Gå til innhold

Skal du ta vaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antagelig kommer vaksinen i september/ oktober, sa de på pressekonferansen i dag. De regner med at de kan rekke å vaksinere en rekke mennesker før de blir syke, og det første store utbruddet kan komme om alt fra noen dager til om flere uker.

Det er ikke fri smitte i Norge ennå, dvs at folk enten kommer hjem fra utlandet med smitte, eller blir smittet av noen som har vært der.

Også jmf. pressekonferansen.

OK:-)

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

14

• hidi, the scorpion

13

• tzatziki1365380058

9

• brilleslangen

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, vaksinen er for lite utprøvd til at jeg tør å ta sjansen på å få den sprøytet inn i kroppen min.

Gjest har en diagnose
Skrevet

Jeg er av de som både har dårlig helse fra før, og heller ikke kan ta vaksinen (pga jeg tåler dårlig vaksiner). Jeg er derfor veldig avhengig av at de rundt meg ikke blir smittet.

Jeg er redd.

Så jeg skulle ønske at flest mulig ville ta vaksinen.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg er av de som både har dårlig helse fra før, og heller ikke kan ta vaksinen (pga jeg tåler dårlig vaksiner). Jeg er derfor veldig avhengig av at de rundt meg ikke blir smittet.

Jeg er redd.

Så jeg skulle ønske at flest mulig ville ta vaksinen.

Jeg tar ikke vaksinen, for man kan bli mer syk av vaksinen enn av sykdommen, og vaksinen er for lite utprøvd til at den er trygg å ta for friske mennesker.

Jeg får aldri influensa.

Skrevet

Jeg ville selvfølgelig dø hundre ganger før barna mine!

Men det vil alle mødre i verden!

Skal vi spares pga rikdom?

Vil du? Jeg er livredd for å dø mens barna mine er små. Mistet min mor som ungdom, og det har preget meg hele livet.

Skrevet

Tenk om vi dør?????

Et barn dør hvert 30 sekund, hvorfor skal vi være så himla dyrbare?

Bare fordi vi er rike....

''Bare fordi vi er rike....''

Jeg går ut fra at du setter pris på de andre godene som følger velferdssamfunnet vårt. Du har jo fortalt at du er uføretrygdet og sliter med store smerter til daglig.

Er du ikke glad for at du bor i et samfunn som tar vare på folks velferd og helse? Når du selv er i den situasjonen at du ikke er arbeidsfør pga av sykdom? Jeg ser ingen forskjell på dette og det å vaksinere befolkningen når det er pandemier på gang.

Gjest bikku
Skrevet

Det er jo også et spørsmål om sosial samvittighet: Vil vi ta en risikovaksine for å bidra til å begrense skadene, eller vil vi kutte vaksinen og risikere å bidra til ytterligere spredning? Selv om man "tør å ta sjansen" på å leve vaksinefritt selv, så kan nettopp den som kutter det være den som smitter en utsatt person som dør av sykdommen. Det har i hvert fall ikke jeg samvittighet til.

Selv tenker jeg ikke over saken. Jeg må til Kina, seinest i oktober, og håper bare jeg får vaksinen til da. Både for å være tryggere på å slippe inn i landet, for å unngå å bli syk selv, og for å unngå å spre smitten til uskyldige.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg tar ikke vaksinen, for man kan bli mer syk av vaksinen enn av sykdommen, og vaksinen er for lite utprøvd til at den er trygg å ta for friske mennesker.

Jeg får aldri influensa.

De kommer naturligvis ikke til å slippe en vaksine som er livsfarlig. De holder på å gjøre kliniske tester på den nå. Det er ikke snakk om å ikke teste i det hele tatt.

Men det er jo solidarisk at du ikke vil risikere å bli syk av vaksinen, selv om det kan bidra til at folk som virkelig IKKE må bli syke av influensa, blir det.... Det er tross alt ikke snakk om at vaksinen blir livsfarlig. Og dessuten - det som er skrevet i mediene om alvorlighetsgrad, ble skrevet før de kliniske testene var kommet skikkelig i gang.

Jeg har heller aldri hatt influensa, men i denne sammenhengen er vel det heller en ulempe enn en fordel. Man tror jo at årsaken til at det finnes noe immunitet i befolkningen kommer av at man har vært eksponert for viruset tidligere, kanskje uten å vite det.

Og det er helt illusorisk å tro at fordi man ikke får sesonginfluensa, slipper man unna denne pandemien. Det er HELT forskjellige situasjonen, noe folkehelseinstituttet stadig påpeker.

