Gå til innhold

Noe annet enn salt

Anbefalte innlegg

Gjest Ny livsstil
Skrevet

Pga et hjerteinfarkt må mannen min kutte ut salt i maten men maten smaker ikke sier han. Hva kan jeg erstatte saltet med. Og som smaker som salt?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg bruker aldri salt. Kun Seltin. Det skal være sunnere. Aller helst bør han vel prøve å venne seg helt av med det.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg bruker aldri salt. Kun Seltin. Det skal være sunnere. Aller helst bør han vel prøve å venne seg helt av med det.

Jeg referer til hva som står på Seltinboksen jeg har:

Et kosthold med lavt saltinnhold reduserer riskikoen for høyt blodtrykk. Seltin Mineralsalt inneholder 50% mindre natrium enn vanlig salt og rikelig av de nyttige mineralene kalium og magnesium.

Gjest seltinicket
Skrevet

Seltin er sikkert et godt alternativ i en rekke situasjoner, men det kan være greit å få med seg motforestillingene også - spesielt dersom mannen til trådstarter bruker visse blodtrykksmedisiner:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1841772

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Seltin er sikkert et godt alternativ i en rekke situasjoner, men det kan være greit å få med seg motforestillingene også - spesielt dersom mannen til trådstarter bruker visse blodtrykksmedisiner:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1841772

Dette var jeg ikke klar over. Takk for tips. Selv bruker jeg ikke mye, men greit å være klar over likevel:-)

Skrevet

Vet ikke om noe ut over å bruke andre krydder som urter, hvitløk, chili og lignende. Alle andre kan ha uheldige helsemessige konsekvenser (seltin, msg etc).

Dersom dårlig form/overvekt/stress etc er noe av grunnlaget for det høye blodtrykket kan "saltsavnet" kanskje være en pådriver for å få gjort noe med det - slik at han kan spise salt igjen?

Her er forresten en link, kanskje en lege kan hjelpe til for å få prøvet dette? http://www.pslgroup.com/dg/123EE.htm

Som en trøst kan det nevnes at saltbehovet i stor grad er tillært, ikke medfødt - og maten vil smake bedre etterhvert som han vender seg til det.

Har selv redusert saltbruken ganske kraftig for noen år siden, og la merke til at man etterhvert ikke trengte like mye salt for å få samme smaken.

Gjest Avvent sukkerholiker
Skrevet

Vet ikke om noe ut over å bruke andre krydder som urter, hvitløk, chili og lignende. Alle andre kan ha uheldige helsemessige konsekvenser (seltin, msg etc).

Dersom dårlig form/overvekt/stress etc er noe av grunnlaget for det høye blodtrykket kan "saltsavnet" kanskje være en pådriver for å få gjort noe med det - slik at han kan spise salt igjen?

Her er forresten en link, kanskje en lege kan hjelpe til for å få prøvet dette? http://www.pslgroup.com/dg/123EE.htm

Som en trøst kan det nevnes at saltbehovet i stor grad er tillært, ikke medfødt - og maten vil smake bedre etterhvert som han vender seg til det.

Har selv redusert saltbruken ganske kraftig for noen år siden, og la merke til at man etterhvert ikke trengte like mye salt for å få samme smaken.

Det du nevner der gjelder sukker også. Før spiste jeg kaker og søtt hele tida, var en skikkelig slikkmunn. Så strammet jeg inn, drikker te usøtet og bruker ikke sukker på frokostblandinger, lite kaker og aldri smågodt lenger. Og faktisk så syntes jeg nå at det ikke er godt når det smaker for søtt. Så alle vaner kan vendes! Heldigvis.

Skrevet

Det du nevner der gjelder sukker også. Før spiste jeg kaker og søtt hele tida, var en skikkelig slikkmunn. Så strammet jeg inn, drikker te usøtet og bruker ikke sukker på frokostblandinger, lite kaker og aldri smågodt lenger. Og faktisk så syntes jeg nå at det ikke er godt når det smaker for søtt. Så alle vaner kan vendes! Heldigvis.

Jeg har beklageligvis gått motsatt vei når det gjelder sukker (ikke i teen, men ellers) - hutte meg tu - må snart komme meg på "avvending".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...