Gå til innhold

Noen her som har hatt svineinfluensaen?

Anbefalte innlegg

Gjest Liza i London
Skrevet

jammen staar det ikke forebygging! Men saa vidt jeg vet er det positivt feil. MAn skal ta Tamiflu innen 48 timer etter forste symptomer paa influensa. den forkorter forlopet og reduserer symptomene...og derved reduseres faren for komplikasjoner ( det er de som medforer evt sykehusinnleggelse og evt dodsfall) Saa mht komplikasjoner kan det vel sies at Tamiflu kan virke forebyggende

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

17

• Bookworm

2

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

jammen staar det ikke forebygging! Men saa vidt jeg vet er det positivt feil. MAn skal ta Tamiflu innen 48 timer etter forste symptomer paa influensa. den forkorter forlopet og reduserer symptomene...og derved reduseres faren for komplikasjoner ( det er de som medforer evt sykehusinnleggelse og evt dodsfall) Saa mht komplikasjoner kan det vel sies at Tamiflu kan virke forebyggende

Da prioriterer de vel de som har en kronisk sykdom i fra før, slik at vi får med tamiflu i kofferten, håper jeg:-)

Gjest Liza i London
Skrevet

Da prioriterer de vel de som har en kronisk sykdom i fra før, slik at vi får med tamiflu i kofferten, håper jeg:-)

Ja, jeg er helt sikker paa at sonnen din vil ha forsteprioritet til baade medisner og evt annen behandling uansett hvilket land dere er i.

Dialog med RH er det eneste fornuftige

Skrevet

Ikke vet jeg:-) Det er mye informasjon å foholde seg til:-)

Gjest Liza i London
Skrevet

Ikke vet jeg:-) Det er mye informasjon å foholde seg til:-)

ja, det er noe av problemet naa. Ingen vet nok.

det jeg vet er at det her i landet er hysteri, delvis skapt av daarlig info og rykter.

jeg jobber i London og pendler. Har unger i den utsatte alderen. Og jeg kjenner ikke en eneste som har vaert/ er smittet. derimot vet jeg om mange som har registrert seg som syke for aa kunne faa Tamiflu......og det bringer jo statistikken opp.

Skrevet

ja, det er noe av problemet naa. Ingen vet nok.

det jeg vet er at det her i landet er hysteri, delvis skapt av daarlig info og rykter.

jeg jobber i London og pendler. Har unger i den utsatte alderen. Og jeg kjenner ikke en eneste som har vaert/ er smittet. derimot vet jeg om mange som har registrert seg som syke for aa kunne faa Tamiflu......og det bringer jo statistikken opp.

Jeg har en chattevenn som bor i Liverpool, og han kjente bare til en som var smittet da jeg snakket med han på lørdag.

Jeg skjønnner ikke at du ikke er livredd når du bor i et av de landene som er verst rammet:-(

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg har en chattevenn som bor i Liverpool, og han kjente bare til en som var smittet da jeg snakket med han på lørdag.

Jeg skjønnner ikke at du ikke er livredd når du bor i et av de landene som er verst rammet:-(

Og nå kom datteren min nettopp hjem og hun har vært sammen med venner i kveld som igjen har vært sammen med han som har svineinfluensa (han er fremdeles syk)

Hun var ikke sikker på om de hadde vært sammen med han etter at han ble syk.

Gjest Liza i London
Skrevet

nei, jeg er ikke redd.

Men vi tar vanlige forhaandsregler, bl.a haand sprit i lommen/ vesken...og den brukes ofte. Vi unngaar ogsaa, saa godt det lar seg gjoere, aa staa tett opptil andre mennesker. I tillegg er vi godt rustet mht Vit D3 ( som vi alltid tar)

Og...litt godt humoer.

