Gå til innhold

Noen her som har hatt svineinfluensaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg hadde også vanlig influensa for 15 år siden. Var helt kaputt. Men så har de jo sagt at det er et lett forløp på denne da... og når de sier at de har legevakter for å ta imot folk, så er jo ikke folk så syke som jeg var da jeg hadde influensa ihvertfall

Nei, det er mye rar informasjon ute og går. Jeg hadde heller ikke klart å komme meg ut av huset og til lege den gangen. Men de aller fleste som sitter i venterommene på legevaktene rundt omkring har vel ikke svineinfluensa. Det er bare registert 141 smittede så langt. Men det blir vel verre tider, er jeg redd:-( Ikke noe moro dette her.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

17

• Bookworm

2

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvorfor har du ikke Tamiflu i beredskap til sønnen din? Det tas jo også forbyggende.

Jeg svarte deg nettopp i et annet innlegg.

Sønnen min har fått beskjed om at han har "rød løper" på riksen om noe skal oppstå. Vi slipper å ta turen innom fastlegen. Derfor har jeg ikke sett noe poeng i ha det tidligere. Men nå når vi skal flytte, ønsker jeg å ha det.

Skrevet

Før jeg begynte å vaksinere meg hos bedriftslegen hadde jeg influensa flere ganger og det var som du sier ingen tvil. Var sengeliggende i flere dager, så håper du har rett.

Når det gjelder min sønn, vil jeg uansett at han skal begynne med Tamiflu med det samme syptomene kommer. Vil ikke en gang vente på prøvesvarene.

Derfor VIL jeg ha med Tamiflu i kofferten, ellers reiser vi ikke rett og slett. Slik er det med den saken:-)

Ja. man VET når man har influensa.

Jeg skjønner godt at du vil sikre sønnen din med Tamiflu. Ingen vits i å ta sjangser!

Gjest litt skeptisk nå
Skrevet

Vi har time den 28-ende og da skal jeg ta opp alt av praktiske ting og alt som bekymrer meg. Dessverre er det ikke den faste legen, da han har ferie nå, men jeg vil nok også ta kontakt med han på telefon når han er tilbake.

Håper det ordner seg for dere. Rent bortsett fra ekspertisen på Riksen, så tror jeg ikke at dere slipper lettere unna viruset her enn i utlandet, det er overalt...

Men hvis dette blir en angst som ødelegger hverdagen din, så er det kanskje en ide å holde seg til trygge rammer hjemme, du har ihvertfall en medisinsk begrunnelse for å gjøre det.

Skrevet

Neida det har du nok helt rett i..

Men i forhold til normalen så er jeg skrekkelig redusert..

Tror jeg ble beroliget av denne tråden jeg :-) takk skal du ha

Du ville raskt ha blitt sykere og sykere hvis det var svineinfluensa. Det er jeg helt overbevist om.

Gjest litt skeptisk nå
Skrevet

Nei, det er mye rar informasjon ute og går. Jeg hadde heller ikke klart å komme meg ut av huset og til lege den gangen. Men de aller fleste som sitter i venterommene på legevaktene rundt omkring har vel ikke svineinfluensa. Det er bare registert 141 smittede så langt. Men det blir vel verre tider, er jeg redd:-( Ikke noe moro dette her.

nei det er ikke mye moro. Jeg skal reise mye i høst i forbindelse med ny jobb, og ser med gru for meg at jeg ligger dausjuk på hotellrom 150 mil hjemmefra :-(

Eller at gubben står alene med seg selv og 3 syke barn...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Håper det ordner seg for dere. Rent bortsett fra ekspertisen på Riksen, så tror jeg ikke at dere slipper lettere unna viruset her enn i utlandet, det er overalt...

Men hvis dette blir en angst som ødelegger hverdagen din, så er det kanskje en ide å holde seg til trygge rammer hjemme, du har ihvertfall en medisinsk begrunnelse for å gjøre det.

Jeg vet at man ikke slipper lettere unna her, men det føles tryggere med RH i nærheten hvor de kjenner guttens sykdomshistorie og kan diagnosen hans.

Det er en ganske skjelden diagnose og jeg ser for meg at det ikke blir bare lett og skulle fortelle alt på engelsk til en lege som kanskje ikke har hørt om diagnosen en gang.

Skrevet

nei det er ikke mye moro. Jeg skal reise mye i høst i forbindelse med ny jobb, og ser med gru for meg at jeg ligger dausjuk på hotellrom 150 mil hjemmefra :-(

Eller at gubben står alene med seg selv og 3 syke barn...

Huff ja...skjønner deg godt. Men vi må bare prøve å unngå å bli helt hysteriske. Men det er jo ikke så lett når media gjør alt de kan for å skremme vettet av folk. Siste nytt i VG var jo at 1.4 mill. nordmenn kan være smittet om 4 uker.

