Gå til innhold

Hormontilskudd?

Anbefalte innlegg

Gjest Helene Harefrøken

For og gjøre en lang historie kort, så skriver jeg i stikkordsform. Plager i ca 10 år: Hormonell hodepine (ca 10 dager hver mnd, under mensen, ved eggløsning), konsentrasjonsproblemer , fryser, influensasymptomer, svimmelhet, hoster ,nyser, klør på kroppen, smerter i rygg, nakke, venstre fot, høyre skulder, irritabel tarm, treg avføring(spiser mye fiber, drikker mye vann), hyppig vannlating, soppinfeksjoner i underlivet, prikkinger i fjeset og venstre bein, urolig hjerte (dobbelt slag), brystsmerter , redsel, mareritt, PMS( nattsvette,ømme bryst, hodesmerter, dårlig søvn menssmerter, verk i høyre bryst, underlivsmerter).Tåler dårlig kulde og varme(blir uvel). Dessuten mister jeg søvnen helt rundt fullmåne. Fastlegen anbefaler Østrogentilskudd og p.sprøyte/Yasminelle som behandling (bli kvitt mensen). Men jeg er meeeget skeptisk, da jeg er 48 år og har hatt alvorlig blodpropp i nær familie (ikke mor) .Hva synest du om dette? Jeg har de siste ukene prøvd med Tofupill og nattlysolje. Ingen effekt så langt (bortsett fra litt mer svimmel og tregere mage, men kanskje tilfeldig?). Men trenger kanskje mer tid? Ellers har jeg godt immunforsvar, spiser sunt og får sjelden smittsomme sykdommer:) Har opplevd en del traumer. Har du gode råd, så er jeg VELDIG TAKKNEMLIG, er så sliiiiten. Hva kan fungere som alternativ behandling? Har Tofupill effekt(fastlegen hadde aldri hørt om dem)? Er Yasminelle farlig for meg? Evt.andre p.piller og anbefale for evt og unngå eggløsing? Det aller viktigste for meg er å bli kvitt hodepinen, svimmelheten ,trøtteheten og få tilbake konsentrasjonen.Noen diagnose du kan tenke deg? Til slutt må jeg nevne at alle blodrøver jeg har tatt er veldig fine( stoffskifte, jernlager, kolesterol, B12, kalium, kalsium m.m.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333710-hormontilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Som alternativ til hormontilskudd kan det være verdt å prøve Tofupill og nattlysolje, men en mnd skulle være tilstrekkelig for å registrere effekt. Det finnes noen studier som viser effekt av nattlysolje mot PMS og Tofupill mot plager relatert til overgangsalder. Årsaken til PMS kan være flere, hos noen er det vist lave serotonin nivåer i hjernen. Serotonin er et signalstoff i hjernen som motvirker smerter og får oss til å føre velvære. Johannesurt kan hjelpe, men bør ikke kombineres med legemidler inkludert hormontilskudd. Rosenrot er et annet alternativ, som også kan virke positivt mot slitenhet. Etter min erfaring kan store doser vitamin B6 (40 mg/dg som fås fra apotek) i kombinasjon med akupunktur være et fornuftig førstevalg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333710-hormontilskudd/#findComment-2797908
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...