Gå til innhold

Hvordan vet jeg om jeg har fått svineinfluensa?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg føler meg dårlig nå, tror jeg brygger på noe. Høy feber har jeg ikke fått ennå. En kollega har fått svineinfluensa, vi får ikke lov til å jobbe hvis vi er smittsomme.

Jeg får ofte forkjølelser, og sånne "tre dagers", da pleier jeg å gå på jobb. Siden institusjonen jeg har jobber på har barn med dårlig imunnforsvar er de redde for hva som skjer hvis det skjer en epidemi der.

Skal på jobb på lørdag. Hvordan kan jeg vite om det er svineinfluensa jeg har, eller noe annet? Fastlegekontoret tar ikke lenger tester pga kapasiteten er sprengt.

Hvis vi skal holde oss unna jobben med en gang vi føler oss litt syke, så er jeg redd det ikke er noen folk igjen på jobb. Da har vi et nytt problem.

Så hva gjør jeg?

Gjest midia
Skrevet

Vet ikke hva du skal gjøre, men jeg tror nok vi kommer til å få et problem der folk utnytter dette at de liksom kan tro de har det og derfor ta seg fri i over 1 uke med lønn..

Gjest best wishes
Skrevet

Vet ikke hva du skal gjøre, men jeg tror nok vi kommer til å få et problem der folk utnytter dette at de liksom kan tro de har det og derfor ta seg fri i over 1 uke med lønn..

jeg tror at hvis jeg ringer til jobben og sier at jeg skal jobbe på lørdag, men er redd jeg har fått Svineinfluensa, så ber de meg holde meg hjemme. De vil ikke ha ansvaret for et utbrudd.

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal skille mine symptomer nå fra vanlig forkjølelse med vondt i ledd som jeg ofte har, med svineinfluensa. Ringte legevakta og de sa at hvis jeg trodde jeg hadde influensa måtte jeg holde meg hjemme og ikke smitte andre.

Hva om alle nå tror de har det, og holder seg hjemme? Hvem skal holde hjulene igang da?

Skrevet

Du må selvsagt holde deg hjemme selv om du ikke vet hva som feiler deg. Jeg hadde kommet etter deg med hagle dersom jeg var forelder til ett av disse barna og det ble smittet av deg og døde.

Gjest best wishes
Skrevet

Du må selvsagt holde deg hjemme selv om du ikke vet hva som feiler deg. Jeg hadde kommet etter deg med hagle dersom jeg var forelder til ett av disse barna og det ble smittet av deg og døde.

Så med andre ord så må alle som jobber på denne institusjonen holde seg hjemme bare de føler seg (litt) dårlige? Folk er forkjøla og hoster og nyser. det er vel risikabelt å hente inn folk fra vikarbyråer også, som ikke kan disse "avanserte" barna, og lett kan gjøre feil i forhold til medisiner og soneernæring?

Så hvor skal grensa gå i forhold til sykdom?

Gjest best wishes
Skrevet

jeg må presisere at jeg ikke jobber med de barna som har dårlig imunnforsvar. Med at hvis jeg har svineinfluensa kan jeg smitte de andre voksne som også jobber på andre avdelinger. Vi har også en del felles rom som vi bruker.

Skrevet

Jeg ville tatt en egenmelding i morgen og lørdag. Du føler deg jo faktisk syk. Si fra i kveld, så får de tid å finne noen annen.

Er det ikke svineinfluensa, blir du sikkert frisk til mandag. ER det svineinfluensa, så kontakter du lege mandag og får sykemelding videre.

Skrevet

Du kan jo ikke vite det sikkert, kan hende du ikke får kraftigere symptomer enn det der heller. Jeg har akkurat hatt det, og fikk ikke skikkelige symptomer før på dag 3.

For å være helt sikker på å ikke smitte noen må du bli hjemme. -eller du kan gå med munnbind og vaske henda hver gang du har tatt deg i munn/nese/øyne.

-og så kan det hende det var falsk alarm og du må ta samme runde om noen uker. Men disse med immunsvikt skal vel ikke være borti vanlig influensa heller de, så det er vel noen restriksjoner ellers også?

hattifnatt1
Skrevet

jeg tror at hvis jeg ringer til jobben og sier at jeg skal jobbe på lørdag, men er redd jeg har fått Svineinfluensa, så ber de meg holde meg hjemme. De vil ikke ha ansvaret for et utbrudd.

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal skille mine symptomer nå fra vanlig forkjølelse med vondt i ledd som jeg ofte har, med svineinfluensa. Ringte legevakta og de sa at hvis jeg trodde jeg hadde influensa måtte jeg holde meg hjemme og ikke smitte andre.

Hva om alle nå tror de har det, og holder seg hjemme? Hvem skal holde hjulene igang da?

Nei det er ikke lett å vite hva som er best å gjøre. Du har jo morgendagen for å se an om du blir bedre eller verre på..Siden du ikke jobber før lørdag.

Gjest motsatt av hva min lege sa
Skrevet

Jeg ville tatt en egenmelding i morgen og lørdag. Du føler deg jo faktisk syk. Si fra i kveld, så får de tid å finne noen annen.

Er det ikke svineinfluensa, blir du sikkert frisk til mandag. ER det svineinfluensa, så kontakter du lege mandag og får sykemelding videre.

''Er det ikke svineinfluensa, blir du sikkert frisk til mandag. ER det svineinfluensa, så kontakter du lege mandag og får sykemelding videre.''

Legen min sa akkurat det motsatte. Han trodde det var svineinflunsa helt til jeg fortalte hvor lenge det hadde vart. At det hadde vart en uke talte mot at det var svineinflunsa, sa han.

