også?

Det ville vært suverent!

Hei!

Min første tanke er at Outlook er satt from "default" e-post program. Har ikke Thunderbird installert her, men antar at det er et valg i instillingene om å sette Thunderbird som "default", eller be det om å sjekke ved oppstart om det er "default".

Gjest alibox
Skrevet

Hei!

Min første tanke er at Outlook er satt from "default" e-post program. Har ikke Thunderbird installert her, men antar at det er et valg i instillingene om å sette Thunderbird som "default", eller be det om å sjekke ved oppstart om det er "default".

Det stemmer, Thunderbird kan settes som "default", og det er også gjort.

Når bildene hentes fra "Mine bilder", tror jeg det kan skyldes at også Outlook (og Outlook Express) er knyttet til Microsoft. Jeg hadde nemlig et lignende problem på min forrige PC, men da "traff jeg på" en kundekonsulent hos NextGenTel som raskt løste problemet. Så heldig har jeg ikke vært denne gang.

Det jeg ikke skjønner, er at samme problem etter en tid oppstod også når bildene ble hentet fra det frittstående programmet FastStone Image Viewer, etter at det først hadde fungert som det skulle.

Men takk for ditt forslag til løsning også på denne "nøtten".

Gjest Adekvat
Skrevet

Det stemmer, Thunderbird kan settes som "default", og det er også gjort.

Når bildene hentes fra "Mine bilder", tror jeg det kan skyldes at også Outlook (og Outlook Express) er knyttet til Microsoft. Jeg hadde nemlig et lignende problem på min forrige PC, men da "traff jeg på" en kundekonsulent hos NextGenTel som raskt løste problemet. Så heldig har jeg ikke vært denne gang.

Det jeg ikke skjønner, er at samme problem etter en tid oppstod også når bildene ble hentet fra det frittstående programmet FastStone Image Viewer, etter at det først hadde fungert som det skulle.

Men takk for ditt forslag til løsning også på denne "nøtten".

Bare hyggelig. Kanskje du skulle installere XP igjen? ;) Det skal jeg!

Gjest alibox
Skrevet

Bare hyggelig. Kanskje du skulle installere XP igjen? ;) Det skal jeg!

Under over alle undre: Nå fungerer alt som det skal igjen. Eh, eller nesten alt: Bilder sendt med e-post blir nemlig plassert i MS Picture Manager, mens de i "Mine bilder" vises i Windows bilde- og faksbehandling. Ikke noe problem akkurat, men litt merkelig, kanskje.

Ellers har vel "Underet" en mer jordnær forklaring: Jeg sendte en mail til Microsoft og ba om informasjon om hvordan dirigeringen til Outlook kunne unngås, og de har tydeligvis valgt å ta de nødvendige grep uten videre. Bra!

Jeg har for øvrig brukt XP hele tiden, Dell rådet meg til det.

Ha en god dag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...