Gå til innhold

Dere med s.k. "normalt" forhold til mat...

Anbefalte innlegg

Gjest Ellipse
Skrevet

Lar du sultfølelsen bestemme når og hvor mye du spiser?

Hvor mye tenker du over hva du har spist eller skal spise (ca. hovr mange min. i løpet av dagen)?

Hvor ofte veier du deg(hvis du gjør det)?

Er bare interessert i å vite hva som er vanlig..

Skrevet

Da jeg var normalvektig tenkte jeg aldri på mat og vekt. Vel jeg følte meg ikke akkurat slank, men tenkte aldri på slanking i noen særlig grad. Jeg spiste til jeg var mett. Og spiste hva jeg ville. Jeg spiste da mindre porsjoner enn i dag, og var svært mett og fornøyd med det. Skulle ønske jeg fant tilbake til det :)

Gjest Elextra
Skrevet

''Lar du sultfølelsen bestemme når og hvor mye du spiser?''

Ja, stort sett. Men er det noe jeg synes er ekstra godt, og/eller kanskje enkelt å spise, kan jeg fort spise mer enn jeg trenger. Men har merket meg at enkelte venninner med vektproblemer stort sett bestandig spiser mye mer enn meg til måltider.

''Hvor mye tenker du over hva du har spist eller skal spise (ca. hovr mange min. i løpet av dagen)?''

Svaret her henger helt sammen med i hvilken grad jeg fokuserer på slanking. I perioder jeg har bestemt meg for å gå ned i vekt har jeg fokusert langt mer på det enn når jeg har et mer avslappet forhold til det, som nå.

''Hvor ofte veier du deg(hvis du gjør det)?''

Ikke ofte, kanskje en gang eller to i måneden. Kjenner godt på kroppen og på hvordan klærne sitter hvordan jeg ligger an.

Gjest på vei ut
Skrevet

Prøver å spise faste måltider, i allefall frokost og noe middagsaktig. Frokost spiser jeg selv om jeg ikke er sulten fordi det er lurt å gjøre. Ellers spiser jeg når jeg er sulten. Har aldri likt å kjenne meg stappmett, så spiser i ganske små mengder, men ganske ofte. Småspiser en del.

''Hvor mye tenker du over hva du har spist eller skal spise (ca. hovr mange min. i løpet av dagen)?''

Tenker ikke mye på det, går av seg selv. Det jeg tenker på er at jeg kunne spist sunnere, mer frukt og grønt, at jeg skulle lagd mer mat selv, kunne blitt mer økonomisk i forhold til mat. Sånne ting tenker jeg på veldig ofte.

I snitt veier jeg meg kanskje en gang pr mnd, bare for å se at jeg veier omtrent akkurat det samme som alltid. Liker å vite hvor mye jeg veier, syns det er morsomt å veie meg. Er litt redd for å plutselig legge på meg masse, men det skjer jo ikke. Hvis jeg begynner å trene styrketrening går jeg ut fra at jeg kommer til å legge på meg litt, forhåpentligvis i form av muskler.

Skrevet

Jeg spiser når jeg er sulten. Gjerne ca. 4 ggr. pr. dag og litt mellommåltider.

I tillegg spiser jeg godterier når jeg er sugen på noe godt. (Det skulle jeg ønske at jeg klarte å la være)

Jeg veier meg altfor ofte. Nesten hver dag. Det er uaktuelt å gå over en grense jeg har satt for meg selv da jeg gikk ned noen kilo for noen år siden.

Skrevet

Egentlig skal jeg spise annenhver time for å holde et stabilt blodsukker, men det blir mer hver fjerde-femte time - når jeg faktisk er sulten.

Før hvert måltid tenker jeg på hva jeg skal spise. Det er vel det eneste...

Bare hos legen. Vi har ikke vekt hjemme og jeg er ikke så veldig interessert. Jeg fokuserer på at klærne passer eller blir for store og at jeg føler meg bra.

