Rith Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Skal ha overnattingsbesøk og føler for å diske opp med litt mat. Når vi er på besøk hos disse får vi elgstek, biff og litt finere mat. Problemet er at jeg ikke har så god tid til å lage denne maten for jeg skal bake to kaker, og lage mat og forberede til dåp samme dag. Noen som har forslag til god mat som evt kan forberedes i forveien? Gjerne noe enkelt også så jeg slipper for mye hodebry. 0 Siter
puttelulle Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Hva med å smøre noen tortillalefser med smøreost, røykalaks og litt ruccola-salat? Sett det på kjøla, og lag kanskje en liten salat til!? 0 Siter
Rith Skrevet 26. august 2009 Forfatter Skrevet 26. august 2009 Hva med å smøre noen tortillalefser med smøreost, røykalaks og litt ruccola-salat? Sett det på kjøla, og lag kanskje en liten salat til!? Tviler på at min kjære tante syns det er greit med tortillalefser, men takk for forslaget. Jeg kan alltids bruke det ellers. 0 Siter
Gjest Snerpetante?! Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 På en slik dag hadde jeg gått for noe take-away, f.eks. kinamat. Ikke har du stekeovnen til disp, og neppe mange plater heller hvis du skal både bake og forberede dåp. Alternativt skikkelig grønnsakssuppe som bare kan varmes opp (lages på forhånd), eller sodd (Inderøysodd, da, ikke noe slik Trondhjæmsskvip). 0 Siter
linnea72 Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Fiskepudding og reker i hvit saus.Fylles i terteskjell,serveres med tomater og agurk ved siden av. 0 Siter
morsan Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Gravet laks med dillstuede poteter: Gravlaksen kjøper du ferdig i skiver i butikken, du kjøper ferdig sennepssaus, og så kjøper du loff/baguetter og smør. Dillstuede poteter kan lages på forhånd og serveres "lun": Kok poteter, lag hvit saus som smakssettes med dill, pepper, muskat, del potetene opp i biter (ca samme str som i potetsalat) og ha oppi sausen. Kjempelett og kjempegodt:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Gravet laks med dillstuede poteter: Gravlaksen kjøper du ferdig i skiver i butikken, du kjøper ferdig sennepssaus, og så kjøper du loff/baguetter og smør. Dillstuede poteter kan lages på forhånd og serveres "lun": Kok poteter, lag hvit saus som smakssettes med dill, pepper, muskat, del potetene opp i biter (ca samme str som i potetsalat) og ha oppi sausen. Kjempelett og kjempegodt:-) Hørtes godt ut - fin mat å servere når man får besøk av den eldre garde, og forsåvidt gjerne også den yngre *S* 0 Siter
morsan Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Hørtes godt ut - fin mat å servere når man får besøk av den eldre garde, og forsåvidt gjerne også den yngre *S* Ja, absolutt:-) En tante som reagerer på tortillalefser vil nok lettere "svelge" gravlaks, og ikke har det slike assossiasjoner hos den yngre garde som f eks aspic har (ref tidligere tråder på dol om det). Men må nok ta forbehold om den _meget_ yngre garde - tviler på at junior hadde villet spise dette :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Ja, absolutt:-) En tante som reagerer på tortillalefser vil nok lettere "svelge" gravlaks, og ikke har det slike assossiasjoner hos den yngre garde som f eks aspic har (ref tidligere tråder på dol om det). Men må nok ta forbehold om den _meget_ yngre garde - tviler på at junior hadde villet spise dette :-) ''Men må nok ta forbehold om den _meget_ yngre garde - tviler på at junior hadde villet spise dette :-)'' Jeg kommer ingen vei med gravlaks så jeg hadde nok gått sulten fra selskapet. Og jeg kan nok ikke påberope meg å tilhøre den meget yngre garde lenger... ;o) 0 Siter
morsan Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 ''Men må nok ta forbehold om den _meget_ yngre garde - tviler på at junior hadde villet spise dette :-)'' Jeg kommer ingen vei med gravlaks så jeg hadde nok gått sulten fra selskapet. Og jeg kan nok ikke påberope meg å tilhøre den meget yngre garde lenger... ;o) Men du kunne i det minste spist dillstuede poteter, eller hva?;-) Junior hadde nok nøyd seg med loffen! 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Men du kunne i det minste spist dillstuede poteter, eller hva?;-) Junior hadde nok nøyd seg med loffen! Dill? :-/ 0 Siter
Rith Skrevet 26. august 2009 Forfatter Skrevet 26. august 2009 Gravet laks med dillstuede poteter: Gravlaksen kjøper du ferdig i skiver i butikken, du kjøper ferdig sennepssaus, og så kjøper du loff/baguetter og smør. Dillstuede poteter kan lages på forhånd og serveres "lun": Kok poteter, lag hvit saus som smakssettes med dill, pepper, muskat, del potetene opp i biter (ca samme str som i potetsalat) og ha oppi sausen. Kjempelett og kjempegodt:-) Takk! Tror jeg prøver denne! De potetene kan vel lages dagen før også? Har bedre tid da enn dagen før dåpen. 0 Siter
ingoen Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Oj, gravlaks! Det er "heavy" kost for min del! Jeg hadde gått for snitter med ulike deilige pålegg( karbonader og løk, eggerøre og laks, svinestek og surkål, skinke og ost osv). Flott, fin mat som faller i smak hos de fleste! Huff, nam, nå ble jeg sulten - igjen! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 En oppskrift jeg fikk her inne en gang er kjempeenkel og utrolig god: Smør ei ildfast form med litt olje eller smør. Legg laksefileter i formen og strø over masse sitronpepper. Ha over biter av paprika og purreløk (en god del). På toppen heller du over en blanding av melk og rømme (ikke lettrømme!). Blandingen skal være litt tykk. Legg en bit aluminiumsfolie løst over formen (skal dekke retten). Stek midt i ovnen til laksen er gjennomstekt. Server ris eller poteter, og evt brød ved siden av. Dette er kjempegodt, lettvint og ser eksklusivt ut 0 Siter
Gjest sussananna Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Kald roshbiff med sprøløk og majones, loff til dette. Fin mat som alle liker. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Kald roshbiff med sprøløk og majones, loff til dette. Fin mat som alle liker. Rosh med rem er en sclager :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Rosh med rem er en sclager :-) HAHAHA:))))) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 ;-) unnlot du å nevne den manglende h'en? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.