Gå til innhold

Når er legen for gammel for jobben?

Anbefalte innlegg

Gjest Marieline
Skrevet

Leser en undersøkelse på doktoronline, som antyder at eldre leger er mindre oppdaterte enn yngre.

Hvilken alder snakker vi om her? Gikk til en lege som var 57 år, var det en forsvarlig alder å praktisere som psykiater? Er man da like rask til å få med seg alt, som om hun hadde vært yngre?

fastlegen min har passert førti år nå, er det på tide å finne en ny fastlege?

Vil gjerne ha de beste legene.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Det vil jeg tro kommer an på hver enkelt lege. Noen er mer interessert i å holde seg oppdatert enn andre. De eldre har jo noe de yngre mangler, nemlig erfaring. :-)

Gjest Har ny fastlege, og er veldig glad for det
Skrevet

Da min fastlege tydeligvis ikke fikk med seg noe av det jeg sa lenger, og ikke husket viktige ting fra min sykehistorie, og heller ikke var oppdatert på medisinfronten lengre, da byttet jeg! Hun var 69 år...

Skrevet

Tror ikke en lege på 40 år er for gammel nei!

Min fastlege er 65 år gammel.

Min bestemor gikk til sin faste lege til han var langt over 70 år såvidt jeg husker.

Skrevet

40 år er da ingen alder - heller ikke for en lege! Min forrige fastlege var vel midt i 60-årene da jeg fant ut at jeg ville ha en annen. Byttet da til en som er jevnaldrende med meg selv, altså har han nå rundet 40 og er veldig fornøyd.

Skrevet

Min lege er ca 50 år, utrolig dyktig, og jeg har full tillit til henne.

Tannlegen min er ca 65, og er veldig dyktig han også, og jeg har full tillit til ham.

De legene som har en del år bak sog i yrket har jo mye erfaring de kan bruke :-)

Gjest mikkelina
Skrevet

Altså, det tar noen år å utdanne seg til lege i første omgang. Om man ikke er 19 når man begynner på medisin, kan en fort ha fylt 30 før en er ferdig med skole og turnus. Skal man spesialisere seg kommer det flere år på toppen.

Og psykiater som noen never - er ikke det 5 år på toppen av medisinstudiet? Herlighet, rart det finnes leger _under_ 40, sier nå jeg ;o)

Gjest alder = erfaring
Skrevet

Min 70 år gamle rumenske gynekolog gikk dessverre av med pensjon i sommer. Og det er litt krise. Han var utrolig oppdatert faglig sett - ikke bare på min type problemstilling, men i mange andre ting også. Han var/er en kapasitet som har vært til utrolig hjelp for et par generasjoner kvinner her omkring, og flere steder også gjennom sitt 46-årige yrkesaktive liv. Så der var alder og erfaring en kjempefordel!

Hva angår fastlege, derimot, så har jeg vært heldig å få en kvinne som ikke er så mye eldre enn meg (under 50), og det er jeg veldig fornøyd med.

Skrevet

He he, 57 er da ikke noen alder, og 40 er UNGT!

En viktig ting du glemmer, er at erfaring er kjempeviktig. Jeg har tillit til en godt voksen lege med lang erfaring med pasienter. Enkelte av dem kan nok være rigide, men det er nok individuelt.

Skrevet

Er ikke så farlig om han er gammel, bare han er kjekk.

Skrevet

Du er sikkert godt under 40 siden du tenker at en lege som er eldre enn det er muligens "gammel".

Jeg vil jo si at en 57 år gammel psykiater har enormt mye mer erfaring som en psykiater på under 40 ikke har.

Alderen på legen spiller vel ingen rolle så lenge de holder seg oppdaterte på det faglige - og det gjelder for både "ung" og "gammel"!

Skrevet

Det burde da gå frem av undersøkelsen hvor gamle "eldre" leger er?

Uansett, 40 år er ikke gammelt for en lege. Det betyr bare at han har fått litt erfaring etter at han ble ferdig på studiet, de har jo 18 måneder(?) turnus, og en ev. spesialisering tar fem år, og er også en del av "utdannelsen".

Gjest gråpusen
Skrevet

Jeg har en kvinnelig lege midt i femtiårene. Hun har vært mye borte og da får jeg komme til forskjellige turnusleger. Jeg antar at de skal være godt faglig oppdatert, men jeg holder på å gå i oppløsning over måten noen av de unge spirrevippene snakker med meg. At de ikke har faglig erfaring er en ting, men de har ikke livserfaring heller.

Jeg burde ha funnet meg en ny fastlege for å mer stabilitet, men jeg holder ut siden jeg har hatt samme lege i femten år og er storfornøyd med henne.

Skrevet

Det vil jeg tro kommer an på hver enkelt lege. Noen er mer interessert i å holde seg oppdatert enn andre. De eldre har jo noe de yngre mangler, nemlig erfaring. :-)

Ene overlegen ved sykehuset der jeg bor er 80 år. Hun regnes for å være dyktig.

Gjest wxwxwx
Skrevet

Ja, men begynner å høre litt dårlig og skjelven på hånda vel?

Persille1365381127
Skrevet

Mister de ikke lisensen når de fyller 70 da? I motsetning til advokater som aldri mister den :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mister de ikke lisensen når de fyller 70 da? I motsetning til advokater som aldri mister den :)

75 :-)

Persille1365381127
Skrevet

75 :-)

Nuvel, yngre enn 80 ;)

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...