Gå til innhold

Hva gjør jeg med studielånet ved nye studier?

Anbefalte innlegg

Gjest student til høsten
Skrevet

Har studielån fra min grunnutdanning, og betaler på dette. Nå har jeg kommet inn på videreutdanning. I den forbindelse lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Har hørt at en kan få utsatt betalingen av det forrige studielånet, eventuelt få det rentefritt. Noen som vet eksakt hva som lønner seg?

Studiet strekker seg over to år, og er 60 studiepoeng. Har samboer og ett barn under 16 år. I tillegg skal jeg jobbe ca 50% i tillegg til studiet. Har jobbet 100 % frem til nå. På lånekalkulatoren viser den at jeg kan få 43.000 kr i lån pr år, ingen stipend pga samboers inntekt.

Vil bare vite hva som er mest hensiktsmessig.

Skrevet

Det lureste er nok å søke om å få rentefritak, og fryse lånet mens du studerer.

Hvis du har krav på studielån nå tror jeg dette skjer automatisk, sånn var det ihvertfall da jeg tok etterutdanning for 10 år siden.

Skrevet

Dersom du søker nytt lån fryses automatisk det du hadde fra før. Dersom du ikke søker nytt lån har du likevel rett til rentefritak, men dette må du søke om på nytt ved hver terminbetaling (det må legges ved bekreftelse fra studiested hver gang).

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg har hatt med Lånekassen å gjøre, men jeg syns å huske det er sånn at du ikke skal/trenger å betale på lånet sålenge du er student. Dette gjelder selv om du tar opp nytt lån eller ei. Du bare får studiestedet ditt til å sende inn bevis på at du er student der. Kan ikke huske jeg gjorde så mye mer enn det. Sjekk på Lånekassen sine sider www.lanekassen.no , kanskje det står noe der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...