Gå til innhold

Å gå med hund i band (råd?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg går tur med hunden har både jeg og hunden "fri".

Det vil si at hunden min kan svinse hit og dit, lukte og kose seg uten å tenke på å blidgjøre meg hele tiden.

Når vi møter trafikk eller annet skal vil jeg også at hunden skal komme til meg på kommando og gå der ved siden av meg til banen er fri igjen.

Jeg driver med så mye konkurranserettet lydighet, så turene våre er viktige kosestunder :-)

Sikkert veldig forskjellig hva de går igjennom på valpekurs. Om det er et sosialiseringskurs eller lydighetskurs.

På våre valpekurs går vi igjennom lydighetsprogrammet.

Sitt og bli - mens fører går et stykke unna hunden

Dekk og bli - mens fører går et stykke unna hunden

Gå ved fot i slakk line

Innkalling

Lurt å lære valpen til å sitte ved døren når dere skal ut, og vente med å gå ut til du har gitt den lov.

Veldig lurt å trene på innkalling, og å ha hunden masse løs, så du får trent på innkalling av fri hund.

Skrevet

Og jeg ville gått for en lang skinnreim istede for flexi-bånd.

Hunden trenger ikke 8 meter å boltre seg på, men nok line til å snuse litt i fred :-)

Skinnreima mi er litt over 2 meter lang, og det holder i massevis.

Skrevet

''Flexibånd er fy''

Hvorfor? Lurer på hvorfor noen absolutt må få frem at flexi er fy. Det kommer da jaggu an på bruken av det.

Man kan forresten aldri være sikker på å ikke treffe dyr i skogen.

Nei, enig.

Jeg ville aldri sluppen hunden min i skogen hvis jeg ikke var sikker på innkallinga først.

I skogen her er det masse dyr, både rådyr og elg. Hunden min går alltid løs i skogen, men så kommer ho alltid hvis jeg sier til ho, og ho har ikke særlig jaktinnstinkt.

candyqueen_83
Skrevet

Han driver nå fortsatt hundeskolen sin da, på det 34.året:

http://www.nordenstam.no/

Så helt utdatert kan han da ikke være:-)

Men han er nok ikke blant de mest populære lenger for det :o)

Skrevet

Men han er nok ikke blant de mest populære lenger for det :o)

Direkte stormpopulær hos alle hundeeiere har han vel aldri vært- men tvert i mot veldig omstridt. Det var i hvert fall en opplevelse å være på kurs hos han i en uke, og se hvordan hundene nærmest forgudet han, og fulgte hans minste lille bevegelse. Det var faktisk på grensen til rørende, mange ganger:-)

Vi kom dit med en 9 mnd. gammel dominant, stor og sterk rottweiler, og takket være kurset hos han så fikk vi skikk på den. Han sa klart i fra at hadde vi ikke tatt skikkelig tak i oppdragelsen av hunden på det tidspunktet, så kunne vi ikke ha hatt han i lengden.

Jeg får ikke fullrost Geir Nordenstam og hans dressurmetoder:-) Men jeg tror det må oppleves:-)

candyqueen_83
Skrevet

Direkte stormpopulær hos alle hundeeiere har han vel aldri vært- men tvert i mot veldig omstridt. Det var i hvert fall en opplevelse å være på kurs hos han i en uke, og se hvordan hundene nærmest forgudet han, og fulgte hans minste lille bevegelse. Det var faktisk på grensen til rørende, mange ganger:-)

Vi kom dit med en 9 mnd. gammel dominant, stor og sterk rottweiler, og takket være kurset hos han så fikk vi skikk på den. Han sa klart i fra at hadde vi ikke tatt skikkelig tak i oppdragelsen av hunden på det tidspunktet, så kunne vi ikke ha hatt han i lengden.

Jeg får ikke fullrost Geir Nordenstam og hans dressurmetoder:-) Men jeg tror det må oppleves:-)

Det kan godt være :o) Jeg har jo aldri vært på kurs hos. Men har jo lest en del negativt om hans dressurmetoder.

Skrevet

Det kan godt være :o) Jeg har jo aldri vært på kurs hos. Men har jo lest en del negativt om hans dressurmetoder.

Det er ikke noe så veldig spesielt med dressurmetodene hans, egentlig. Han bruker stemmen mye, og båndet (som er helt kort eller et par meter langt) samt blikkontakt med hunden. Jeg vet at han er omdiskutert, men det er nok helst de som aldri har vært i nærheten og sett han i aksjon, som snakker om ting de ikke har så god greie på:-) Det eneste jeg har hørt om forandringer fra hans side de siste årene, er at han bruker enda mer godbiter som belønning.

Men vi trengte aboslutt en dressur som Nordenstam bruker til vår hund.

Men nå skal jeg holde kjeft om dette temaet. Jeg har ikke hund lenger - og kattene er delvis selvdresserende :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...