Gå til innhold

Skal du ta vaksinen?

Anbefalte innlegg

Gjest for meg
Skrevet

De kommer naturligvis ikke til å slippe en vaksine som er livsfarlig. De holder på å gjøre kliniske tester på den nå. Det er ikke snakk om å ikke teste i det hele tatt.

Men det er jo solidarisk at du ikke vil risikere å bli syk av vaksinen, selv om det kan bidra til at folk som virkelig IKKE må bli syke av influensa, blir det.... Det er tross alt ikke snakk om at vaksinen blir livsfarlig. Og dessuten - det som er skrevet i mediene om alvorlighetsgrad, ble skrevet før de kliniske testene var kommet skikkelig i gang.

Jeg har heller aldri hatt influensa, men i denne sammenhengen er vel det heller en ulempe enn en fordel. Man tror jo at årsaken til at det finnes noe immunitet i befolkningen kommer av at man har vært eksponert for viruset tidligere, kanskje uten å vite det.

Og det er helt illusorisk å tro at fordi man ikke får sesonginfluensa, slipper man unna denne pandemien. Det er HELT forskjellige situasjonen, noe folkehelseinstituttet stadig påpeker.

Jeg tror ikke det er en tilfeldighet at jeg ikke har hatt influensa noen gang. Jeg får et eller annet virus en svært sjelden gang, og har ikke hatt feber på snart tretti år, det jeg vet. Jeg tror ikke jeg blir så lett smittet, og jeg tror jeg har gode forsvarsverk i kroppen min mot slike ting. Selvfølgelig har jeg ikke noen garanti, men dette er i hvert fall nok til at jeg ikke bekymrer meg. For mitt vedkommende snakker vi sannsynligvis om ei sjuke som ikke varer alt for lenge. Det er nok bekymringer ellers, og jeg er blant dem som har vært kronisk og alvorlig syk tidligere. Midlertidige ting bekymrer meg ikke veldig. Det går over.

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

14

• hidi, the scorpion

13

• tzatziki1365380058

9

• brilleslangen

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror at det er overdrevet, men jeg er _ikke_ lege... Har aldri hatt influensa, ikke barna mine heller, og jeg hater krisemaksimering!

Husker redselen for munn og klovsyke og fugleinfluensa, begge deler sterkt overdrevet. Malaria tar livet av flere mennesker enn begge tilsammen!

Så fort vi oppdager en liten trussel mot vår trygge verden, så hyler og skriker vi, men vi har godtatt at andre mennesker lever under tusen ganger verre forhold.....

Blir kvalm av vår selvgodhet, langt inni døden tenker vi bare på våre egne:(

Så om jeg dør av svineinfluensa, så overlever kanskje en annen på denne kloden.

''Så om jeg dør av svineinfluensa, så overlever kanskje en annen på denne kloden.''

Nå sparer det vel ikke så voldsomt mange fattige at du eventuelt dør av svineinfluensa.

Det er et naturlig instinkt å verne om seg og sine nærmeste.

Gjest høstløv
Skrevet

''Da vaksinen mot kobber ble tilbudt befolkningen for mange år siden, utløste det jo en epidemi av kobbertilfelle blant befolkningen.''

Kobber??? Mener du kopper? Kobber er et metall. Kopper er en sykdom.

Ja, jeg mener sykdommen kopper.

Skrevet

''ME er faktisk ikke en livsfarlig sykdom.''

ME kan være dødelig i de mest alvorlige tilfellene jo...

Vel Bookworm, folk kan dø av det meste ;o)

Skrevet

''ME er faktisk ikke en livsfarlig sykdom.''

ME kan være dødelig i de mest alvorlige tilfellene jo...

Hva er ME? Og hvordan kan man dø av det?

Skrevet

Hva er ME? Og hvordan kan man dø av det?

Sakset fra Norges ME-forening (ME= Myalgisk Encephalopati):

''En pasient med ME vil tilfredsstille følgende kriterier: utmattelse, utmattelse eller sykdomsfølelse etter anstrengelse, søvnproblemer og smerter; ha to eller flere nevrologiske/ kognitive manifestasjoner og ett eller flere symptomer fra to av kategoriene av autonome, nevroendokrine og immunologiske manifestasjoner.''

