Gå til innhold

Skal du ta vaksinen?

Anbefalte innlegg

Gjest skummel vaksine?
Skrevet

Skal du ta griseinfluensa-vaksinen, når den kommer i høst?

Jeg synes det er litt skummelt med en vaksine som er laget i hui og hast, og ikke nok utprøvet.

Tenker på alle de som fikk hjernehinnebetennelse-vaksinen, og som de i dag tror kan ha sammenheng med sykdommen ME.

Er vaksineringen et så stort tiltak fordi myndighetene er redd for at arbeiderne skal bli syke, slik at Norge stopper opp?

Er det derfor vi skal massevaksineres?

Eller fordi sykdommen er farlig, noe deforøvrig tilbakeviser hele tiden. Hva er da vitsen med å ta vaksinen (om man

ikke har hjerte-lunge lidelser osv..)?

Jeg mistenker at vaksineringen kun er for å sikre at folk kommer på jobb.

Jeg er neimen ikke sikker på at jeg vil vaksinere meg selv eller mine barn....

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

14

• hidi, the scorpion

13

• tzatziki1365380058

9

• brilleslangen

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg kommer ikke til å vaksinere meg eller barna. Vi tar ikke vanlig influensavaksine heller, så jeg ser ikke behovet nå. Hadde dødsprosenten vært høy, hadde det vært noe annet. Men ikke tale om at jeg tar noen risker med en dårlig uttestet vaksine når sykdommen er mildere enn de fleste influensaene.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg kommer ikke til å vaksinere meg eller barna. Vi tar ikke vanlig influensavaksine heller, så jeg ser ikke behovet nå. Hadde dødsprosenten vært høy, hadde det vært noe annet. Men ikke tale om at jeg tar noen risker med en dårlig uttestet vaksine når sykdommen er mildere enn de fleste influensaene.

Helt enig med dere to;)

Skrevet

Nei, regner med at ingen i familien kommer til å ta den. Vi har ikke gjort det tidligere heller og har sluppet greit unna. Poden og pappan fikk den i fjor og legen sier at da får man den ikke før om minst 10 år igjen så. :o)

Influensaen er vel også farlig bare for de som har dårlig almenntilstand og/eller dårlig immunforsvar fra før. Vi har spurt kardiologen vår tidligere om hjertebarnet bør ta vaksine mot "vanlig" influensa, men det trengte han ikke.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, regner med at ingen i familien kommer til å ta den. Vi har ikke gjort det tidligere heller og har sluppet greit unna. Poden og pappan fikk den i fjor og legen sier at da får man den ikke før om minst 10 år igjen så. :o)

Influensaen er vel også farlig bare for de som har dårlig almenntilstand og/eller dårlig immunforsvar fra før. Vi har spurt kardiologen vår tidligere om hjertebarnet bør ta vaksine mot "vanlig" influensa, men det trengte han ikke.

''Poden og pappan fikk den i fjor og legen sier at da får man den ikke før om minst 10 år igjen så. :o)''

Det gjalt nok vanlig influensa. Personer under 60 år er ikke imune mot svineinfluensaen, så den må sønnen din og faren hans regne med å få likevel.

tzatziki1365380058
Skrevet

Folk må naturligvis la seg vaksinere. Først og fremst av hensyn til alle de som absolutt ikke tåler å få slik influensa, feks hjertebarn, kreftbarn, diabtikere, hjerte - og lungesyke osv. Jo flere som vaksinerer seg, desto bedre beskyttet blir disse gruppene.

Vaksine er et solidaritetsprosjekt. Og selv om vaksinen ikke kommer til å være like godt testet som annen vaksine, så er den ikke utestet. Aldeles ikke. Og influensavaksine er noe man har utrolig god erfaring med, så det er sannsynligvis mindre risiko for problemer med slik vaksine enn annen utestet vaksine.

Dessuten kommer det jo flere og flere rapporter om tidligere helt friske mennesker som blir alvorlig syke av denne influensaen, så dette er ikke nødvendigvis en uproblematisk sykdom for tidligere friske, heller.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Influensaen er vel også farlig bare for de som har dårlig almenntilstand og/eller dårlig immunforsvar fra før.''

Og nettopp pga risikogruppene, er det viktig at ANDRE lar seg vaksinere. En del grupper et tom helt avhengig av at beskyttelsen ellers i samfunnet er høy, fordi de ikke tåler vaksinering selv. Dette er et felles ansvar, i en så uforutsigbar situasjon som nå.

Dessuten viser det seg at 1/3 av de som er blitt alvorlig syke, ikke har hatt underliggende sykdom.

Skrevet

''Influensaen er vel også farlig bare for de som har dårlig almenntilstand og/eller dårlig immunforsvar fra før.''

Og nettopp pga risikogruppene, er det viktig at ANDRE lar seg vaksinere. En del grupper et tom helt avhengig av at beskyttelsen ellers i samfunnet er høy, fordi de ikke tåler vaksinering selv. Dette er et felles ansvar, i en så uforutsigbar situasjon som nå.

