Gå til innhold

Å gå med hund i band (råd?)

Anbefalte innlegg

Gjest turtur
Skrevet

Hei.

Dere som har hund: Kan dere forklare meg hva som er best for hunden?

Er det meningen at hunden skal lære å gå ved siden av eieren hele tiden i løs lenke. Eller kan jeg bruke et fleksibånd og la ham tusle på egenhånd (da går han fint).

Jeg søkte nemlig på youtube på "learn to walk with a dog" og der ga de tips om hvordan hunden skulle lære å gå i løst bånd.

Dette er en 16 uker gammel Golden Retriver. Han klarer å gå fint og trives godt med å gå i langt fleksibånd og har lyet meg når jeg har strammet inn båndet når vi møter andre/trafikk osv. Det føltes mest behagelig ut.

Men i dag prøvde jeg å lære ham å gå kortere bånd og uten at han dro. Han går alltid foran meg, og dette tenkte jeg var negativt fordi da blir han "lederen". Men det er vanskelig å gå først, for han er jo så sprek. :-)) I dag lærte han nesten å gå i løst kort bånd ved siden av meg, men det ble mye stopping og turen ble ikke koselig.

Hva gjrø dere andre? Hva gjorde dere da han var valp? Når begynte dere å lære ham å gå "fot" eller hva det heter? Og MÅ de det?

Prøv å beskriv hva du har lært på kurs osv.

Vi skal begynne på kurs til høsten, men tenkte at det var best å begynne å øve allerede nå. Eller er han for ung?

Håper dere forstod sprøsmålet.At JEG kunne mest tenkt meg å gå med ham (litt friere) med fleksibånd heller å være så bestemt hele tiden.

Fortsetter under...

Gjest Adekvat
Skrevet

Flexibånd er fy. Lær hunden å gå pent i bånd med kort line. Slipp hunden hvis du har stålkontroll, eller slipp hann i skogen hvor du er sikker på at du ikke treffer andre. Kommer det en løshund løpende bort til dere roper du så høyt du kan "nei".

candyqueen_83
Skrevet

Går vi med lenke og halsbånd skal han gå pent, har han på sele får han trekke og gjøre som han vil.

Vår er 8 mnd, men vi trener fortsatt på å gå pent og rolig i lenke. Hehe. Han glemmer seg innimellom og en kort strekning kan ta veldig lang tid. Jeg bare stopper opp, og står helt stille uten å si noe til han selv ser på meg eller slakker båndet.

Om hunden din kan gå pent i flexibånd ser jeg ingen grunn til at dere ikke kan bruke det. Vår går bananas i flexi foreløbig ;O) Bruker en del langline på han da.

Vi har ikke trent på å gå fot. Jeg har ikke så stort behov for at han skal lære det egentlig. Hvertfall ikke nå.

candyqueen_83
Skrevet
  Adekvat skrev (På 24.7.2009 den 17.59):

Flexibånd er fy. Lær hunden å gå pent i bånd med kort line. Slipp hunden hvis du har stålkontroll, eller slipp hann i skogen hvor du er sikker på at du ikke treffer andre. Kommer det en løshund løpende bort til dere roper du så høyt du kan "nei".

''Flexibånd er fy''

Hvorfor? Lurer på hvorfor noen absolutt må få frem at flexi er fy. Det kommer da jaggu an på bruken av det.

Man kan forresten aldri være sikker på å ikke treffe dyr i skogen.

Skrevet

Vi bruker flexibånd. Når hunden endelig får gå ute, så får den bevege seg veldig fritt med flexibånd. Hos oss har det aldri vært noe problem. Men det kan hende jeg må dra litt for å få henne inn igjen, hvis det kommer en bil fort eller noe.

Gjest Adekvat
Skrevet
  Elis31 skrev (På 24.7.2009 den 18.18):

Vi bruker flexibånd. Når hunden endelig får gå ute, så får den bevege seg veldig fritt med flexibånd. Hos oss har det aldri vært noe problem. Men det kan hende jeg må dra litt for å få henne inn igjen, hvis det kommer en bil fort eller noe.