Skrevet

Du trenger ikke være i tvil om at norske myndigheter kommer til å oppfordre til å ta vaksinen! Det kom klart frem av pressekonferansen som var i dag.

Har vært på fjellet i fire dager og bare hørt nyhetene på radio om kvelden og det har ikke vært nevnt der, så jeg er muligens noe uoppdatert. :o)

Skrevet

De kommer naturligvis ikke til å slippe en vaksine som er livsfarlig. De holder på å gjøre kliniske tester på den nå. Det er ikke snakk om å ikke teste i det hele tatt.

Men det er jo solidarisk at du ikke vil risikere å bli syk av vaksinen, selv om det kan bidra til at folk som virkelig IKKE må bli syke av influensa, blir det.... Det er tross alt ikke snakk om at vaksinen blir livsfarlig. Og dessuten - det som er skrevet i mediene om alvorlighetsgrad, ble skrevet før de kliniske testene var kommet skikkelig i gang.

Jeg har heller aldri hatt influensa, men i denne sammenhengen er vel det heller en ulempe enn en fordel. Man tror jo at årsaken til at det finnes noe immunitet i befolkningen kommer av at man har vært eksponert for viruset tidligere, kanskje uten å vite det.

Og det er helt illusorisk å tro at fordi man ikke får sesonginfluensa, slipper man unna denne pandemien. Det er HELT forskjellige situasjonen, noe folkehelseinstituttet stadig påpeker.

Merkelig at såpass mange nå sier at de aldri har hatt influensa før:-) Ellers er jo influensa den mest misbrukte diagnosen på jord, og folk kalller det influensa når de er litt forkjølet og ugne :-)

Jeg har hatt influensa, og det er ingen god opplevelse.

Ellers ble det sagt på TV2 i kveld av direktøren ved Folkehelseinstituttet at ved vanlige influensaer så blir 1 av 10 nordmenn syke, mens 1 av 4 må regne med å få svineinfluensa. Så det er nok en litt annen situasjon, ja.

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "De kommer naturligvis ikke til å slippe en vaksine som er livsfarlig."

Det har myndighetene jo gjort i flere omganger.

Prøvevaksinasjonsprogrammet mot hjernehinnebetennelse har kanskje vært den utløsende faktor til at utrolig mange mennesker sliter med ME i forholdsvis ung alder.

Da vaksinen mot kobber ble tilbudt befolkningen for mange år siden, utløste det jo en epidemi av kobbertilfelle blant befolkningen.

Gutten min fikk store reaksjoner på det helt vanlige vaksinasjonsprogrammet, som tilbys befolkningen i dag.

Skrevet

Har vært på fjellet i fire dager og bare hørt nyhetene på radio om kvelden og det har ikke vært nevnt der, så jeg er muligens noe uoppdatert. :o)

Jeg tenkte akkurat på det før i dag, at nå må du se å snekre litt mindre på hytta deres, og lese litt mer aviser og internett.:-)

Men så ville jeg ikke være så slem mot deg at jeg skrev det, da. Når du nevner det selv, så blir jo saken en annen :-)

Skrevet

Prøvevaksinasjonsprogrammet mot hjernehinnebetennelse har kanskje vært den utløsende faktor til at utrolig mange mennesker sliter med ME i forholdsvis ung alder.

Da vaksinen mot kobber ble tilbudt befolkningen for mange år siden, utløste det jo en epidemi av kobbertilfelle blant befolkningen.

Gutten min fikk store reaksjoner på det helt vanlige vaksinasjonsprogrammet, som tilbys befolkningen i dag.

''Da vaksinen mot kobber ble tilbudt befolkningen for mange år siden, utløste det jo en epidemi av kobbertilfelle blant befolkningen.''

Kobber??? Mener du kopper? Kobber er et metall. Kopper er en sykdom.

brilleslangen
Skrevet

Merkelig at såpass mange nå sier at de aldri har hatt influensa før:-) Ellers er jo influensa den mest misbrukte diagnosen på jord, og folk kalller det influensa når de er litt forkjølet og ugne :-)

Jeg har hatt influensa, og det er ingen god opplevelse.

Ellers ble det sagt på TV2 i kveld av direktøren ved Folkehelseinstituttet at ved vanlige influensaer så blir 1 av 10 nordmenn syke, mens 1 av 4 må regne med å få svineinfluensa. Så det er nok en litt annen situasjon, ja.

