Gå til innhold

Noen som kan hjelpe

Anbefalte innlegg

Gjest Fullstendig panikk
Skrevet

Jeg var hos legen og tok celleprøve for en mnd siden. Fikk et brev i posten i dag hvor det står at de har funnet unormale celler som må til videre undersøkelse og jeg blir henvist til en spesialist gynekolog. Jeg har ikke fått innkallelese fra gynekologen, jeg har ringt og han er på feire. Også fastlegen min. Jeg er livredd, tenker kreft. Har noen fått et slikt brev?og hatt unormale celler? Har lest litt på nettet, og der står det mye om celleforandringer men det står jo unormale celler i brevet og det hørtes mye alvorligere ut....:( Jeg er 26 år.

Gjest mallet
Skrevet

Det er ikke uvanlig at de finner "unormale celler" eller celleforandringer. De tar prøve for sikkerhets skyld, men det er veldig sjelden at prøvene viser at det er noe problem. Hvis det er det, så tar de bort de cellene som er forandret. Det er altså liten sannsynlighet for at noe er galt, og hvis det er noe galt, så oppdager de det nesten alltid så tidlig på sånne tester at det ikke får utvikle seg. Slapp av, og få time hos gynekologen etter ferien :)

Skrevet

Jeg fikk et slikt brev men det er mange år siden. Husker at jeg ble skremt. Men kan ikke huske om jeg måtte til gynekolog. Ihvertfall var det bare litt forandringer som jeg ikke har hørt noe om siden. Men jeg går alltid til privat gynekolog med ultralyd, da jeg synes det er tryggest.

Skjønner at du er urolig, men det går helt sikkert bra. Håper gynekologen din er raskt tilbake. Dersom det drøyer kan du kanskje høre om han har en vikar?

Synes det står litt bra informasjon her:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1393

Klem fra meg

Gjest Fullstendig panikk
Skrevet

Det er ikke uvanlig at de finner "unormale celler" eller celleforandringer. De tar prøve for sikkerhets skyld, men det er veldig sjelden at prøvene viser at det er noe problem. Hvis det er det, så tar de bort de cellene som er forandret. Det er altså liten sannsynlighet for at noe er galt, og hvis det er noe galt, så oppdager de det nesten alltid så tidlig på sånne tester at det ikke får utvikle seg. Slapp av, og få time hos gynekologen etter ferien :)

Tusen takk begge to! Beroligende svar:)

Persille1365381127
Skrevet

Det er ganske vanlig, jeg har også fått påvist unormale celler :)

Men etter en konisering (hvor de tar av en liten bit av livmorhalsen) og biopsi av den - så fant de ingenting. Siden har jeg blitt fulgt opp årlig - og de har ikke funnet noe etter dette (fem år siden).

Skrevet

Veldig vanlig. Legen min fortalte at hun også har hatt det. Og jeg. Og mange andre jeg kjenner.

Litt ekkelt er det å tenke på, men helt sikkert ikke farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...