Forrige sondag, etter en noenlunde heftig helg, baade mht til hagearbeid og sosiale sammenkomster, foelte jeg meg relativt daarlig. Det samme gjorde en venninne...i fellesskap fyllte vi ut den foer nevnte egendiagnostiske listen paa nettet. Svar: "You have got swineflu!" Og saa fulgte instruksjonene mht aa hente tamiflu....men mandag morgen, etter en god natt sovn var vi OK.

om du er over 40, saa er du ikke av de mest utsatte.

Skrevet

nei, jeg er ikke redd.

Men vi tar vanlige forhaandsregler, bl.a haand sprit i lommen/ vesken...og den brukes ofte. Vi unngaar ogsaa, saa godt det lar seg gjoere, aa staa tett opptil andre mennesker. I tillegg er vi godt rustet mht Vit D3 ( som vi alltid tar)

Og...litt godt humoer.

Forrige sondag, etter en noenlunde heftig helg, baade mht til hagearbeid og sosiale sammenkomster, foelte jeg meg relativt daarlig. Det samme gjorde en venninne...i fellesskap fyllte vi ut den foer nevnte egendiagnostiske listen paa nettet. Svar: "You have got swineflu!" Og saa fulgte instruksjonene mht aa hente tamiflu....men mandag morgen, etter en god natt sovn var vi OK.

om du er over 40, saa er du ikke av de mest utsatte.

Takk for mye god info fra London.:-) Akkurat nå er jeg glad for at jeg ikke er 20 år lenger:-)

Gjest Liza i London
Skrevet

Og nå kom datteren min nettopp hjem og hun har vært sammen med venner i kveld som igjen har vært sammen med han som har svineinfluensa (han er fremdeles syk)

Man mener at folk er smittebaerende ett doegn foer de blir syke. Men inkubasjonstiden, fra smitte til utbrudd, er kortere enn ved vanlig influensa, ca 3 dager. Saa her faar du telle paa fingrene naar hennes venner var i kontakt med ham

Skrevet

Huff...du får dine bekymringer nå, stakkars deg:-(

Gjest Liza i London
Skrevet

Takk for mye god info fra London.:-) Akkurat nå er jeg glad for at jeg ikke er 20 år lenger:-)

Noen goder skal jo vi ogsaa ha :)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Man mener at folk er smittebaerende ett doegn foer de blir syke. Men inkubasjonstiden, fra smitte til utbrudd, er kortere enn ved vanlig influensa, ca 3 dager. Saa her faar du telle paa fingrene naar hennes venner var i kontakt med ham

Han ble smittet i Hellas og hun er ikke sikker på om de har vært sammen med han etter at han kom hjem.

Jeg regner nesten med at vi blir syke før eller senere. Kanskje det er like greit at det skjer før vi reiser.

Skrevet

En gutt i fysikklassen til datteren + hele familien hans har fått svineinfluensa. De ble smittet i Hellas.

Hun har heldigvis ikke hatt kontakt med han.

Fra å være småredd, begynner jeg nå å bli litt småhysterisk da jeg har en gutt med immunsvikt. Dette etter å ha lest om den unge jenta i Trondheim som ligger alvorlig syk i respirator.

Jeg prøver å si til meg selv at gutten har vært frisk etter at han fikk medisiner for noen år siden, men det hjelper ikke stort og nå flytter vi utenlands snart og det er mange ekle tanker i hodet på meg for tiden. Lungene var en av tingene han slet med tidligere.

Lurer på om det er lurt å flytte, men flaut å si nå at jeg ikke vil ha permisjon alikevel. Har aller mest lyst til å holde meg i nærheten av RH hvor de kjenner gutten noen måneder fremover.

En ting du i alle fall ikke skal ta hensyn til i denne saken, er hvorvidt det er flaut å si at du ikke skal ha permisjon likevel!

Jeg skjønner veldig godt at du er ekstra "hysterisk" :(

Skrevet

''Forebygging av influensa

- Forebygging etter smitteeksponering hos personer ett år eller eldre som har vært i kontakt med et klinisk diagnostisert influensatilfelle når influensa er påvist i omgivelsene.''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...