Gjest litt skeptisk nå
Skrevet

Jeg vet at man ikke slipper lettere unna her, men det føles tryggere med RH i nærheten hvor de kjenner guttens sykdomshistorie og kan diagnosen hans.

Det er en ganske skjelden diagnose og jeg ser for meg at det ikke blir bare lett og skulle fortelle alt på engelsk til en lege som kanskje ikke har hørt om diagnosen en gang.

Når du er innom Riksen så be om et notat du kan ta med, der alt er forklart, selv om du må ramse opp en rekke ting så har du det i tillegg skriftlig, dermed kan legen lese seg til det han kanskje går glipp av i en samtale..

Gjest litt skeptisk nå
Skrevet

Huff ja...skjønner deg godt. Men vi må bare prøve å unngå å bli helt hysteriske. Men det er jo ikke så lett når media gjør alt de kan for å skremme vettet av folk. Siste nytt i VG var jo at 1.4 mill. nordmenn kan være smittet om 4 uker.

Jepp, jeg forsøker å ikke la det skremme meg, men det ligger vel dypere i meg. Er en kløpper i å bekymre meg for de ting jeg ikke har kontroll over ;-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Når du er innom Riksen så be om et notat du kan ta med, der alt er forklart, selv om du må ramse opp en rekke ting så har du det i tillegg skriftlig, dermed kan legen lese seg til det han kanskje går glipp av i en samtale..

Ja, jeg skal gjøre det. Tusen takk for tips:-)

Skrevet

Jepp, jeg forsøker å ikke la det skremme meg, men det ligger vel dypere i meg. Er en kløpper i å bekymre meg for de ting jeg ikke har kontroll over ;-)

Det er du ikke alene om:-) Jeg vurderer å kjøpe Tamiflu på nettet (ja, jeg vet at det kan være dumt og at det er dyrt), bare så jeg har det liggende her hjemme. Jeg vil da føle meg mye tryggere, innbiller jeg meg. Ikke for at jeg nødvendigvis vil ta dem:-)

Gjest Liza i London
Skrevet

Svineinfluesa begynner med høy feber - 40-41 grader.

det stemmer ikke helt...ca 5% har ikke feber.

Hvis du googler deg frem til NHS direct, kan du se det selvdiagnostiserende skjema som er nodvendig for aa faa Tamiflu her i landet.

Men la deg ikke skremme!!!

Det er mye motstridende og uklar info ute. Norske helsemyndigheter synes aa ha et realistisk syn paa ting. Myndighetene er nodt til aa vaere forberedt paa "worst case scenario"...dette blir misforstaat/ oversett av media som er opptatt av salgbare overskrifter.

Gjest Liza i London
Skrevet

Hvorfor har du ikke Tamiflu i beredskap til sønnen din? Det tas jo også forbyggende.

Tamiflu er ikke forebyggende

Skrevet

det stemmer ikke helt...ca 5% har ikke feber.

Hvis du googler deg frem til NHS direct, kan du se det selvdiagnostiserende skjema som er nodvendig for aa faa Tamiflu her i landet.

Men la deg ikke skremme!!!

Det er mye motstridende og uklar info ute. Norske helsemyndigheter synes aa ha et realistisk syn paa ting. Myndighetene er nodt til aa vaere forberedt paa "worst case scenario"...dette blir misforstaat/ oversett av media som er opptatt av salgbare overskrifter.

Jo, jeg lar meg skremme dessverre:-( At ikke alle får feber er et nytt moment som er forvirrende....

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det der var jo ikke akkurat oppløftende lesing for ditt vedkommende når det gjelder sønnen din:-( Men det stemmer vel med det inntrykket man har fått gjennom media i Norge, dessverre.

Ja, denne gangen ser det ikke ut til at de har hauset opp situasjonen. Liker ikke dette jeg altså.

Jeg vet ikke hvordan det er med sønnen min, men jeg håper det er slik at så lenge han tar sine immuglobiner jevnlig (noe han gjør) og blodpøvene er tilfredstillende, samt at han nå er sprek, helt uten lungeproblemer i 4,5 år, så håper jeg at han ikke er mer utsatt enn andre.

Forsøker å trøste meg med det:-)

Gjest Liza i London
Skrevet

Jo, jeg lar meg skremme dessverre:-( At ikke alle får feber er et nytt moment som er forvirrende....

Det er vel skremmende fordi vi ennaa vet saa lite.Og fordi opplysningene, som sagt, er motstridende.

Men mye av tallene som blir oppgitte er matematiske estimater. Etterat man sluttet aa teste, vet man faktisk ikke hvor mange som er smittet. OK, Norge har fremdeles adekvate tall, men ellers er det delvis selvdiagnostiserte og estimater.

Og for de aller fleste er det en relativ lett sykdom, lettere enn vanlig influensa. Naa er ihvertfall den kliniske utpr;vingen av vaksinen i gang...saa faar vi se.

Og med vanlige forgaandsregler skulle man kunne gardere seg godt mot smitte

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...