Et Flexibånd lærer hunden at den kan gå som den vil. En kort line lærer den grenser. Et Flexibånd vil gjøre det vanskelig å få hunden til å gå pent i bånd.

Annonse

candyqueen_83
Skrevet
  Adekvat skrev (På 24.7.2009 den 18.23):

Et Flexibånd lærer hunden at den kan gå som den vil. En kort line lærer den grenser. Et Flexibånd vil gjøre det vanskelig å få hunden til å gå pent i bånd.

Det er jeg klar over. Men når hunden kan gå pent i kort bånd, syns du da det er like ille å få den friheten flexilinen gir innimellom?

Gjest Adekvat
Skrevet
  candyqueen_83 skrev (På 24.7.2009 den 18.29):

Det er jeg klar over. Men når hunden kan gå pent i kort bånd, syns du da det er like ille å få den friheten flexilinen gir innimellom?

Enig, men man må ikke starte med Flexibånd. Om hunden ikke kan gå pent i bånd så vil et Flexibånd gjøre vondt verre.

candyqueen_83
Skrevet
  Adekvat skrev (På 24.7.2009 den 18.30):

Enig, men man må ikke starte med Flexibånd. Om hunden ikke kan gå pent i bånd så vil et Flexibånd gjøre vondt verre.

Kan være enig i det. Lønner seg nok med kort bånd først. Vi prøvde en gang med flexi før han hadde lært å gå i kort bånd, og det ble jo texas ;O)

Gjest Adekvat
Skrevet
  candyqueen_83 skrev (På 24.7.2009 den 18.45):

Kan være enig i det. Lønner seg nok med kort bånd først. Vi prøvde en gang med flexi før han hadde lært å gå i kort bånd, og det ble jo texas ;O)

Hehe ja. Flexibånd er som å gi ungene godteri hver dag. Det fører ikke til noe godt.

Skrevet
  Adekvat skrev (På 24.7.2009 den 18.47):

Hehe ja. Flexibånd er som å gi ungene godteri hver dag. Det fører ikke til noe godt.

Vi begynte med kort bånd. Men nå benytter vi kun flexibånd. Målet for oss er ikke at hunden skal rett ved siden av oss hele tiden. Men kunne lukte og snuse og kose seg på tur slik hunder gjør.

Gjest Tatjana
Skrevet

Det er nyttig at hunden kan gå i bånd. Både for hundens og eierens del. for eierens del er det behagelig å slippe å tviholde i båndet mens bikkja drar. Og for hundens del er det veldig godt (innbiller jeg meg da) å slippe det enorme presset mot strupen som det gir når den henger i båndet og drar og drar.

For min del gjorde jeg det ganske enkelt: Jeg gikk tur med hunden, og så fort den dro stoppet jeg. Og så sto vi stille til hunden slakket på båndet. Da gikk vi videre med en gang. Så stoppet jeg igjen neste gang han dro. Det tok omtrent tre turer før han hadde skjønt poenget og lært rekkevidden han fikk.

Selv liker jeg ikke fleksibånd, og bruker heller langline når jeg skal gå tur og gi hunden litt ekstra frihet i båndtvangstiden. Men det er en smakssak. Kort bånd er det vanlige på dressurkurs, og veldig greit i bygater og ved stor folketetthet syns jeg.

Skrevet
  Adekvat skrev (På 24.7.2009 den 18.23):

Vi var på dressurkurs hos Geir Nordenstam da vi hadde rottweiler. Og han hatet flexibånd, og sa at å bruke det var den beste måten å få en uoppdragen hund som ikke lærte seg å gå pent i bånd på. Han så på alle som brukte flexibånd som totalt useriøse hundeeiere:-(

Annonse

Gjest Adekvat
Skrevet
  Colette skrev (På 24.7.2009 den 19.21):

Vi var på dressurkurs hos Geir Nordenstam da vi hadde rottweiler. Og han hatet flexibånd, og sa at å bruke det var den beste måten å få en uoppdragen hund som ikke lærte seg å gå pent i bånd på. Han så på alle som brukte flexibånd som totalt useriøse hundeeiere:-(

Enig. Hundeeiere som går med hunden i Flexibånd kan sammenlignes med foreldre som ikke setter grenser.

