morsan Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 unnlot du å nevne den manglende h'en? åff kårs! 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Gravet laks med dillstuede poteter: Gravlaksen kjøper du ferdig i skiver i butikken, du kjøper ferdig sennepssaus, og så kjøper du loff/baguetter og smør. Dillstuede poteter kan lages på forhånd og serveres "lun": Kok poteter, lag hvit saus som smakssettes med dill, pepper, muskat, del potetene opp i biter (ca samme str som i potetsalat) og ha oppi sausen. Kjempelett og kjempegodt:-) Mmmm! 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 ''Men må nok ta forbehold om den _meget_ yngre garde - tviler på at junior hadde villet spise dette :-)'' Jeg kommer ingen vei med gravlaks så jeg hadde nok gått sulten fra selskapet. Og jeg kan nok ikke påberope meg å tilhøre den meget yngre garde lenger... ;o) Hadde jeg invitert voksne folk som ikke spiste NOE av maten hadde jeg reagert. Og neppe invitert på middag igjen. Er jeg borte spiser jeg alt uansett om jeg holder på å brekke meg. (Noe som er sjelden, det er tross alt mat man snakker om) 0 Siter
pusi Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Hva med en gryterett? Du kan lage fra grunnen eller bruke toro? Du trenger ikke å vise frem toro-posen til tante... Kyllinggrytene deres er gode. Server med ris, salat og godt brød. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Hadde jeg invitert voksne folk som ikke spiste NOE av maten hadde jeg reagert. Og neppe invitert på middag igjen. Er jeg borte spiser jeg alt uansett om jeg holder på å brekke meg. (Noe som er sjelden, det er tross alt mat man snakker om) Jeg synes selv jeg spiser det meste, men gravlaks er da temmelig spesielt!? Jeg hadde jo prøvd meg på de dillstuede potetene for det er maaaange år siden jeg prøvde dill sist. ) 0 Siter
morsan Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Jeg synes selv jeg spiser det meste, men gravlaks er da temmelig spesielt!? Jeg hadde jo prøvd meg på de dillstuede potetene for det er maaaange år siden jeg prøvde dill sist. ) Greit nok at du ikke liker gravlaks, men jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er så veldig spesielt? Jeg mener å ha fått det som forrett i mange selskaper/brylluper de siste 20 årene, og det er nesten fast takst på koldtbord på hoteller osv. Tror jammen meg at det ofte har vært en liten dæsj på enkelte "lunsjtallerkener" som man typisk har fått på kurs/seminar noen ganger. Jeg kan styre meg for røykelaks, dvs jeg spiser det hvis det skulle være det eneste som blir servert, men når det gjelder "vanlighetsgrad" synes jeg de to rettene er omtrent på det samme. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Greit nok at du ikke liker gravlaks, men jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er så veldig spesielt? Jeg mener å ha fått det som forrett i mange selskaper/brylluper de siste 20 årene, og det er nesten fast takst på koldtbord på hoteller osv. Tror jammen meg at det ofte har vært en liten dæsj på enkelte "lunsjtallerkener" som man typisk har fått på kurs/seminar noen ganger. Jeg kan styre meg for røykelaks, dvs jeg spiser det hvis det skulle være det eneste som blir servert, men når det gjelder "vanlighetsgrad" synes jeg de to rettene er omtrent på det samme. Enig,- synes det ofte er gravlaks på koldtbordet... 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Greit nok at du ikke liker gravlaks, men jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er så veldig spesielt? Jeg mener å ha fått det som forrett i mange selskaper/brylluper de siste 20 årene, og det er nesten fast takst på koldtbord på hoteller osv. Tror jammen meg at det ofte har vært en liten dæsj på enkelte "lunsjtallerkener" som man typisk har fått på kurs/seminar noen ganger. Jeg kan styre meg for røykelaks, dvs jeg spiser det hvis det skulle være det eneste som blir servert, men når det gjelder "vanlighetsgrad" synes jeg de to rettene er omtrent på det samme. ''Greit nok at du ikke liker gravlaks, men jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er så veldig spesielt?'' Fordi jeg ikke er vant til det sikkert. ) Jeg spiser heller ikke røkelaks og ser ikke bort fra at det jeg har trodd var røkelaks på koldtbord kan ha vært gravlaks, om det er mulig å ta feil av de to da. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Greit nok at du ikke liker gravlaks, men jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er så veldig spesielt? Jeg mener å ha fått det som forrett i mange selskaper/brylluper de siste 20 årene, og det er nesten fast takst på koldtbord på hoteller osv. Tror jammen meg at det ofte har vært en liten dæsj på enkelte "lunsjtallerkener" som man typisk har fått på kurs/seminar noen ganger. Jeg kan styre meg for røykelaks, dvs jeg spiser det hvis det skulle være det eneste som blir servert, men når det gjelder "vanlighetsgrad" synes jeg de to rettene er omtrent på det samme. Kanskje trådstarter blander "grav" og "rak". Det var min første tanke. Personlig foretrekker jeg gravlaks framfor røykalaks, men det er en smakssak. 0 Siter
morsan Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Kanskje trådstarter blander "grav" og "rak". Det var min første tanke. Personlig foretrekker jeg gravlaks framfor røykalaks, men det er en smakssak. Ja, rakfisk er ihvertfall ikke et vanlig skue på kodltbord:-) 0 Siter
Gjest lilatu_28 Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Hva med den svenske slageren Smørgåstårta? Det er litt jobb, men kan med fordel gjøres is stand på forhånd. http://ninas-interior.blogspot.com/2009/05/oppskrift-pa-smorgastarta.html 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Jeg synes selv jeg spiser det meste, men gravlaks er da temmelig spesielt!? Jeg hadde jo prøvd meg på de dillstuede potetene for det er maaaange år siden jeg prøvde dill sist. ) Jeg syns ikke gravlaks er så spesielt akkurat.. Bra du hadde prøvd deg på potetene da hvertfall. Hehe ) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 ''Greit nok at du ikke liker gravlaks, men jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er så veldig spesielt?'' Fordi jeg ikke er vant til det sikkert. ) Jeg spiser heller ikke røkelaks og ser ikke bort fra at det jeg har trodd var røkelaks på koldtbord kan ha vært gravlaks, om det er mulig å ta feil av de to da. Det er dill på gravlaksen så man burde se forskjellen.. 0 Siter
morsan Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Det er dill på gravlaksen så man burde se forskjellen.. ''Det er dill på gravlaksen så man burde se forskjellen..'' Ja, i minst 99% av tilfellene er det det. Men jeg har en gang i et privat lag fått servert gravlaks der "gravøren" hadde benyttet einerbær istedenfor dill. Det var (også) veldig godt! :-) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 ''Det er dill på gravlaksen så man burde se forskjellen..'' Ja, i minst 99% av tilfellene er det det. Men jeg har en gang i et privat lag fått servert gravlaks der "gravøren" hadde benyttet einerbær istedenfor dill. Det var (også) veldig godt! :-) Hmm.. Det har jeg ikke hørt om før. Sikkert godt ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.