Gå til innhold

Se opp: Psykiatri-spørsmål, hoppes gjerne over

Anbefalte innlegg

Gjest Hva skjer nå da?
Skrevet

Hei, har tullet meg fra psykiatri-forumet og hit :-).

Har noen spørsmål til dere som ikke er psykisk syk:

Har dere flere dager i strekk hvor dere har lyst til å ligge i senga?

Føler dere dere syke fysisk og orker ingenting innimellom?

Mister dere energien sånn plutselig og blir liggende i dager?

Blir dere lei av mennesker og synes de er slitsomme, noe som varer i dager/uker?

Har "vanlige" mennesker noengang angst uten at noe spesielt skjer?

Hva gjør du om venninna di blir deprimert og negativ? Slutter å ha kontakt, eller forsøker å hjelpe?

Lurer veldig på dette jeg :-)

Skrevet

''Har noen spørsmål til dere som ikke er psykisk syk:''

Jeg har en diagnose, men regnes ikke som syk, ettersom jeg fungerer helt normalt.

''Har dere flere dager i strekk hvor dere har lyst til å ligge i senga?''

Nei, det har aldri skjedd.

''Føler dere dere syke fysisk og orker ingenting innimellom?''

Ja, men jeg har en fysisk diagnose som ofte forårsaker dette. Selv om det føles som jeg ikke orker noen ting, så gjør jeg en del. Har barn og annet ansvar.

''Mister dere energien sånn plutselig og blir liggende i dager?''

Nei, aldri.

''Blir dere lei av mennesker og synes de er slitsomme, noe som varer i dager/uker?''

Ja, det kan skje. Ikke i uker, men ett par dager. Jeg kan jo ikke velge bort mennesker uansett.

''Har "vanlige" mennesker noengang angst uten at noe spesielt skjer?''

Tja... Et angstanfall er jo et angstanfall, uavhengig av om man har fått en dianose eller ikke.

''Hva gjør du om venninna di blir deprimert og negativ? Slutter å ha kontakt, eller forsøker å hjelpe?''

Ingen av delene. Jeg ringer og hører hvordan det går, er på tilbudssiden, men prøver ikke fikse noen andres liv.

candyqueen_83
Skrevet

''Har dere flere dager i strekk hvor dere har lyst til å ligge i senga?''

Nei, det har aldri skjedd

Ikke over en lang periode, og uten en grunn. Kan jo hende jeg er sliten etter jobb osv, og tar det litt rolig en dag.

Nei

''Blir dere lei av mennesker og synes de er slitsomme, noe som varer i dager/uker?''

Med et par mennesker.

Det vet jeg ikke

''Hva gjør du om venninna di blir deprimert og negativ? Slutter å ha kontakt, eller forsøker å hjelpe?''

Forsøker å hjelpe. Men hadde det gått over veeeeldig lange perioder hvor hun ikke ville ta til seg noe, og kun var destruktiv

tror jeg ikke at jeg hadde hatt så mye mer å tilføre egentlig.Kontakten hadde nok da blitt litt mer uregelmessig.

Skrevet

''Har dere flere dager i strekk hvor dere har lyst til å ligge i senga? ''

Nei.

Ja, men da tror jeg at jeg _er_ fysisk syk...

Nei, har aldri ligget i senga mer enn en natt og en sjelden gang en halv dag i tillegg.

Det hender jeg blir lei av andre mennesker, ja. Da hjelper det for meg å ta en liten pause fra de.

Nei.

Forsøker først å hjelpe, men når hun overhodet ikke er interessert i å ta imot hjelp fra meg, og egentlig bare vil tulle seg inn i sin egen elendighet er det ikke mye jeg orker å gjøre.

Gjest xbellax
Skrevet

En kommentar til dette punktet: "Har "vanlige" mennesker noengang angst uten at noe spesielt skjer?". Absolutt, angst hører livet til. Det er når angsten blir lammende/ slukende og "forstyrrende" i dagliglivet at vi snakker om sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...