Gå til innhold

Oh Holy Night

Anbefalte innlegg

Gjest Adekvat
Skrevet

Jeg elsker julen. Det var tiden hvor jeg ikke trengte å gå på skolen, hvor tiden var fyllt med glede. Tre nøtter til askepott, og Snømannen Kalle. Jeg elsker alt ved julen.

Gjest rudolf nisserød
Skrevet

Bare 5 måneder igjen nå!!!!!!

Gjest Adekvat
Skrevet

Bare 5 måneder igjen nå!!!!!!

Jeg gleder meg allerede. Jeg elsker det ekte med julen. Shoppingen har ikke noe med julen å gjjøre.

Gjest majas mamma
Skrevet

NEI. Jeg nekter å tenke på jula nå. Nå skal jeg nyte sola,sommeren og det varme været, og tenke på Praha-tur til søndag. Jula kan jeg begynne å tenke på i november. Skjønt jeg har allerede funnet ut hva jeg skal gi ene sønnen i julegave da, he, he!!

Skrevet

NEI. Jeg nekter å tenke på jula nå. Nå skal jeg nyte sola,sommeren og det varme været, og tenke på Praha-tur til søndag. Jula kan jeg begynne å tenke på i november. Skjønt jeg har allerede funnet ut hva jeg skal gi ene sønnen i julegave da, he, he!!

''Nå skal jeg nyte sola,sommeren og det varme været''

Vi regner bort... Jeg har snart hatt to ukers ferie og har faen ta meg knapt nok sett sola! Gradestokken har vært over 15 grader et par dager på denne tiden, den ene dagen var jentungen syk og den andre dagen lå guttungen langflat. Jadda. Fin ferie. Og det meldes faen hakke meg like ille til uka også ser jeg.

Gjest majas mamma
Skrevet

''Nå skal jeg nyte sola,sommeren og det varme været''

Vi regner bort... Jeg har snart hatt to ukers ferie og har faen ta meg knapt nok sett sola! Gradestokken har vært over 15 grader et par dager på denne tiden, den ene dagen var jentungen syk og den andre dagen lå guttungen langflat. Jadda. Fin ferie. Og det meldes faen hakke meg like ille til uka også ser jeg.

Regner mye her også, men i dag har det vært bra. Så jeg har vært ute i hagen siden kl ett i dag og til halv ni og plukket 4 kg bringebær, og en og en halv bøtte med rips. Og om det ikke er varmt er det fremdeles JULI på kalenderen!!

Skrevet

Jeg hater Tre nøtter til askepott! At noen begynner å snakke om det fæle programmet allerede i juli er bare way too much!

Gjest bikku
Skrevet

Jeg er enig med deg at julen er en fantastisk tid. Men sommeren har helt klart sine kvaliteter som jeg er i stand til å nyte til så lenge. Som dette siste døgnet: Telttur ved et fiskevann, lys og mild natt, bål, kaffe med nogo attåt, lomens skrik og skvatring når jeg skulle sove, morrabad, tilbakelent fiske fra båten... Klarer nok å utsette min kjære Askepott i de fem månedene som gjenstår, ja.

Men når høstmørket begynner å senke seg, regnet kommer, og temperaturen faller mot det ubehagelige, da er det suverent å ha jula å se fram til.

Gjest langt fra ekte på alle mulige måter.
Skrevet

Jeg gleder meg allerede. Jeg elsker det ekte med julen. Shoppingen har ikke noe med julen å gjjøre.

Det "ekte" ? Og hva er så det? Er ikke noe mer falskt enn jul, da alle skal "liksom" samle seg de få dagene i året, fordi det er noe man bare gjør.

Gjest Adekvat
Skrevet

Det "ekte" ? Og hva er så det? Er ikke noe mer falskt enn jul, da alle skal "liksom" samle seg de få dagene i året, fordi det er noe man bare gjør.

Det ekte er det vi lærte i barndommen. Julens glade bud.

Gjest majas mamma
Skrevet

Jula er vel noe av det mest ekte som finnes. Og man samles for i fellesskap å kunne glede seg over at Frelseren er født.

Gjest langt fra ekte på alle mulige måter.
Skrevet

Jula er vel noe av det mest ekte som finnes. Og man samles for i fellesskap å kunne glede seg over at Frelseren er født.

Hehe, fortsett å tro det du.

Gjest rudolf nisserød
Skrevet

Jommen sa jeg smør!

Skrevet

Har ikke inntrykk av at det er det som er fokuset for de fleste i dag...at frelseren er født. Tror faktisk oftere at de er en orgie i usunn mat pengebruk.

Jeg liker julen jeg, men den er hva den er da....:-)

Skrevet

Regner mye her også, men i dag har det vært bra. Så jeg har vært ute i hagen siden kl ett i dag og til halv ni og plukket 4 kg bringebær, og en og en halv bøtte med rips. Og om det ikke er varmt er det fremdeles JULI på kalenderen!!

Jeg skal ha første økt i bringebærhagen i morra - gleder meg! :o)

Gjest bikku
Skrevet

Har ikke inntrykk av at det er det som er fokuset for de fleste i dag...at frelseren er født. Tror faktisk oftere at de er en orgie i usunn mat pengebruk.

Jeg liker julen jeg, men den er hva den er da....:-)

Jula i Norge minner vel fortsatt mest om det midtvintersblotet det var i førkristen tid, og det er kanskje fordi vi har behov for et slikt avbrekk i den kaldeste og mørkeste tida. At midtvintersfesten etterhvert ble pådyttet et religiøst innhold er vel bare sånt som vanligvis ble gjort ved dogmeskifter: å forsøke å tillegge nytt innhold i de gamle festdagene. Akkurat som det kommunistiske regimet endret de religiøse festdagene i Sovjet til festdager med kommunistisk innhold.

Personlig syns jeg der er greit at det finnes en religiøs/åndelig dimensjon til jula også. Så får folk velge den tilnærminga til jula som de vil, uten at jeg skal si noe på det. Mitt største ankepunkt mot jula er at det er en ekskluderende høytid som spiller veldig mye på samhold, men i praksis ofte samhold kun i en engere krets. Det er ikke hvem som helst som inkluderer folk utenom den innerste sirkel i julefeiringa si, det gjør i hvert fall ikke jeg. Der kunne mange ha blitt flinkere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...