Gå til innhold

Årets blondinetest: Bokbind-påsetting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var det på'n igjen. Bokbind, tape og klistrelapper er kjøpt inn i dyre dommer, og husets 11-åring spør forsiktig om jeg tror jeg får det til. (Får det nemlig ALDRI ordentlig til...)

Ender alltid opp med ett eller annet feil; det strammer/spjærer/tapen spretter opp, el.lign.

Sukk. Kanskje jeg kan Google, det, he-he! Må da finnes en idiotsikker måte å få det til på? Vi prøver!

:-)

Gjest mikkelina
Skrevet

Jeg fulgte nøye med da bestefaren min la bokpapir på mine første bøker, og etter det har teknikken sittet spikret :-)

Merkelig hvordan enkelte ting bare fester seg i hjernen mens andre ting... not so much! ;-)

Skrevet

Fy Farao; genialt med "stretch-laken"!

Søren at jeg ikke visste om det da vi handla inn meter på meter med ruller med pusekatter og hester på..... Vel, neste år vet jeg ihvertfall hva jeg skal gjøre! Fant forresten et annet forum der det kom fram at "clou'et" var å snikkebrette bokpapir-kantene inn mens boka er nesten lukket. Jeg prøver!

Skrevet

Mamma lærte meg det da jeg var 10-11 år - og teknikken sitter som støpt :-)

Skrevet

Se på lenka Mrs. Wallace la ut, den er super. Jeg gjør det omtrent likedan, men ikke helt. Det tar ikke mange straksene når man har fått inn teknikken. Men kom ikke med de ekle plastrullene (ikke selvklebende altså, men løs plast i grelle farger), de er helt jævlige å legge på! Papir og kontaktpapir er ingen sak. :o)

Skrevet

Se på lenka Mrs. Wallace la ut, den er super. Jeg gjør det omtrent likedan, men ikke helt. Det tar ikke mange straksene når man har fått inn teknikken. Men kom ikke med de ekle plastrullene (ikke selvklebende altså, men løs plast i grelle farger), de er helt jævlige å legge på! Papir og kontaktpapir er ingen sak. :o)

Jeg gjør også omtrent som på linken, og det går helt supert. Men i år brukte jeg nettopp sånne plastgreier som du nevner, og det var ganske riktig mye mer plundrete.

Skrevet

Jeg gjør også omtrent som på linken, og det går helt supert. Men i år brukte jeg nettopp sånne plastgreier som du nevner, og det var ganske riktig mye mer plundrete.

Jeg klipper til papiret, tar så bakpermen helt ferdig, bretter rundt og tar så forsiden til slutt. Cluet er å lukke boka før man bretter og taper foran så det ikke blir for stramt.

Skrevet

Jeg klipper til papiret, tar så bakpermen helt ferdig, bretter rundt og tar så forsiden til slutt. Cluet er å lukke boka før man bretter og taper foran så det ikke blir for stramt.

Å bruke tape er for pingler!

Skrevet

Akkurat sånn gjør jeg det også. Men jeg er muligens en avviker, for jeg liker jo faktisk å legge på bokbind. :)

Skrevet

Å bruke tape er for pingler!

...eller for folk med særdeles uvørne unger. Egentlig burde jeg brukt sement. ;)

Skrevet

Jeg kunne jo lånt deg mannen min? Han er en racer til sånt - og derfor får han jobbe heeeeelt alene.

Skrevet

...eller for folk med særdeles uvørne unger. Egentlig burde jeg brukt sement. ;)

Mja - gutten min insisterte på at jeg skulle bruke tape i år. Jeg ble meeeeget fornærmet, men hørte itt på ham, og brukte tape på halvparten av bøkene.

Hun i 3. har ikke klaget på bindet uten tape - så hun fikk uten.

Jeg bruker altså disse rullene med glanset papir. Har vel lagt på ca 20 bøker den siste uka.

Skrevet

Jeg så nå hvorfor jeg klarer meg uten tape: Jeg bretter inn flikene på en annen måte, liksom inn mellom boka og den store kantfliken, slik at de holder seg på plass.

Skråklipper i stedet for klipping rett - men jeg vet ikke om det har noe å si. Mamma skråklippet, så da gjlr jeg det også :-)

Skrevet

Jeg kunne jo lånt deg mannen min? Han er en racer til sånt - og derfor får han jobbe heeeeelt alene.

Takk for bra tilbud, -org!

Min kom akkurat hjem fra jobb. Selv om dette er barn nr. 2, og den eldste er ferdig på skolen for lengst, har mannen min aldri spurt om ikke han kan få lov til å sette på bind en gang...... Etter banningen min å dømme, har han sikkert skjønt at det ikke er så festlig. Din må være et unikum! Hold godt på ham, he-he!

Skrevet

Akkurat sånn gjør jeg det også. Men jeg er muligens en avviker, for jeg liker jo faktisk å legge på bokbind. :)

''Men jeg er muligens en avviker, for jeg liker jo faktisk å legge på bokbind. :)''

Det er en del av jobben min da, å legge på kontaktpapir altså. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...