Skrevet

Så langt det lar seg gjøre, spiser jeg når jeg er sulten og til jeg blir mett. I praksis lar det seg ikke alltid gjøre å spise når jeg vil pga. jobben og andre ting en er opptatt av.

Jeg tenker på hva jeg skal spise når jeg for eksempel går hjem fra jobb og er sulten. Tenker ikke på hva jeg har spist, men noen ganger kan jeg komme på at jeg har glemt å spise, og må presse ned noe. Matlysten forsvinner fort om jeg har for mye å tenke på eller sover dårlig.

Jeg veier meg kanskje 3-4 ganger i året, når jeg besøker familie som har vekt stående framme fordi de er opptatte av sånt. Mest for å sjekke at jeg ikke er for lett.

Noen spiser mer enn meg og de fleste mindre. Jeg skjemmes noen ganger over hvor mye jeg spiser sammenlignet med andre, det føles grådig. Har alltid vært litt undervektig.

Gjest Tatjana
Skrevet

Ja, stort sett. Det har hendt at jeg har sittet på jobb med tom matboks og ønsket meg ei halv skive ekstra, men når jeg er hjemme/ har tilgang på så mye jeg vil så spiser jeg til jeg er mett og stopper der. Spiser meg ikke stappmett da, det syns jeg er ubehagelig.

Ikke ofte det nei. Jeg lager en ukesmeny med middagsretter for hele uka på lørdag formiddag, så da tenker jeg på det selvfølgelig. Så tenker jeg på det når jeg skal spise, når jeg finner fram maten.

Maks en gang i uka, men som regel sjeldnere.

Gjest prust
Skrevet

Ikke når det gjelder frokost. Jeg er sjelden sulten til frokost, men vet at jeg trenger frokost - så jeg spiser 1-2 skiver med pålegg og drikker 1 glass melk og gjerne et glass juice. Nå i ferien har jeg mer apetitt til frokost, men da spiser vi ofte ikke før klokka 10.

Vi spiser egentlig ganske regelmessig, så det er ikke så ofte at jeg blir ordentlig sulten. Men vi er veldig glade i godteri, og hiver nok innpå for mye søte og seige ting. I tillegg har det blitt en del øl og vin i sommer, som har vært sånne impulsive ting vi har hevet nedpå ;-)

Jeg må jo tenke over hva vi skal ha til middag, og det bruker jeg kanskje 10-15 minutter på. Tenker ikke så mye på hva jeg HAR spist - bortsett fra hvis jeg har spist chips på en vanlig hverdag (får litt dårlig samvittighet)

Som regel en gang i uka. Akkurat nå veier jeg meg hver dag - har gått opp 3 kilo i ferien, og de skal bort fortere enn svint!!!!!

Gjest Ellipse
Skrevet

Tusen takk for at dere gadd å svare meg, det var nyttig lesning:O)

Gjest Kayia
Skrevet

Både og. Jeg spiser frokost med jr kl 8 før vi går til skole/ jobb, lunsj med kollegaene kl 12 og middag kl 16.30, men siden dette er for lange intervaller for meg må jeg spe på med mellommåltid sånn i 10- tiden og 14- tiden. Har ofte to måltider etter middag, ett i halv åttetiden og ett i halv ellevetiden. Disse er styrt av min sult, ikke andres rutiner.

For noen år siden var jeg litt større enn trivselsvekt, og da tenkte jeg "shit" dersom jeg spiste snop og usunn mat i ukedagene. Nå ligger jeg stabil på matchvekt og tenker bare på mat i betydningen "hva skal vi ha til frokost/ Lunsj/ middag etc".

Når jeg er til mamma og svigermor. Har ikke vekt hjemme.

Skrevet

Spiser når jeg er sulten ja, og spiser til jeg er passe mett.

Tenker aldri på hva jeg spiser eller skal spise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...