Gå til innhold

Fibromyalgi/Sjøgrens/Hormoner

Anbefalte innlegg

Gjest Optimist på 50

Hei. Jeg fikk diagnosen Fibromyalgi i 2005 etter mange års kamp.. Jeg har de fleste plagene som FM gir, men har ikke hatt noen problemer med smerter i finger leddene før i de siste månedene. Samtidig fikk jeg også problemer med tørre øyne - det kjennes som om jeg har sand i øynene.Fikk også problemer med intens kløe i huden og har veldig tørr hud. For å holde kløen i sjakk fikk jeg allergi medisin og jeg må smøre huden regelmessig. Sliter også med munntørrhet, men det har forverret seg etter at jeg begynte med Emselex pga overaktiv blære. Har tatt mine målinger og jeg går på toalettet 19 ganger pr døgn. Oppe 5 ganger pr natt. Det å spise Emselex har ikke gitt den helt stor gevinsten som jeg hadde håpet. Fastlegen vil henvise meg til fysioterapi ang overaktiv blære. .Hvilke andre behandlingsmåter mot overaktiv blære finnes det? FM alene gir kronisk tretthet, smerter i muskelfestene, utmattelse samt store søvnvansker og jeg bruker dessverre endel sovemedisin.Sjøgrens syndrom har jo også endel av disse symtomene som FM i tillegg til det jeg opplever med tørre øyne osv. Det jeg lurer på er om en kan ha FM og Sjøgrenes samtidig. Jeg er også i overgangsalderen og tar hormonpreparatet Trisikvens. Hetetoktene er det slutt på, men jeg sliter fryktelig med humør svingninger. Humøret gikk opp og ned før oppstart på Trisikvens også, men jeg er blitt direkte aggressiv etter å ha gått på hormoner i 5 mnd. Har nettopp startet med Female og vurdere å slutte av med Trisikvens. Kan Female og Trisikvens kombineres? Har du hørt om forverring av humørsvingninger som følge av hormonpreparater? I desperasjon for å få litt mer overskudd og energi i hverdagen har jeg hatt 5 behandlinger med Akupunktur, og det virker, men ikke mot smerter fra FM. På forhånd takk for svaret fra en hardt prøvet dame.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333012-fibromyalgisj%C3%B8grenshormoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Fibromyalgi og Sjøgrens syndrom kan ha noen fellestrekk som slitenhet, smerter i kroppen og tørrhet i slimhinner. Det kan ta mange år før enkelte får bekreftet at de har Sjøgrens syndrom og det hender at vi tror det er andre plager som fibromyalgi før diagnosen blir endelig. Jeg vil anbefale revmatologisk utredning for det finnes også andre sykdommer som angriper ledd og bindevev som kan ligne. Vil anbefale deg å fortsette akupunkturen som etter min erfaring kan være bra mot overgangsplager og urinveisproblemer. Det finnes forresten et norsk doktogradsarbeide som viser det siste. Hvis du har psykiske bivirkninger av Trisekvens burde du ta dette opp med din lege. Enkelte har bivirkninger i oppstart av hormonbehandling, men det pleier å bli bedre i løpet av første tre måneder. Når det gjelder fibromyalgi er det lite som er bevist effektivt utover forsiktig trening, gjerne i varmt basseng. En vurdering hos revmatolog vil kunne gi svar på om du har det ene eller det andre, eventuelt både fibromyalgi og Sjøgrens syndrom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...