ME er på folkemunne et utmattelsessyndrom, der de dårligste pasientene ikke orker annet enn å ligge alene i lys- og lydfrie fom.

Det diskuteres (tildels heftig) hvorvidt sykdommen er et psykisk eller nevrologisk fenomen. Det (lille) jeg har lært om dette, er at ME-foreningen er ganske alene om å hevde at sykdommen er nevrologisk, og at det i fagmiljøet ellers regnes som mer sannsynlig at ME har psykologiske årsaksmekanismer.

Skrevet

Sakset fra Norges ME-forening (ME= Myalgisk Encephalopati):

''En pasient med ME vil tilfredsstille følgende kriterier: utmattelse, utmattelse eller sykdomsfølelse etter anstrengelse, søvnproblemer og smerter; ha to eller flere nevrologiske/ kognitive manifestasjoner og ett eller flere symptomer fra to av kategoriene av autonome, nevroendokrine og immunologiske manifestasjoner.''

ME er på folkemunne et utmattelsessyndrom, der de dårligste pasientene ikke orker annet enn å ligge alene i lys- og lydfrie fom.

Det diskuteres (tildels heftig) hvorvidt sykdommen er et psykisk eller nevrologisk fenomen. Det (lille) jeg har lært om dette, er at ME-foreningen er ganske alene om å hevde at sykdommen er nevrologisk, og at det i fagmiljøet ellers regnes som mer sannsynlig at ME har psykologiske årsaksmekanismer.

Jeg vet selvfølgelig hva ME er:- Men allikvel så spurte jeg "hva det er "? Er det noen som vet det?

Jeg har også et klart inntrykk av at ME muligens er psykologisk betinget. Men jeg er ingen lege, så det går kun på inntrykk jeg har fått gjennom det virkelige liv, og det jeg har lest. Jeg er bl.a. medlem i et forum hvor lederen har ME. Og det som forundrer meg er at hver gang hun skal delta i noe hun ikke liker/har lyst til, så rammes hun av sin ME. Og motsatt: Når det er noe hun virkelig vil delta i, så er sykdommen glemt.

Jeg bare forvirres - det er ikke noe mer enn det :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Det var ikke det jeg mente, hidi. Dine følelser er ikke relevante i denne sammenhengen. Men siden du sier at vi kommer oss unna det meste pga av vår velstand/rikdom, så spør jeg deg om ikke du også verdsetter velstanden vår? Måten vi håndterer svineinfluensaen på er jo bare et utslag av det samme.

Jeg synes vi er for egoistiske;(

hidi, the scorpion
Skrevet

''Så om jeg dør av svineinfluensa, så overlever kanskje en annen på denne kloden.''

Nå sparer det vel ikke så voldsomt mange fattige at du eventuelt dør av svineinfluensa.

Det er et naturlig instinkt å verne om seg og sine nærmeste.

Vet det, men i mine øyne er omsorg for andre, vel så viktig!

Synes det norske folk viser en narsissistisk holdning til seg og sitt, som vanlig:(

Skrevet

Ja, absolutt. Generelt mener jeg man skal følge opp det offentlige vaksinasjonsprogrammet. Jeg mener også man bør vaksinere seg mog A1H1 når det tilbudet kommer.

Skrevet

ME er faktisk ikke en livsfarlig sykdom.

Den koppevaksinen du snakker om, må ha vært "for hundre år siden". Det var i alle fall ikek sånn da jeg ble vaksinert for 30-40 år siden. Kan vanskelig sammenliknes med i dag.

Selv om dette er en ny vaksine, er det tross alt en influensavaksine. Det er ikke ukjent - faktisk er det vel noe av det man har mest erfaring fra å produsere.

Selv om ME vanligvis ikke er dødelig er det en alvorlig sykdom som påvirker alle aspekter ved livet. Den skal virkelig ikke bagatelliseres.

