Gå til innhold

Til røykere

Anbefalte innlegg

Gjest veldig irritert !
Skrevet

Etter nok en dag på stranda er jeg forbannet! Det er så mange sneiper som ligger både på gress og sand som man må gå barbeint i og som ungene setter seg på.

Det er ekkelt og totalt unødvendig.

Hvordan gjør du som røyker med dine sneiper? Er det så vanskelig å kaste dem et sted som ingen andre blir plaget av det? Man kan også kjøpe små metallesker man kan putte restene oppi og ha på lomma har jeg sett, så det er ingen unnskyldning å la vær!

Hva synes dere andre om å sitte i andres røykrester?

Skrevet

Jeg putter filtrene oppi røykpakka igjen, og kaster dem når jeg kommer hjem.

Jeg synes heller ikke noe om å sitte i sneiper, selv om jeg røyker selv.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, det er en uting å kaste sneipene fra seg, og særlig på stranden, hvor mange går barbent og sitter på bakken.

De av mine venner som røyker pleier å ha med seg et lite glass med lokk som askebeger.

Skrevet

Veldig enig. Sneiper i sanda er en uting.

Små barn kan også finne på å spise disse. Ikke spesielt bra!

Så oppfordring til alle røykere: Ta med sneipene hjem og kast dem der:-)

Gjest sneipa
Skrevet

Jeg putter filtrene oppi røykpakka igjen, og kaster dem når jeg kommer hjem.

Jeg synes heller ikke noe om å sitte i sneiper, selv om jeg røyker selv.

Røykere har en forbløffende evne til å unngå å tenke over at sneiper er søppel. De færreste røykere kaster annet søppel på bakken, men sneipene er det visst greit å kaste fra seg hvor som helst. Tåpelig.

Gjest sneipa
Skrevet

Røykere har en forbløffende evne til å unngå å tenke over at sneiper er søppel. De færreste røykere kaster annet søppel på bakken, men sneipene er det visst greit å kaste fra seg hvor som helst. Tåpelig.

Den var forresten ikke ment direkte til deg, Bookworm. :)

Skrevet

Og jeg skulle få den kommentaren fordi??? Jeg fortalte jo akkurat at jeg tar med sneipene hjem jo!

Skrevet

Den var forresten ikke ment direkte til deg, Bookworm. :)

Ah, da kan du se bort fra det første svaret jeg skrev;-)

Gjest en røyker
Skrevet

Jeg røyker selv, og irriterer meg like mye over å sitte på sneiper på stranda. Jeg tror jeg er en hensynsfull røyker. Setter meg gerne så langt bort fra andre som mulig (også fordi jeg ikke liker å ligge "oppå" naboen). Og jeg tar alltid med meg alle sneipene til nærmeste søppelbøtte eller helt hjem og kaster de der.

Gjest sneipa
Skrevet

Ah, da kan du se bort fra det første svaret jeg skrev;-)

Done! ;)

Skrevet

Jammen er ikke dette typisk da??

Røykere har en tendens til å slenge sneiper hvor som helst, enten det er ute i naturen, eller på gata.

Bare å ta en titt på bakken på togperrongen eller på en bussholdeplass, utenfor butikken eller i veikanten, og du vil garantert finne drøssevis av sneiper.

Skjønner ikke røykere at sneiper også er søppel??

Gjest Elextra
Skrevet

Røykere har en tendens til å slenge sneiper hvor som helst, enten det er ute i naturen, eller på gata.

Bare å ta en titt på bakken på togperrongen eller på en bussholdeplass, utenfor butikken eller i veikanten, og du vil garantert finne drøssevis av sneiper.

''Skjønner ikke røykere at sneiper også er søppel??

''

Det har skjedd en veldig holdningsendring når det gjelder forsøpling (heldigvis) i løpet av de siste par tiårene. Tidligere var det helt naturlig å kaste fra seg sigarettstumper hvor som helst ute, en regnet liksom med at de forsvant etterhvert. Det samme gjalt i stor grad papirsøppel - så lenge det ikke var av plast eller metall var holdningen i stor grad at naturen ville ta seg av opprydningen.

Så jeg antar dette blir bedre med neste generasjon, men i mellomtiden kunne en jo håpe på en viss holdningsendring også hos voksne folk :o)

Skrevet

Nok en gang snakkes det om røykere som en ensartet gruppe som alle oppfører seg likt - slik er det faktisk ikke...

Skrevet

''Skjønner ikke røykere at sneiper også er søppel??

''

Det har skjedd en veldig holdningsendring når det gjelder forsøpling (heldigvis) i løpet av de siste par tiårene. Tidligere var det helt naturlig å kaste fra seg sigarettstumper hvor som helst ute, en regnet liksom med at de forsvant etterhvert. Det samme gjalt i stor grad papirsøppel - så lenge det ikke var av plast eller metall var holdningen i stor grad at naturen ville ta seg av opprydningen.