I tillegg til at viruset også er annerledes... Dvs jeg mener at hvis man har fått vanlig influensa ett år så står man sannsynligvis bedre rustet mot neste års influensaepedemi fordi de vanlige influensaene ligner bittelitt på hverandre... Og når man har antistoffer mot en type influensavirus i kroppen, så kan immunforsvaret kjenne igjen lignende virus...Men svineinfluensa er et helt annet virus, så om man har hatt ordinær influensa så hjelper ikke det i forholdt til immunforsvaret og svineinfluensa. Fordi de ikke ligner. Nå har jeg lest et sted at man kan kun ha vært utsatt for smitte av svineinfluensa tidligere hvis man er født før 1976, og det er jo ikke alle født før den tid som heller har vært utsatt for smitten fra det årets epedemi, så derfor erdet svært svært mange som ikke har antistoffer mot svineinfluensa i kroppen.Og dermed har heller ikke immunforsvaret mulighet til å kjenne igjen viruset før det slår oss ut. Derfor er vi mer mottakelige for denne sykdommen enn for vanlig influensa.

Skrevet

I tillegg til at viruset også er annerledes... Dvs jeg mener at hvis man har fått vanlig influensa ett år så står man sannsynligvis bedre rustet mot neste års influensaepedemi fordi de vanlige influensaene ligner bittelitt på hverandre... Og når man har antistoffer mot en type influensavirus i kroppen, så kan immunforsvaret kjenne igjen lignende virus...Men svineinfluensa er et helt annet virus, så om man har hatt ordinær influensa så hjelper ikke det i forholdt til immunforsvaret og svineinfluensa. Fordi de ikke ligner. Nå har jeg lest et sted at man kan kun ha vært utsatt for smitte av svineinfluensa tidligere hvis man er født før 1976, og det er jo ikke alle født før den tid som heller har vært utsatt for smitten fra det årets epedemi, så derfor erdet svært svært mange som ikke har antistoffer mot svineinfluensa i kroppen.Og dermed har heller ikke immunforsvaret mulighet til å kjenne igjen viruset før det slår oss ut. Derfor er vi mer mottakelige for denne sykdommen enn for vanlig influensa.

Ja, det er jo slik det blir forklart av de som har greie på det nå. Jeg er gammel nok til at jeg hadde Asia-syken som barn (1958)Men "Mao-syken" i 1968 slapp jeg unna, enda foreldrene mine og broren min lå rett ut, og jeg bodde i samme hus. Jeg husker enda hvor guffent det føltes når alt var stille i huset, og disse 3 lå rett ut og bare sov og sov....

tzatziki1365380058
Skrevet

ME er faktisk ikke en livsfarlig sykdom.

Den koppevaksinen du snakker om, må ha vært "for hundre år siden". Det var i alle fall ikek sånn da jeg ble vaksinert for 30-40 år siden. Kan vanskelig sammenliknes med i dag.

Selv om dette er en ny vaksine, er det tross alt en influensavaksine. Det er ikke ukjent - faktisk er det vel noe av det man har mest erfaring fra å produsere.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Bare fordi vi er rike....''

Jeg går ut fra at du setter pris på de andre godene som følger velferdssamfunnet vårt. Du har jo fortalt at du er uføretrygdet og sliter med store smerter til daglig.

Er du ikke glad for at du bor i et samfunn som tar vare på folks velferd og helse? Når du selv er i den situasjonen at du ikke er arbeidsfør pga av sykdom? Jeg ser ingen forskjell på dette og det å vaksinere befolkningen når det er pandemier på gang.

Jeg har jobbet òg, men har aldri følt meg fortjent til noe som helst.

Man føler seg aldri berettiget til trygd...

Skrevet

ME er faktisk ikke en livsfarlig sykdom.

Den koppevaksinen du snakker om, må ha vært "for hundre år siden". Det var i alle fall ikek sånn da jeg ble vaksinert for 30-40 år siden. Kan vanskelig sammenliknes med i dag.

Selv om dette er en ny vaksine, er det tross alt en influensavaksine. Det er ikke ukjent - faktisk er det vel noe av det man har mest erfaring fra å produsere.

''ME er faktisk ikke en livsfarlig sykdom.''

ME kan være dødelig i de mest alvorlige tilfellene jo...

Skrevet

Jeg har jobbet òg, men har aldri følt meg fortjent til noe som helst.

Man føler seg aldri berettiget til trygd...

Det var ikke det jeg mente, hidi. Dine følelser er ikke relevante i denne sammenhengen. Men siden du sier at vi kommer oss unna det meste pga av vår velstand/rikdom, så spør jeg deg om ikke du også verdsetter velstanden vår? Måten vi håndterer svineinfluensaen på er jo bare et utslag av det samme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...