Gå til innhold

Svin og forholdsregler...

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er vel ikke meningen at alle som er forkjølet og hoster skal være hjemme fra jobb "for sikkerhets skyld" i disse svineinfluensa - tider?

Jeg er i ferd med å bli skikkelig forkjøla, tror jeg, og som vanlig begynner det med vondt i halsen og kroppen + hoste. Ingen feber, tror jeg. Kan da ikke være hjemme fra jobb pga sånt, vel - selv om folk er hysteriske for tida?

Gjest solace
Skrevet

Tja. Jeg mener generelt at man ikke skal gå på jobb når man utsetter andre for smitte. Uansett om det er "bare" en forkjølelse, omgangssyke eller influensa. Resultatet av at du skal være "tapper" og gå på jobb er at du smitter andre, og arbeidsplassen vil lide under høyt sykefravær. Så lenge du er såpass forkjølet som du skriver så bør du definitivt holde deg hjemme. Syns jeg.

tzatziki1365380058
Skrevet

Tja. Jeg mener generelt at man ikke skal gå på jobb når man utsetter andre for smitte. Uansett om det er "bare" en forkjølelse, omgangssyke eller influensa. Resultatet av at du skal være "tapper" og gå på jobb er at du smitter andre, og arbeidsplassen vil lide under høyt sykefravær. Så lenge du er såpass forkjølet som du skriver så bør du definitivt holde deg hjemme. Syns jeg.

Nja, jeg ER ikke syk, da - men lurer på/føler at jeg er i ferd med å bli det. Jeg er enig i at man skal holde seg hjemme når man er skikkelig syk, og jeg holder meg også hjemme når jeg er skikkelig forkjølet (har forresten fått mange kommentarer på at man "holder seg da ikke hjemme pga en liten forkjølelse" når temaet har vært oppe her inne, men det gjør jeg altså... )

Men man er ikke syk - og antagelig ikke smittefarlig - selv om man har "rusk i halsen" og hoster. Og før og etter en forkjølelse, kan jeg hoste i ukesvis. Tror ikke det er spesielt uvanlig.

Og altså uten at det er svineinfluensa...

Caloni Makaroni
Skrevet

Smittevernoverlegen har gitt ut informasjonsskriv til alle i Trondheim kommune (eller kanskje det bare er de som jobber i helsesektoren?) om at man ved influensasymptomer (hoste, feber, sår hals, vondt i kroppen) skal man holde seg hjemme.

Jeg mener noen sa at man skal holde seg hjemme i -2- uker :o

Skrevet

Nja, jeg ER ikke syk, da - men lurer på/føler at jeg er i ferd med å bli det. Jeg er enig i at man skal holde seg hjemme når man er skikkelig syk, og jeg holder meg også hjemme når jeg er skikkelig forkjølet (har forresten fått mange kommentarer på at man "holder seg da ikke hjemme pga en liten forkjølelse" når temaet har vært oppe her inne, men det gjør jeg altså... )

Men man er ikke syk - og antagelig ikke smittefarlig - selv om man har "rusk i halsen" og hoster. Og før og etter en forkjølelse, kan jeg hoste i ukesvis. Tror ikke det er spesielt uvanlig.

Og altså uten at det er svineinfluensa...

I kommunen er regelen at man holder seg hjemme dersom man er for syk til å gå på jobb. Dersom man skulle ta hensyn til at man kan smitte andre kollegaer, så ville store deler av arbeidstokken til enhver tid være borte, og da stopper arbeidet opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...