Gå til innhold

Tamiflu

Gjest Bittelittbekymret

Anbefalte innlegg

Gjest Bittelittbekymret
Skrevet

Må man ha resept fra lege for å få Tamiflu?

Min sønn har astma, så jeg tenkte å ha det i hus sånn i tilfelle svineinfluensa....

Skrevet

Resept. Og egentlig skal ikke legene skrive ut Tamiflu hvis ikke pasienten har alvorlige symptomer.

Gjest Pandemi Pandema
Skrevet

Håper du ikke får resept på tamiflu, og at alle leger har fått med seg at det ikke skal gis "vent å se" - resepter. Blir sønnen din syk, får du medisin med en gang. Blir han ikke syk, kan medisinen dere henter ut, men ikke får bruk for, føre til at de som trenger det ikke får tak i medisin. Pga at folk hamstrer, slik du har tenkt å gjøre.

Det er viktig at folk viser solidaritet nå!

Gjest Bittelittbekymret
Skrevet

Håper du ikke får resept på tamiflu, og at alle leger har fått med seg at det ikke skal gis "vent å se" - resepter. Blir sønnen din syk, får du medisin med en gang. Blir han ikke syk, kan medisinen dere henter ut, men ikke får bruk for, føre til at de som trenger det ikke får tak i medisin. Pga at folk hamstrer, slik du har tenkt å gjøre.

Er faktisk enig med deg, har ikke tenkt sååå langt.

Men det er jo, som du skriver, en viss fare for at mange tenker som meg. Og han får alltid ALT som "går", og alltid veldig alvorlig.

Skal ta det opp med fastlegen.

Skrevet

Hvorfor skal folk flest være mer solidariske enn andre som har anledning til å skaffe seg Tamiflu?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=552632

Jeg har bestilt Tamiflu fra England til en pris av kr. 1250,00. Dette synes jeg er en billig forsikring for å slippe å gå rundt som et nervevrak i mange mnd. Jeg vil føle trygghet ved å vite at jeg har denne medisinen tilgjengelig i mitt hjem.

Gjest Pamdemi Pandema
Skrevet

Hvorfor skal folk flest være mer solidariske enn andre som har anledning til å skaffe seg Tamiflu?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=552632

Jeg har bestilt Tamiflu fra England til en pris av kr. 1250,00. Dette synes jeg er en billig forsikring for å slippe å gå rundt som et nervevrak i mange mnd. Jeg vil føle trygghet ved å vite at jeg har denne medisinen tilgjengelig i mitt hjem.

''Hvorfor skal folk flest være mer solidariske enn andre som har anledning til å skaffe seg Tamiflu?''

At leger oppfører seg som idioter, betyr vel ikke at alle andre bør gjøre det?

Å hamstre av beredskapslageret nå, er så til de grader umoralsk og egoistisk. Uansett om man er lege eller ei.

Å bestille fra utlandet, er vel strengt tatt noe annet, siden det neppe er beredskapslagrene som tømmes, men separate forsyninger. Dersom det er Tamiflu du får, da... Kan jo være noehelt annet, og livsfarlig.

Jeg finnes ikke redd for at vi ikke skal få tak i Tamiflu dersom vi trenger det - altså forutsatt at folk oppfører seg normalt og solidarisk!

Skrevet

''Hvorfor skal folk flest være mer solidariske enn andre som har anledning til å skaffe seg Tamiflu?''

At leger oppfører seg som idioter, betyr vel ikke at alle andre bør gjøre det?

Å hamstre av beredskapslageret nå, er så til de grader umoralsk og egoistisk. Uansett om man er lege eller ei.

Å bestille fra utlandet, er vel strengt tatt noe annet, siden det neppe er beredskapslagrene som tømmes, men separate forsyninger. Dersom det er Tamiflu du får, da... Kan jo være noehelt annet, og livsfarlig.

Jeg finnes ikke redd for at vi ikke skal få tak i Tamiflu dersom vi trenger det - altså forutsatt at folk oppfører seg normalt og solidarisk!

Jeg har bestilt Tamiflu kanskje nettopp for å opprettholde et immunforsvar med nok søvn, hvile og ro bl.a. Jeg har blitt voldsomt skremt av alle disse skriveriene.

Det finnes jo noen leger som ikke er så veldig motstandere av at folk skal "hamstre" Tamiflu:

http://www.lommelegen.no/811882/bor-man-gaa-til-innkjop-av-tamiflu

Og argumentene for å la det være, er jo ifg. denne legen "syltynne".

Skrevet

Jeg har bestilt Tamiflu kanskje nettopp for å opprettholde et immunforsvar med nok søvn, hvile og ro bl.a. Jeg har blitt voldsomt skremt av alle disse skriveriene.

Det finnes jo noen leger som ikke er så veldig motstandere av at folk skal "hamstre" Tamiflu:

http://www.lommelegen.no/811882/bor-man-gaa-til-innkjop-av-tamiflu

Og argumentene for å la det være, er jo ifg. denne legen "syltynne".

Sakset fra legens svar i linken din:

''Dette syntes Sosial- og helsedirektoratet, Legeforeningen og mine infeksjonsmedisinske kolleger var en dårlig idé''

Det høres jo for meg ut som om han er ganske alene om å mene at hamstring er ok. Og at "alle andres" argumenter er "syltynne" bør gjerne revurderes ettersom ingen andre fagpersoner har latt seg overbevise.

Jeg er enig med Pandemi Pandema; Å hamstre medisiner man ikke trenger er usolidarisk og unødvendig.

Skrevet

Sakset fra legens svar i linken din:

''Dette syntes Sosial- og helsedirektoratet, Legeforeningen og mine infeksjonsmedisinske kolleger var en dårlig idé''

Det høres jo for meg ut som om han er ganske alene om å mene at hamstring er ok. Og at "alle andres" argumenter er "syltynne" bør gjerne revurderes ettersom ingen andre fagpersoner har latt seg overbevise.

Jeg er enig med Pandemi Pandema; Å hamstre medisiner man ikke trenger er usolidarisk og unødvendig.

Det er mye mulig at dere synes:-) Men da foretrekker jeg allikevel å holde på mitt av grunner som jeg ikke har lyst til å komme inn på her. Alle kan jo bestille på Internett, hvis de ønsker det. Jeg gikk i hvert fall ikke snarveien om resept fra min onkel, som er lege :-)

Skrevet

Det er vel neppe beredskapslagrene som tømmes nå, uansett. Synes det er en fornuftig tanke "Bittelittbekrymret" har. Selv kjøpte jeg 4 pakker i forrige runde, Mener det var fra Reisevaksinelegen.no eller lignende.

Jo flere som kjøper selv privat, jo lenger vil det norske beredskapslageret holde!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...