Gå til innhold

"Skolen" på NRK1

Anbefalte innlegg

Gjest disco Line
Skrevet

Han unge læreren får "gjennomgå" litt i klippingen i den nye serien på NRK1, "SKOLEN" - stakkar :(

Han er verdt hele programmet alene, spør du meg :)

Skrevet

Håper programmet utvikler seg til å bli voksenopplæring for alle foreldre. Iflg mine lærervenner burde alle ungdomsskoler hatt skjult kamera for å vise foreldrene hvilke utfordringer lærerne har. Også med deres gullunger.

Skrevet

Håper programmet utvikler seg til å bli voksenopplæring for alle foreldre. Iflg mine lærervenner burde alle ungdomsskoler hatt skjult kamera for å vise foreldrene hvilke utfordringer lærerne har. Også med deres gullunger.

Søren!! Jeg glemte å se programmet :-(

Håper så mange foreldre som mulig ser på!!

Gjest disco Line
Skrevet

Helt enig der bikku! Hadde vært greit med litt disiplinundervisning også(for kidsa).

Skrevet

Helt enig der bikku! Hadde vært greit med litt disiplinundervisning også(for kidsa).

Min teori er at det burde være nærmere kontakt mellom forsvaret og skolen hva angår lederutvikling... Og da tenker jeg ikke bare på skoleledelsen, men også på at ungdomsskolelærere kunne hatt noen triks å hente.

Skrevet

Søren!! Jeg glemte å se programmet :-(

Håper så mange foreldre som mulig ser på!!

Ligger det ikke tilgjengelig på nett-tv? Jeg kom akkurat hjem og hadde tenkt å se det på den måten. ;)

Skrevet

Ligger det ikke tilgjengelig på nett-tv? Jeg kom akkurat hjem og hadde tenkt å se det på den måten. ;)

Da er det desverre ikke teksta for hørselshemmede, men jeg burde kanskje høre godt nok til å fikse den biten nå (gammel vane er vond å vende ;-)). Prøver meg på det imorgen :)

Skrevet

Da er det desverre ikke teksta for hørselshemmede, men jeg burde kanskje høre godt nok til å fikse den biten nå (gammel vane er vond å vende ;-)). Prøver meg på det imorgen :)

Sorry, det tenkte jeg ikke på i det hele tatt. ;)

Jeg har sett programmet nå. Gudbedre, han nyutdanna fyren fikk kjørt seg... Og så er jeg usikker på hva jeg mener om å eksponere både barn og unge lærere på denne måten.

Skrevet

Jeg har sett programmet nå. Gudbedre, han nyutdanna fyren fikk kjørt seg... Og så er jeg usikker på hva jeg mener om å eksponere både barn og unge lærere på denne måten.

Jeg og en lærernabo diskuterte programmet på bussen klokka 6 i morges :-)

Jeg synes det var interessant, men syntes kanskje de hang ut enkeltelever litt uheldig, særlig hun lille jenta som strevde med lesing. Tror heller ikke mor forstod så mye av den foreldresamtalen.

At læreren henges ut, regner jeg med at han har vært med å godkjenne. Jeg synes likevel at f.eks. sløydtimen var elendig dårlig planlagt, og at han burde være flau over hvordan han taklet bråk.

At jeg som mamma kjenner meg igjen over måter å takle bråk på, innrømmer jeg, men jeg håper at mine barne lærere ikke har den mangelen på kontroll.

Eldstemann hadde en mannlig nyutdannet lærer i et halvt år i 2. klasse, og han hadde i kontroll i det hele tatt. Elednig læring for elevene, og et duperdårlig klassemiljø. Heldigvis fikk de ny lærer i 3. klasse.

Skrevet

Jeg synes det var interessant, men syntes kanskje de hang ut enkeltelever litt uheldig, særlig hun lille jenta som strevde med lesing. Tror heller ikke mor forstod så mye av den foreldresamtalen.

At læreren henges ut, regner jeg med at han har vært med å godkjenne. Jeg synes likevel at f.eks. sløydtimen var elendig dårlig planlagt, og at han burde være flau over hvordan han taklet bråk.

