Gå til innhold

Tannskade i går, snart 11 år.


Gjest Ikke sett noe som ligner.

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke sett noe som ligner.

Tirsdag 28, i går ettermiddag ca. 15.00, greide datteren vår å kræsje med storebrors hode ved hopping ut i svømmebassenget. Hun traff ham med under haken, der hun har et skrubbsår, og er blå, og hun skadet seg inne i munnen og tennene: Oppe slo hun løs noen småbiter på begge fortenner og tennene ved siden. Nede i munnen slo løs en tann ved siden av fortennene, store smerter i de tre andre fremmerst også. Det så ikke så ille ut med det samme, ingen så akkurat hvordan det skjedde og vi trodde først hun hadde slått en liten "blåleppe" på den ene siden, før vi forstod at smerten vedvarte og ble verre, og vi fikk se at blodet faktisk rant fra tannfestet, mens lepper og kinn var uskadd. Så vi var hos tannlege 18.00. Han så på henne og forordnet "bløt" føde i èn uke, ingen tenner var slått ut av stilling, to "hakk" i fortennene oppe ble filt ned, så en ser knapt ett lite hakk i ene fortannen. Han sa vi måtte være oppmerksomme på om det kom små hvite "prikker" bak noen av tennene nede neste halvår, spesielt den som var løsest, og da ta kontakt umiddelbart. Jeg fikk se nede bak tennene (innsiden), det var blodig og blått rundt festet og nede rundt alle fire tenner. For meg så det forskrekkelig ut, tannlegen med 30 års yrkeserfaring tok det roligere. Men jeg glemte å spørre hvordan det ville utvikle seg (normal heling) inne i munnen i uken som kommer. I natt våknet hun og gråt med enda verre smerter, vi ble både forskrekket og redd, fordi det vanligvis røde kjøttet under tungen, der er alt "boblet opp", veldig hovent, alt er hvitt som en hvit, bløt masse, "strengen" ligger nede i det bløte, den er også helt hvit. Hos tannlegen var det blålig på det tykkeste kjøttet under tungen. Langs randen på innsiden der tennene er festet nede, er en hvit "kant" kommet, der det er blodig og blått, lite nede på tannkjøttet. Hun har en liten rød hoven flekk nede på tannkjøttet bak, på den løseste tannen, i midten er det en hvit prikk. Ellers røde "bobler" for hver tann, som hun ikke hadde i går. Er det en slik hvit prikk tannlegen mente? Jeg forstod det slik at det skulle komme senere, hvis det var noe å bekymre seg for? Jeg har aldri før opplevd barn slå seg på denne måten og så kraftig, i munnen, eller hørt om noe lignende. Kjeven og tennene må ha tatt hele trykket, for ingenting sees utenpå og leppene er helt uskadd. Hun var i sjokk, sier storebroren, hun svømte videre uten en lyd. Han måtte svømme etter og rope da han skjønte hun hadde slått seg kraftig. Selv kunne hun ikke gjøre rede for hvordan det hadde skjedd, om hun hadde løpt ved bassengkanten eller hvordan. En ser hvor vondt det er når hun skal ha i seg noe drikkende, og hun prater utydelig, fordi det gjør vondt. Det som er en hvit, bløt "masse" nede, hva er det for noe? Skal vi kontakte tannlegen igjen, eller er dette normalt når en slår seg så kraftig i munnen? Hun traff altså ikke med fremmerste del med under haken, men skrubbsåret sitter innunder slik at hun må ha truffet med hodet vendt opp i været, som unger gjerne gjør når de hopper ut i vannet. Ser ut som hun har direkte hoppet på han, det var bare haken som traff hans hode først, ikke noe ellers på kroppen tok av. Finner ingen info/bilder på nettet om det bløte vevet under tungen og bilde av skadene som kommer inne på innsiden på tennene, eller bilde på nevnte hvite prikker. Hvordan skal det se ut, før en kontakter tannlege? Og hvordan går det for seg når det går sin vante gang og ikke er noe å bekymre seg for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, det hørtes ekkelt og vondt ut. Har ingen erfaring med lignende.

Jeg ville helt klart ringt legekontoret mitt - eller tannlegen og spurt. Det aller verste som kan skje er at de kan si at det sikkert er ok, men at de ikke har tid til å se på det...

Mødres jobb er tross alt å være litt hysteriske ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ville gått til tannlegen på nytt idag

Jeg tror jeg ville gått en gang til til tannlegen (helst en annen, selv om dere stoler på den første, for å få en second opinion) for å se om alt utvikler seg slik man trodde det ville i går.

Bor dere i nærheten av et stort moderne tannlegesenter ville jeg gått dit, da er det mange på jobb og de konsulterer hverandre ved slike skader.

Feks her: http://www.colosseumklinikken.no

Da kan dere få beskjed om hvilken smertelindring som er optimal, slik at hun får sove bedre om natten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest ikke sett noe som ligner.

Det har gått noen uker siden uhellet nå. Hvordan går det med jenta?

Takk for hilsen, faktisk går det godt med henne. Det var skremmende, i grunnen kan leger informere hva en kan forvente av underligheter de første dagene.

En tann er litt løs, men ikke ute av stilling, så da skal den stå slik å gro fast igjen. Hun gnager hverken gulrøtter, knekkebrød eller andre frukt - bortsett fra banan.

Har fått dårlig bordskikk :-) - river av en bit av brødskiva før hun putter den langt i munnen og tygger. hmm. Hun kjenner smerter ved bitt både opp og ned (bite over noe hardt) så de unngår hun.

Så nå gå det bra, det tror jeg vi kan si a og at vi tross alt var heldige - hun mistet ingen tennene. Èn ørliten bekymring må vi lleve med neste halvår, at det kommer "bobler" bak tennene i nedmunnen.

Takk for folk som følger med og bryr seg, som org, her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen, faktisk går det godt med henne. Det var skremmende, i grunnen kan leger informere hva en kan forvente av underligheter de første dagene.

En tann er litt løs, men ikke ute av stilling, så da skal den stå slik å gro fast igjen. Hun gnager hverken gulrøtter, knekkebrød eller andre frukt - bortsett fra banan.

Har fått dårlig bordskikk :-) - river av en bit av brødskiva før hun putter den langt i munnen og tygger. hmm. Hun kjenner smerter ved bitt både opp og ned (bite over noe hardt) så de unngår hun.

Så nå gå det bra, det tror jeg vi kan si a og at vi tross alt var heldige - hun mistet ingen tennene. Èn ørliten bekymring må vi lleve med neste halvår, at det kommer "bobler" bak tennene i nedmunnen.

Takk for folk som følger med og bryr seg, som org, her.

Glad det gikk fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...