Gå til innhold

Båndtvang på kamphunder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, nå er jeg så lei av å lese artikler om små barn og hunder som blir skambitt av såkalte kamphunder. I Norge har jeg forstått at kamphunder er forbudt, men her i Danmark må man godt holde Amstaff.

Statistisk sett biter disse hundene oftere, og gjør mere skade, enn hvis andre raser biter. De har et kroppspråk som er vanskelig å lese, dvs, man kan ikke vite når den er i ferd med å angripe eller ikke. Man bør helst ikke vise tenner og se den i øynene, og heller ikke komme for tett på deres intimsfærer, som faktisk ikke er mindre enn ca 7 meter.

Og disse hundene går løse rundt i gatene her, med eiere som gir blanke i om andre er redd dem eller ikke.

Men det er jo heller ikke de stakkars hundene som skal lide fordi de følger instinktene sine, problemet er at feil folk anskaffer seg dem og ikke aner noe om rasen.

Håper de forbyr dem i Danmark også jeg, kan jo ikke være meningen man skal føle seg utrygg når man passerer en hund på gata?

Ja, det var et sukk fra den norske Københavner.

Skrevet

Håper for din skyld de dyra blir forbudt, ja.

Hva er det man skal med en slik hund? Hva er grunnen til at folk skaffer seg noe slikt? En kan begynne å lure.

candyqueen_83
Skrevet

''De har et kroppspråk som er vanskelig å lese, dvs, man kan ikke vite når den er i ferd med å angripe eller ikke. Man bør helst ikke vise tenner og se den i øynene, og heller ikke komme for tett på deres intimsfærer, som faktisk ikke er mindre enn ca 7 meter.''

Unnskyld meg, men hvor har du disse syke påstandene fra? Kom gjerne med link.

candyqueen_83
Skrevet

Håper for din skyld de dyra blir forbudt, ja.

Hva er det man skal med en slik hund? Hva er grunnen til at folk skaffer seg noe slikt? En kan begynne å lure.

Jeg har en såkalt "kamphund". Den er forøvrig ikke avlet for kamp på maaaange år, men er avlet for å være en super familiehund med stor selvsikkerhet. Selvsikkerheten gjør at de har veldig høy terskel for å bite. Min hunderase er forøvrig den eneste som har i rasestandarden sin at den er spesielt tålmodig med barn.

Skrevet

Jeg har en såkalt "kamphund". Den er forøvrig ikke avlet for kamp på maaaange år, men er avlet for å være en super familiehund med stor selvsikkerhet. Selvsikkerheten gjør at de har veldig høy terskel for å bite. Min hunderase er forøvrig den eneste som har i rasestandarden sin at den er spesielt tålmodig med barn.

De fleste er selvsagt snille, men hvorfor velge en sånn rase? Som er "designet" for kamp? Hvorfor ikke velge en som er "designet" for andre formål?

Skrevet

''De har et kroppspråk som er vanskelig å lese, dvs, man kan ikke vite når den er i ferd med å angripe eller ikke. Man bør helst ikke vise tenner og se den i øynene, og heller ikke komme for tett på deres intimsfærer, som faktisk ikke er mindre enn ca 7 meter.''

Unnskyld meg, men hvor har du disse syke påstandene fra? Kom gjerne med link.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/918

Hva mener du med syke påstander? Jeg forholder meg bare til fakta. Jeg blir nervøs når denne typen hunder går løs, og det har jeg vel min rett til å være? Er det så ubegrunnet at "muskelhunder" er forbudt i Norge?

Skrevet

Vel, det er nok ikke dyra som burde være forbudt, men det er en trend nå å ha denne typen hund blant unge mennesker/tenåringer i Danmark, og problemet er da at den fort kommer i feil hender. Å være eier til denne typen hund krever innsikt og respekt for hundens fortid, for instinktene dens blir man jo ikke bare kvitt over noen generasjoner avl.

candyqueen_83
Skrevet

De fleste er selvsagt snille, men hvorfor velge en sånn rase? Som er "designet" for kamp? Hvorfor ikke velge en som er "designet" for andre formål?

De har god arbeidslyst om man vil trene med dem, i tillegg til at de klarer seg utmerket med lite mosjon noen dager. De tåler en kraftig fjelltur, for så å ligge på sofaen neste dag :o) De har et herlig gemytt. Elsker mennesker, og da spesielt barn. De har null vaktinstinkt (snakker da om min rase), lite jaktinstinkter(hvertfall mye mindre enn de fleste andre raser), i tillegg til at jeg ville ha en korthåret hund, og jeg tiltales av det muskuløse, kompakte utseendet. Og nei, jeg er ikke noe gjengmedlem av noe slag. Helt vanlig jente i gata :o) Det er en blanding av mye som gjorde mitt valg lett.

candyqueen_83
Skrevet

http://www.dansk-kennel-klub.dk/918

Hva mener du med syke påstander? Jeg forholder meg bare til fakta. Jeg blir nervøs når denne typen hunder går løs, og det har jeg vel min rett til å være? Er det så ubegrunnet at "muskelhunder" er forbudt i Norge?

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3128

Artikkelen "farlige hunder". De fleste land sørover opphever nå listene sine over farlige hunder.

candyqueen_83
Skrevet

Vel, det er nok ikke dyra som burde være forbudt, men det er en trend nå å ha denne typen hund blant unge mennesker/tenåringer i Danmark, og problemet er da at den fort kommer i feil hender. Å være eier til denne typen hund krever innsikt og respekt for hundens fortid, for instinktene dens blir man jo ikke bare kvitt over noen generasjoner avl.

Da bør man heller gjøre en innsats for å få de rette eierne. Innføre hundesertifikat f.eks.

Skrevet

De har god arbeidslyst om man vil trene med dem, i tillegg til at de klarer seg utmerket med lite mosjon noen dager. De tåler en kraftig fjelltur, for så å ligge på sofaen neste dag :o) De har et herlig gemytt. Elsker mennesker, og da spesielt barn. De har null vaktinstinkt (snakker da om min rase), lite jaktinstinkter(hvertfall mye mindre enn de fleste andre raser), i tillegg til at jeg ville ha en korthåret hund, og jeg tiltales av det muskuløse, kompakte utseendet. Og nei, jeg er ikke noe gjengmedlem av noe slag. Helt vanlig jente i gata :o) Det er en blanding av mye som gjorde mitt valg lett.

Er det en sånn: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Bull_terier_i_bull_terier_miniatura_d46.jpg du har?

Syns de er så utrolig, utrolig stygge. :-(

Men de har sikkert følelser de også...

candyqueen_83
Skrevet

Er det en sånn: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Bull_terier_i_bull_terier_miniatura_d46.jpg du har?

Syns de er så utrolig, utrolig stygge. :-(

Men de har sikkert følelser de også...

Nei, det er ikke en sånn jeg har, men de er søte de og.

Jeg har en sånn:

http://images.google.no/images?hl=no&q=staffordshire+bull+terrier&um=1&ie=UTF-8&ei=6aptSs3JJ9PJ-QbXnIyMCw&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...