Gjest best wishes
Skrevet

Du kan jo ikke vite det sikkert, kan hende du ikke får kraftigere symptomer enn det der heller. Jeg har akkurat hatt det, og fikk ikke skikkelige symptomer før på dag 3.

For å være helt sikker på å ikke smitte noen må du bli hjemme. -eller du kan gå med munnbind og vaske henda hver gang du har tatt deg i munn/nese/øyne.

-og så kan det hende det var falsk alarm og du må ta samme runde om noen uker. Men disse med immunsvikt skal vel ikke være borti vanlig influensa heller de, så det er vel noen restriksjoner ellers også?

''Men disse med immunsvikt skal vel ikke være borti vanlig influensa heller de, så det er vel noen restriksjoner ellers også?

''

Det aner jeg faktisk ikke. Disse restriksjonene kom nå, pga svineinfluensa. Jeg jobber heller ikke med de mest utsatte barna men er redd for å smitte kollegaer som jobber med dem.

Ellers har vi på avdelingen fått beskjed om at vi ikke trenger å holde oss hjemme med en gang vi føler oss syke, at barna på avdelingen tåler det meste. Men det var en god stund før svineinfluensaen kom.

Gjest best wishes
Skrevet

Nei det er ikke lett å vite hva som er best å gjøre. Du har jo morgendagen for å se an om du blir bedre eller verre på..Siden du ikke jobber før lørdag.

Men hva om jeg ikke føler meg noe verre, men likevel er smittsom? Jeg kan jo gjøre like mye skade selv om jeg ikke føler meg så syk selv. Hvis man bare kunne få påvist dette på noe vis hadde det vært veldig greit.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Men disse med immunsvikt skal vel ikke være borti vanlig influensa heller de''

Det har aldri jeg hørt noe om.

Skrevet

''Er det ikke svineinfluensa, blir du sikkert frisk til mandag. ER det svineinfluensa, så kontakter du lege mandag og får sykemelding videre.''

Legen min sa akkurat det motsatte. Han trodde det var svineinflunsa helt til jeg fortalte hvor lenge det hadde vart. At det hadde vart en uke talte mot at det var svineinflunsa, sa han.

Hæ? Da er legen uvitende. Man kan jo bli sykemeldt i opptil 2 uker. Og noen har en mildere variant, andre en alvorligere.

Gjest motsatt av hva legen min sa
Skrevet

Hæ? Da er legen uvitende. Man kan jo bli sykemeldt i opptil 2 uker. Og noen har en mildere variant, andre en alvorligere.

Hvorfor skal jeg stole mer på deg enn på legen min?

Jeg har søkt en del etter svininfluensa på nettet også etter det, og har funnet flere steder at den normalt er over inne en uke, ofte varer den kun 3-4 dager. Det siste jeg så nå var imidlertid at den gjennomsnittlig vart 7 dager.

Skrevet

Jeg har ikke lest svarene dine, men jeg har hørt at vond hals, muskelverk og feber er symptomene.

Skrevet

Men hva om jeg ikke føler meg noe verre, men likevel er smittsom? Jeg kan jo gjøre like mye skade selv om jeg ikke føler meg så syk selv. Hvis man bare kunne få påvist dette på noe vis hadde det vært veldig greit.

Kan du ikke forklare dette for legen din da? At du ønsker å være på den sikre siden med tanke på dine kollegar som jobber med barn som kanskje ikke ville takle dette så godt og derfor vil testes. Alternativt bli hjemme til det er over. Er du opptatt av at bedriften skal holde hjulene i gang er det helt naturlig at du holder deg borte fra arbeid, så folk ikke faller som fluer de neste ukene og evnt utsetter andre for en smitte de ville tåle dårligere enn oss som anses som friske i utgangspunktet. Vil ikke legen teste, be om sykemelding..

Skrevet

''Men disse med immunsvikt skal vel ikke være borti vanlig influensa heller de''

Det har aldri jeg hørt noe om.

Joa, stemmer det. Influensa kan være veldig hardt for kroppen, og en med dårlig immunforsvar kan bli daudårlig av influensa.. hilsen med med dårlig immunforsvar som heldigvis ikke har hatt det på flere år *bank i bordet* Da er det vel min tur nå da.. *grøss*

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Joa, stemmer det. Influensa kan være veldig hardt for kroppen, og en med dårlig immunforsvar kan bli daudårlig av influensa.. hilsen med med dårlig immunforsvar som heldigvis ikke har hatt det på flere år *bank i bordet* Da er det vel min tur nå da.. *grøss*

Jeg har aldri hørt fra legen til sønnen min at han skal ha vanlig infuensavaksine, men den som kommer nå skal han ha.

Gjest best wishes
Skrevet

Kan du ikke forklare dette for legen din da? At du ønsker å være på den sikre siden med tanke på dine kollegar som jobber med barn som kanskje ikke ville takle dette så godt og derfor vil testes. Alternativt bli hjemme til det er over. Er du opptatt av at bedriften skal holde hjulene i gang er det helt naturlig at du holder deg borte fra arbeid, så folk ikke faller som fluer de neste ukene og evnt utsetter andre for en smitte de ville tåle dårligere enn oss som anses som friske i utgangspunktet. Vil ikke legen teste, be om sykemelding..

legekontorene har ikke mulighet til å teste, det eneste alternativet er sykemelding. Jeg har ikke lyst til å bli sykemeldt, men jeg forstår jo risikoen jeg utsetter andre for HVIS jeg skulle ha svineinfluensa. Men dette kan jo også være en vanlig forkjølelse. Skal jobbe på søndagen, hvis jeg er bra til da kan jeg vel gå på jobb?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...