Dessuten viser det seg at 1/3 av de som er blitt alvorlig syke, ikke har hatt underliggende sykdom.

I nyhetene leser man jo at man kan bli enda sykere av vaksinenn enn av influensaen da... Så lenge myndighetene ikke oppfordrer til at alle bør ta denne vaksinen lar vi det være tror jeg.

brilleslangen
Skrevet

Kanskje... Vet ikke enda, men regner med det blirså jeg tar den hvis jeg holder meg frisk til da...

Har ikke pleid å ta vanlig influensavaksine tidligere,men ting har forandret seg mht helsa, så jeg bør nok ta den når den kommer hvis jeg ikke allerede er blitt syk. Med den farten smitten sprer seg fortiden er nok sjansen stor forat vi rekker å få smitten før vaksinen.

brilleslangen
Skrevet

I nyhetene leser man jo at man kan bli enda sykere av vaksinenn enn av influensaen da... Så lenge myndighetene ikke oppfordrer til at alle bør ta denne vaksinen lar vi det være tror jeg.

Ja men hvordan vet de det når ikke vaksinen er ferdig enda?

hidi, the scorpion
Skrevet

Kanskje... Vet ikke enda, men regner med det blirså jeg tar den hvis jeg holder meg frisk til da...

Har ikke pleid å ta vanlig influensavaksine tidligere,men ting har forandret seg mht helsa, så jeg bør nok ta den når den kommer hvis jeg ikke allerede er blitt syk. Med den farten smitten sprer seg fortiden er nok sjansen stor forat vi rekker å få smitten før vaksinen.

''Med den farten smitten sprer seg fortiden er nok sjansen stor forat vi rekker å få smitten før vaksinen.''

Har ikke hørt makan til negativt prat:(

brilleslangen
Skrevet

''Med den farten smitten sprer seg fortiden er nok sjansen stor forat vi rekker å få smitten før vaksinen.''

Unnskyld da... Prøvde bare å være litt realistisk... skal slutte med det;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Unnskyld da... Prøvde bare å være litt realistisk... skal slutte med det;-)

Husk våre at forfedre overlevde pesten ellers hadde vi ikke vært her;))

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det var da en høyst realistisk uttalelse. Vaksinen er ikke klar før i september, mens man regner med at det store utbruddet i Norge bare er et par uker unna.

Skrevet

Det var da en høyst realistisk uttalelse. Vaksinen er ikke klar før i september, mens man regner med at det store utbruddet i Norge bare er et par uker unna.

Ja, det er en høyst realistisk uttalelse. Vaksinen er kanskje til og med ikke klar før i november/desember, leste jeg. Og det er tydelig opplyst om at mange vil rekke å bli syke innen vaksinen er klar.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror at det er overdrevet, men jeg er _ikke_ lege... Har aldri hatt influensa, ikke barna mine heller, og jeg hater krisemaksimering!

Husker redselen for munn og klovsyke og fugleinfluensa, begge deler sterkt overdrevet. Malaria tar livet av flere mennesker enn begge tilsammen!

Så fort vi oppdager en liten trussel mot vår trygge verden, så hyler og skriker vi, men vi har godtatt at andre mennesker lever under tusen ganger verre forhold.....

Blir kvalm av vår selvgodhet, langt inni døden tenker vi bare på våre egne:(

Så om jeg dør av svineinfluensa, så overlever kanskje en annen på denne kloden.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det er en høyst realistisk uttalelse. Vaksinen er kanskje til og med ikke klar før i november/desember, leste jeg. Og det er tydelig opplyst om at mange vil rekke å bli syke innen vaksinen er klar.

Tenk om vi dør?????

Et barn dør hvert 30 sekund, hvorfor skal vi være så himla dyrbare?

Bare fordi vi er rike....

Skrevet

Tenk om vi dør?????

Det er vel helt naturlig å være redd for å miste livet, og miste sine nærmeste. Overlevelsesinstinktet ligger dypt forankret i alle levende vesener.

Er ikke du redd for at ungene dine skal bli syke da? De tilhører jo den alderskategorien som er aller mest utsatt for å bli syke.

Skrevet

Jeg tviler på at det er noen vaksine tilgjengelig før norske myndigheter tilbyr den:-)

brilleslangen
Skrevet

Tenk om vi dør?????

Det aner meg at du er ute etter en liten diskusjon i dag du hidi....

tror du ikke de "fattige" også hadde beskyttet seg dersom de kunne?Det tror jeg. Men du kan ikke mene vi skal la være å beskytte oss i solidaritet med de som ikke kan?

I såfall må du slutte å bruke bil og buss også da, for tenk på allede som er fattige som ikke har mulighet til å kjøre bil og buss men som er nødt til å bruke beina...

Eller slutte å handle mat fordi det er mange i verden som sulter... eller slutte å ta imot medisiner om du eller i noen i familien får alvorlige sykdommer fordi ikke alle i verden har samme mulighet..

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...