At jeg som mamma kjenner meg igjen over måter å takle bråk på, innrømmer jeg, men jeg håper at mine barne lærere ikke har den mangelen på kontroll.

Eldstemann hadde en mannlig nyutdannet lærer i et halvt år i 2. klasse, og han hadde i kontroll i det hele tatt. Elednig læring for elevene, og et duperdårlig klassemiljø. Heldigvis fikk de ny lærer i 3. klasse.

Jeg så bare litt av det - og stusset veldig på at sånt sendes i samme land som det er tatt opp i? For det er ekte, ikke skuespill, hva?

Skrevet

Jeg så bare litt av det - og stusset veldig på at sånt sendes i samme land som det er tatt opp i? For det er ekte, ikke skuespill, hva?

Dette er dokusåpe, ja. I den etter hvert lange serien "ingen yrkesgruppe eller arbeidsplass skal skånes for detaljinnsyn".

Skrevet

Dette er dokusåpe, ja. I den etter hvert lange serien "ingen yrkesgruppe eller arbeidsplass skal skånes for detaljinnsyn".

Er ikke det litt trasig for elevene - selv om de kanskje ikke synes det er ille å bli vist fram akkurat nå, så...

Skrevet

Er ikke det litt trasig for elevene - selv om de kanskje ikke synes det er ille å bli vist fram akkurat nå, så...

Jeg kan tenke meg at det både er litt stas og litt flaut. Jeg så ikke gårsdagens episode.

Jeg regner også med at det var mulig å ta forbehold om at elever ikke skulle eksponeres tydelig (da mener jeg med navn osv.) hvis foreldrene ikke ville. Det spørres jo om sånt bare de skal ta et lite foto på dagstur i skogen omtrent...

Skrevet

Ingen fare ;)

Nå er det jo valgfritt å delta, men jeg tror ikke jeg ville utsatt mine barn for tv-filming i klasserommet...

Gjest best wishes
Skrevet

''Jeg synes det var interessant, men syntes kanskje de hang ut enkeltelever litt uheldig, særlig hun lille jenta som strevde med lesing. Tror heller ikke mor forstod så mye av den foreldresamtalen.''

jeg er ikke enig i din oppfatning av å "henge ut noen". Slik jeg ser det, så har jenta fått stor eksponering. Fokuset har vært på hvordan man skulle hjelpe denne jenta, ikke at jenta hadde dårlige evner i utgangspunktet. Det kan jo tenkes at hun gjør fremskritt etterhvert i serien, og da er det mere ok å ta med begynnelsen hvor ting ikke fungerer så bra. Men jeg håper at foreldrene har fått full informasjon om hva det innebærer å bli med i serien, på sitt eget språk.

Ellers har jeg fått smertelig erfare hvor mye klippingen har å si for en slik serie. Og hvilken makt de har til å fremstille folk slik de vil ved hjelp av klipping. I dette tilfellet ville de fokusere på en nyutdannet lærer. Da er det naturlig at de finner alle feil han gjør og lager programmet ut fra det. Alle de andre episodene hvor han da har håndtert bråk på en ok måte, vil da ikke tas med hvis man skal lage et ordentlig show. Vi får heller ikke se foranledningen til bråket, hva som ligger bak det hele.

Gjest cinderellla
Skrevet

Jeg har en datter som går på den skolen og jeg er veldig glad for at fokuset var klasse 1a og ikke 1b hvor datteren min går.. Dette ble tatt opp i fjor høst.. de hadde akkurat begynt i 1 klasse og alt var nytt i forbindelse med oppstart av 1klasse.. 2 uken fikk vi brev med hjem hvor det sto at de skulle filme en del og lage en dokument. serie.. Det sto ikke noe om at de skulle fokusere på enkelt elever.. Jeg priser meg lykkelig over at dette ikke ble tatt opp i min datters klasse.. Synes det var på grensen og mye fokus på enkelte elever med navn og det hele.. Det arket vi fikk av info og som vi måtte underskrive på sa ingenting om hvordan dette skulle bli på tv..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...