Gå til innhold

Anfall (absenser)

Anbefalte innlegg

Gjest Snart_tobarnsmor84

I perioder hvor jeg er fryktelig sliten og/eller under stort press kan jeg få noen anfall. Det ”kiler” litt i magen, jeg blir småkvalm og en anelse svimmel(?). Jeg detter på en måte litt vekk, over i en annen virkelighet føles det som. Jeg tenker på personer, samtaler, hendelser som jeg føler jeg har opplevd og hver gang jeg får et sånt anfall, er det akkurat som om jeg fortsetter en bok der jeg slapp. Det er veldig vanskelig å forklare, for disse anfallene varer kun i noen sekunder (fra 2-3 sek til kanskje et halvt minutt). Når jeg kjenner at jeg får et anfall, kan jeg si ”Nå får jeg et nytt anfall”. Det kan skje mens jeg kjører bil og jeg klarer fint å kjøre. Det er nesten som jeg drømmer meg vekk litt, men det er litt annerledes også. Kanskje følelsen kan minne litt om deja vu? Jeg får en ekkel følelse i kroppen i forbindelse med dette, opplever en tomhet, meningsløshet og nedstemthet. Disse følelsene kan sitte litt i etterpå også. Jeg har blitt sjekket for epilepsi flere ganger. Da jeg var liten hadde jeg også disse anfallene, ikke som jeg kan huske selv, men min mor har fortalt det til meg. Hun tok meg til legen som sjekket om jeg kunne ha epilepsi. Jeg hadde ikke flere anfall på mange år. Første gang jeg kan huske å få et slikt anfall, var da jeg var 18 år og skulle ha eksamen. Samme dagen og i noen dager etterpå, fikk jeg anfallene svært hyppig (kunne ha 10 per time). Jeg var da hos legen, som igjen sjekket meg for epilepsi (hvilket jeg ikke hadde). Det forsvant og jeg trodde det var borte for alltid da jeg plutselig begynt å få det igjen i fjor etter at jeg ble mamma for første gang. Dagene før og ukene etter fødselen var jeg fryktelig sliten og da fikk jeg anfall så ofte at det ble skikkelig plagsomt. Nå er det som sagt et år siden og jeg har blitt gravid igjen. Hverdagen er veldig hektisk nå, med nytt svangerskap, en krevende 1 åring som har vært svært urolig på nettene og fulltidsjobb (er helt ny i jobben). Jeg har hatt et par veldig svake anfall igjen. Et jeg fikk i dag var imidlertid ganske sterkt, da begynte det å "prikke" i huden som om jeg hadde hyperventilert, jeg fikk sug i magen og følte meg svimmel og kvalm. Det føltes som om jeg holdt på å besvime. Først lurer jeg på om det er noen grunn til bekymring? Ellers lurere jeg på om det er noe jeg kan gjøre for å forhindre dette? Og hva som kan forårsake dette? Takknemlig for svar Hilsen kvinne, 25 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332216-anfall-absenser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Du gir en fyldig og interressant beskrivelse av dine plager og er tydeligvis godt utredet mht epilepsi som kan gi slike symptomer i form av kortvarige anfall. En annen lidelse som kan gi noe av det samme er en atypisk migrene, der man ikke har hodepine, men diverse andre symptomer fra nervesystemet som sanseopplevelser eller at det føles som det spilles en film foran øynene. Fortsyrrelser i blodsukkeret med lavt blodsukker kan også gi liknende symptomer, men ledsages oftest av irritabilitet og skjelvinger. I ditt tilfelle ville jeg nok råde til å forsøke å forebygge disse anfallene siden de tydeligvis hører sammen med slitenhet. Prøv å få avlastning, ta hensyn til deg selv og gjør de tingene du vet forebygger at anfallene oppstår. Det finnes en gren av medisinen som kalles "Functional medicine" der fokuset er mere på helhet og systemtenkning enn å finne enkeltårsaker til plager. I et slikt perspektiv vil man først undersøke deg for de vanligste medisinske plager inkludert blodsukkermåling og kanskje MR av hodet. Hvis dette er negativt så jobber man med hele livssituasjonen for å forebygge at du får disse anfallene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332216-anfall-absenser/#findComment-2783827
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...