Skrevet

Jeg tenkte akkurat på det før i dag, at nå må du se å snekre litt mindre på hytta deres, og lese litt mer aviser og internett.:-)

Men så ville jeg ikke være så slem mot deg at jeg skrev det, da. Når du nevner det selv, så blir jo saken en annen :-)

''Jeg tenkte akkurat på det før i dag, at nå må du se å snekre litt mindre på hytta deres, og lese litt mer aviser og internett.:-)''

*Humrer* Det er vel akkurat der jeg bør være i disse smittetider - sannsynligvis er det svært dårlig med svineinfluensasmitte midt oppe på fjellet. :o)

Gjest LørdagsTrollet
Skrevet

De kommer naturligvis ikke til å slippe en vaksine som er livsfarlig. De holder på å gjøre kliniske tester på den nå. Det er ikke snakk om å ikke teste i det hele tatt.

Men det er jo solidarisk at du ikke vil risikere å bli syk av vaksinen, selv om det kan bidra til at folk som virkelig IKKE må bli syke av influensa, blir det.... Det er tross alt ikke snakk om at vaksinen blir livsfarlig. Og dessuten - det som er skrevet i mediene om alvorlighetsgrad, ble skrevet før de kliniske testene var kommet skikkelig i gang.

Jeg har heller aldri hatt influensa, men i denne sammenhengen er vel det heller en ulempe enn en fordel. Man tror jo at årsaken til at det finnes noe immunitet i befolkningen kommer av at man har vært eksponert for viruset tidligere, kanskje uten å vite det.

Og det er helt illusorisk å tro at fordi man ikke får sesonginfluensa, slipper man unna denne pandemien. Det er HELT forskjellige situasjonen, noe folkehelseinstituttet stadig påpeker.

Jeg har kun hatt influensa en gang som barn. Men denne smitter vel litt lettere?

Gjest mallet
Skrevet

Jeg vil følge anbefalingene som kommer fra helsemyndighetene.

Gjest Tull tull
Skrevet

Merkelig at såpass mange nå sier at de aldri har hatt influensa før:-) Ellers er jo influensa den mest misbrukte diagnosen på jord, og folk kalller det influensa når de er litt forkjølet og ugne :-)

Jeg har hatt influensa, og det er ingen god opplevelse.

Ellers ble det sagt på TV2 i kveld av direktøren ved Folkehelseinstituttet at ved vanlige influensaer så blir 1 av 10 nordmenn syke, mens 1 av 4 må regne med å få svineinfluensa. Så det er nok en litt annen situasjon, ja.

Det var godt sagt:)

Jeg "krangler"hver vinter med folk som påstår at de har influensa, men de fleste er selvsagt bare forkjøla.Jeg har ihvertfall bare hatt influensa en gang og da var jeg virkelig syyyk.

Gjest Det mener jeg virkelig
Skrevet

Det er vel helt naturlig å være redd for å miste livet, og miste sine nærmeste. Overlevelsesinstinktet ligger dypt forankret i alle levende vesener.

Er ikke du redd for at ungene dine skal bli syke da? De tilhører jo den alderskategorien som er aller mest utsatt for å bli syke.

Er så enig så enig med deg. Det må ikke bli slik her i landet at det er flaut å være redd for noe. Jeg er redd for masse:) Kanskje ikke mest for svineinfluensaen, men mange andre ting. Mange ser ofte rart på meg... Men det er da en menneskerett å være redd både for seg selv og sine nærmeste.Og jeg tenker på andre også....

Skrevet

Nei, absolutt ikke. Jeg tok influensavaksinen for tre år siden, og da ble jeg skikkelig dårlig. Var sengeliggende i over ei uke. Holder meg heller til god håndvask og spriting av hendene, både på jobb, hjemme og når vi drar på ferie, og satser på at det holder i massevis.

Skrevet

Er så enig så enig med deg. Det må ikke bli slik her i landet at det er flaut å være redd for noe. Jeg er redd for masse:) Kanskje ikke mest for svineinfluensaen, men mange andre ting. Mange ser ofte rart på meg... Men det er da en menneskerett å være redd både for seg selv og sine nærmeste.Og jeg tenker på andre også....

Jeg er fullstendig enig med både deg og Colette...

PS; ser du det Colette? ;-)

Skrevet

Jeg tar den siden de sier at alle med nevrologiske tilstander er en utsatt gruppe. Det er jammen meg første gangen de sier her i landet, jeg pleier ikke å få den vanlige influensavaksinen til vanlig.

Gjest gråpusen
Skrevet

Det tviler jeg på siden jeg er i ganske normal form. Mye kommer til å skje i tiden fremover og ingen grunn til å bestemme seg nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...