Skrevet
  candyqueen_83 skrev (På 24.7.2009 den 18.45):

Jeg har funnet fram boka til Nordenstam som heter "Full kontroll", og der skriver han:

''Før jeg går løs på øvelsene har jeg lyst til å peke på den kommersielle utnytting av dem som har en hund som drar i kobbelet, altså en ulydig hund. Her tenker jeg på de såkalte flexi-liner, som fås kjøpt i mange flotte farger. Innvendig er det en tynn, 8 mtr. lang line som automatisk ruller ut og inn ettersom du trykker på knappen. De fleste eiere av ulydige hunder har flexi-line. Eiere av lydige hunder, derimot, trenger ikke den slags fjas.''

Skrevet

Har ikke peiling på hund, men som syklist, billist og tidligere aktiv rytter vil jeg bare si at slike flexibånd er et mareritt! Jeg er alltid livredd for at bikkja skal komme styrtende ut foran sykkelen / bilen / hesten, båndet kan jo være mange meter ute og det går tross alt ikke _så_ fort å snurre det inn!

Skrevet
  Adekvat skrev (På 24.7.2009 den 19.29):

Enig. Hundeeiere som går med hunden i Flexibånd kan sammenlignes med foreldre som ikke setter grenser.

Herregud det er det mest idiotiske jeg har hørt.

Hunden vår har en liten hage å være ute i. Når vi går på tur så klart den skal få bevege seg og lukte og snuse. Det er vel det som er mest opp til hundens naturlige natur.

Synes ikke vi har noen problemer med hunden vår.

Det viktigste når det gjelder hundeoppdragelse er å vite hvem som er sjefen. Ikke alskens idotiske oppfunn, diverse entusiaster har funnet på de siste 50 årene.

candyqueen_83
Skrevet
  Colette skrev (På 24.7.2009 den 19.33):

Jeg har funnet fram boka til Nordenstam som heter "Full kontroll", og der skriver han:

''Før jeg går løs på øvelsene har jeg lyst til å peke på den kommersielle utnytting av dem som har en hund som drar i kobbelet, altså en ulydig hund. Her tenker jeg på de såkalte flexi-liner, som fås kjøpt i mange flotte farger. Innvendig er det en tynn, 8 mtr. lang line som automatisk ruller ut og inn ettersom du trykker på knappen. De fleste eiere av ulydige hunder har flexi-line. Eiere av lydige hunder, derimot, trenger ikke den slags fjas.''

Så er det vel ikke Nordenstam de fleste trener etter i dag akkurat. Han har gått ut på dato!

candyqueen_83
Skrevet
  Lillemus skrev (På 24.7.2009 den 20.00):

Har ikke peiling på hund, men som syklist, billist og tidligere aktiv rytter vil jeg bare si at slike flexibånd er et mareritt! Jeg er alltid livredd for at bikkja skal komme styrtende ut foran sykkelen / bilen / hesten, båndet kan jo være mange meter ute og det går tross alt ikke _så_ fort å snurre det inn!

Men det er feil bruk av flexiline. Linen skal ikke være så langt ute i områder med mye trafikk.

Skrevet
  candyqueen_83 skrev (På 25.7.2009 den 13.31):

Så er det vel ikke Nordenstam de fleste trener etter i dag akkurat. Han har gått ut på dato!

Han driver nå fortsatt hundeskolen sin da, på det 34.året:

http://www.nordenstam.no/

Så helt utdatert kan han da ikke være:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...