Gå til innhold

Hvilken venner bør en ta vare på?

Anbefalte innlegg

Gjest mine tanker om det
Skrevet

Jeg har ganske mange venner og ser at jeg ikke har sjansgs til å få tid til alle desverre. Selv om jeg ikke tenker at jeg vil kutte noen ut så ser jeg at det kan bli sånn- For ikke så lenge siden døde moren min. Dette var selvsagt ikke lett. Det som vare merkelig var at venner som jeg hadde hatt mest og lengst tid kontakt med ikke brydde seg særlig mens venner jeg ikke haddde så mye kontakt med sendte flere fine hilsener og blomster som trøst. I en slik situasjon trenger man jo noen å snakke med og man trenger en som da kun fokuserer på deg en periode. Jeg er ikke lenger i tvil på hvem jeg vil ta vare på. For det er da virkelig i en de tyngste tidene man trenger venner mest og det er også da man virkleig ser hvem som er mest glad i deg.

Gjest Elextra
Skrevet

Selv tar jeg ikke veldig bevisste valg om hvilke vennskap jeg tar vare på, bortsett fra enkelte gode venner fra barndommen. Disse vennskapene har vart "en generasjon" og tåler mer enn de ferskere vennskapene. Selv om jeg ikke treffer disse vennene så ofte, er det de jeg vet jeg antakelig vil ha livet ut, mens andre kommer og går litt mer.

Skrevet

Så bra for deg da at du er så bevisst hvem du vil ta vare på.

Den som forsømmer sine gamle venner for nye risikerer å miste begge.

Det er større skam å mistro sine venner enn å bli bedratt av dem.

Den som søker en venn uten feil blir foruten.

Skift dine fornøyelser ,men skift ikke dine venner.

Ellers er det vel opp til hver enkelt å bestemme hvem man vil omgås med:-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Skift dine fornøyelser ,men skift ikke dine venner.

''

Jeg synes det er naturlig at venner skifter litt - dvs. man blir ikke uvenner, men går kanskje videre og mister litt kontakten, så får man noen nye venner.

Men de gamle gode vennene bør en ta vare på uansett :-)

Gjest mine tanker om det
Skrevet

Greit om du kan referere forfatter mm. nærmere så jeg kan lese mere hvem du siterer for jeg skjønte ikke helt logikken i det du skrev.

Skrevet

Hei!

Leit å høre om moren din! Jeg opplevde faktisk for et år siden at en venninne mistet sin mor i ferien, og jeg visste ingenting før på høsten. Vi hadde vært på ferier med familiene våre, og ikke snakket sammen i løpet av sommeren. Det var ille å få vite dette etterpå, for jeg hadde jo ikke gitt noen oppmerksomhet- all den tid jeg ikke ante noe om det. Kanskje noen av dine venner ikke visste?

Om jeg var deg ville jeg ikke ekskludert noen pga dette, men pga hvordan du føler deg med dine venner. Gir de deg noe, føler du deg vel, sett og annerkjent når du er sammen med de? Ta vare på de som bryr seg om DEG!

Ønsker deg lykke til:-)

Gjest googler
Skrevet

Greit om du kan referere forfatter mm. nærmere så jeg kan lese mere hvem du siterer for jeg skjønte ikke helt logikken i det du skrev.

Jeg er ikke "sitat", men google er min venn:

''Den som forsømmer sine gamle venner for nye risikerer å miste begge.'' Æsop

''Det er større skam å mistro sine venner enn å bli bedratt av dem.'' François de La Rochefoucauld, Benjamin Franklin

''Den som søker en venn uten feil blir foruten.'' Tyrkisk ordtak

''Skift dine fornøyelser ,men skift ikke dine venner.'' Francois de Voltaire

Gjest googler
Skrevet

Mange kloke ord der...

Gjest tenk deg litt om først
Skrevet

Ikke alle vet hva man skal gjøre eller si i en sånn situasjon. Jeg har venner som ikke vet helt hva de skal gjøre når noen er i sorg, men jeg har ikke eksludert dem fordet. Er de gode venner i andre situasjoner? Hvis du har tenkt flere ganger tidligere at du ikke får noe igjen for vennskapet med NN og at dette var dråpen, kan jeg skjønne det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...