Så jeg antar dette blir bedre med neste generasjon, men i mellomtiden kunne en jo håpe på en viss holdningsendring også hos voksne folk :o)

Hvis det har noe med holdninger å gjøre, så har det vel heller gått motsatt vei når det gjelder forsøpling generellt!?

Jeg ser med sjokk og gru hvordan dagens unge med den største selvfølge bare forlater søppel etter seg når de går. Selvom det faktisk er søppelkasser innen rekkevidde.

Dette har jeg lagt merke til ved bl.a flere badeplasser i nærområdet, eller andre steder hvor ungdom har vært samlet. Så sneiper blir jo de rene bagateller i forhold til f.eks potetgullposer, ispapir og brusflasker.

Jeg, og mine jevnaldrende, ble da jammen oppdratt til å ta med oss søppel etter oss? Og såvidt jeg husker, var dette noe vi gjorde med den største selvfølge. Å kaste noe i naturen ble omtrent ansett som å "banne i kjerka." Derfor forundrer det meg at mange av dagens unge ser ut til å ha en så slapp holdning til dette.

Når det gjelder sneiper, så har nok også røykeloven noe av "æren" for at røykere har blitt rensligere med sneipene sine.

Når røykere ble forvist utendørs, ble det samtidig bedre tilrettelagt med egnede steder for å stumpe røyken, på typiske røykeplasser.

Skrevet

Nok en gang snakkes det om røykere som en ensartet gruppe som alle oppfører seg likt - slik er det faktisk ikke...

De som kaster sneiper er jo stort sett røykere da...

Skrevet

De som kaster sneiper er jo stort sett røykere da...

''De som kaster sneiper er jo stort sett røykere da...''

Det har du rett i, men det er ikke det samme som at alle røykere kaster sneiper.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis det har noe med holdninger å gjøre, så har det vel heller gått motsatt vei når det gjelder forsøpling generellt!?

Jeg ser med sjokk og gru hvordan dagens unge med den største selvfølge bare forlater søppel etter seg når de går. Selvom det faktisk er søppelkasser innen rekkevidde.

Dette har jeg lagt merke til ved bl.a flere badeplasser i nærområdet, eller andre steder hvor ungdom har vært samlet. Så sneiper blir jo de rene bagateller i forhold til f.eks potetgullposer, ispapir og brusflasker.

Jeg, og mine jevnaldrende, ble da jammen oppdratt til å ta med oss søppel etter oss? Og såvidt jeg husker, var dette noe vi gjorde med den største selvfølge. Å kaste noe i naturen ble omtrent ansett som å "banne i kjerka." Derfor forundrer det meg at mange av dagens unge ser ut til å ha en så slapp holdning til dette.

Når det gjelder sneiper, så har nok også røykeloven noe av "æren" for at røykere har blitt rensligere med sneipene sine.

Når røykere ble forvist utendørs, ble det samtidig bedre tilrettelagt med egnede steder for å stumpe røyken, på typiske røykeplasser.

''Hvis det har noe med holdninger å gjøre, så har det vel heller gått motsatt vei når det gjelder forsøpling generellt!?''

Jeg har faktisk oppfattet det motsatt, men godt mulig du har rett. Jeg har antatt at den økte graden av forsøpling har med økt forbruk å gjøre, men at de fleste er mer bevisst på ikke å kaste søppel ute. Men som sagt er dette bare min rent subjektive oppfatning og kan godt hende jeg tar helt feil.

Gjest utrolig egoistisk
Skrevet

Jeg er ganske enig med deg. Vet du, en gang jeg satt på kanten av sandkassen med ungen min, og mamman til et annet barn, vi voksne satt og skravlet - da satt hun og røykte, og så stumpet hun røyken inn i sandkassen til barna og lot den ligge!

Dessverre så ble jeg så paff at jeg mistet både munn og mele. Jeg har ikke så lett for å vise sinne. Vet liksom ikke hvordan jeg skal ordlegge meg. Hvordan skulle jeg sagt fra?

Heldigvis har ikke alle røykere like dårlig innlevelse i andre (store og små) menneskers behov.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg irriterer meg grønn obver alle som kaster sneiper, snus, tyggis, søppel og spytter akkurat der det måtte passe dem.

Latterlig og barnslig oppførsel, rett og slett.

*drømmende*
Skrevet

Jeg røyker. Og jeg stumper røyken (asken blir liggende igjen, slukket) men tar med meg sneipen i lomma om det ikke er en søppelkasse der.

-Og nei, jeg liker ikke å sitte i rotet etter andre. Hverken sneiper eller noe annet!

Det skjer rett som det er at jeg plukker opp sneiper etter andre også, når jeg allikevel stumper min, og legger den i lomma. Ikke veldig koslig men...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...