Gå til innhold

Hvordan løse dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Samboere m felles barn
Skrevet

Har vært sammen med min samboer i snart to tiår, vi har to barn sammen, den minste er nyfødt.

Jeg har bekymret meg lenge allerede om noe skulle skje en av oss, slik at den andre blir sittende igjen med barna alene.

Det som er bekymringsfullt er tanken på å måtte flytte fra huset, ha masse gjeld alene og at overformynderiet skal ta over kontroll på en arv til barna.

Det beste hadde vært i mine øyne om vi giftet oss, noe jeg har mast om lenge. Jeg forstår bare ikke hvorfor han er så treg, jeg ser ikke poenget med å la være når vi vet at vi skal dele livet sammen og har barn, hus og gjeld.

Hvordan i all verden skal jeg gripe dette ann?

Mary Poppins
Skrevet

Hva annet kan du gjøre enn å snakke med han om dette?

Skrevet

Hva annet kan du gjøre enn å snakke med han om dette?

Har gjort det i mange år allerede, og jeg er ikke den eneste som har sagt det.

Men jeg vet ikke om det kan løses på noen annen måte? Vet ikke om en samboeravtale hjelper eller om det er å gifte seg som er eneste løsning?

Kjenner jo at det tærer litt på at han ikke tar tak i dette også, men vet ikke om løsningen er å sette hardt mot hardt heller? Menn får vel enda kaldere føtter da? ;)

Skrevet

Er det noen forskjell på å være gift og samboer nå lenger da - i forbindelse med arv, uskiftet bo etc? Trodde dette var likestilt nå.

Gjeldsforsikring er vel greit å ha uansett.

Skrevet

Er det noen forskjell på å være gift og samboer nå lenger da - i forbindelse med arv, uskiftet bo etc? Trodde dette var likestilt nå.

Gjeldsforsikring er vel greit å ha uansett.

Ja da går arven etter den ene til barna og man kan ikke sitte i uskiftet bo, dvs at man må kjøpe ut den andre delen. Når man ikke har mulighet til det må man jo flytte, dette skaper jo bare uttrygghet for barna.

Skrevet

Fra 1. juli har samboere med felles barn rett til arv fra hverandre og rett til å sitte i uskiftet bo. Det er altså ikke lenger slik at det er mye tryggere å være gift.

Skrevet

Fra 1. juli har samboere med felles barn rett til arv fra hverandre og rett til å sitte i uskiftet bo. Det er altså ikke lenger slik at det er mye tryggere å være gift.

Ja, det var det jeg mente at jeg hadde hørt også...

Skrevet

Så bra! Men har du noen link eller noe på dette?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Å? Det var gledelig nyhet! Vi har av ymse grunner ikke giftet oss, men har jo hus og gjeld.

Skrevet

Dersom du er bekymret for arv, så skriv testamente. Dersom du er bekymret for økonomien så må du sikre denne. En dødsrisikoforsikring løser den saken:-)

Skrevet

Kjøp gjensidig livsforsikring og begunstige hverandre. Så er dere sikret uansett om en av dere blir syke eller en av dere dør.

Dere kan også tegne et gjensidig testamente.

Skrevet

Vi hadde gjensidig testamente og gjensidige livsforsikringer før vi giftet oss. I tillegg til samboerkontrakten som tok seg av ting ved et eventuelt brudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...