Gå til innhold

Bunad til barn

Gjest i dag er det hemmelig

Anbefalte innlegg

Gjest i dag er det hemmelig
Skrevet

Vi skal gifte oss neste sommer i bunad, har 3 barn der de to minste er gutter som har bunader like sin far. Jeg har nordlandsbunad og ønsker også at min datter som neste sommer er 10 år også skal ha det.

Finnes det mulighet for å leie barnebunad?? (Hun driller og er aspirant i korps slik at 17.mai antrekket framover blir uniform. Vi skal riktignok i konfirmasjon neste vår, men ellers blir det ikke mange anledningene hun kan bruke den.

Skal barnebunaden ha sjal etc?? Ser at enkelte dropper dette på barnebunader.

Dersom vi finner ut at vi skal få sydd en bunad til henne, hvor store muligheter for utsying bør man ha? Ønsker i tilfelle å droppe bunadsskjorte og heller bruke en skjorte fra Cubus eller lignende.

Skrevet

Snuppa mi har arva min gamle bunad. 100% lik voksenbunaden. (Mamma sydde den til meg) Ho la inn noen muligheter til at bunaden kunne "vokse" med alderen. Så den passer nok i over 2 år (med forskjellige skjorter)

Du kan jo evt. søke etter brukt bunad på finn.no? Evt. om noen vil leie ut en.

Gjest majas mamma
Skrevet

Datteren min har Sunnmørsbunad (Ørskog) som svigermor sydde til min svigerinne en gang. Den har vært brukt av min svigerinne, hennes datter som nå har vokst ut av den, og nå har min datter den,. Og jeg har måtte sy INN ganske mye, og korte ned på skjørtelengden. Tror det er vanlig å bruke ganske så romslige mål på en barnebunad for at den skal passe i flere år, og samtidig sydd på en slik måte at det ikke er allverdens å sy inn eller ut. Ser selv at bunaden som jeg fikk til min konfirmasjon nå bare henger i skapet. Blusen er altfor trang over brystet, og kjolen er for trang i livet.

Skrevet

Hva med å legge ut en annonse på finn eller lignende på at dere ønsker å kjøpe Nordlandsbunad til 10-åring?

Skrevet

Barna våre har bunader som er sydd til dem. Dvs gutten vår fikk først barnebunaden etter sin far - han fikk den da han var 5 år, og hadde den t.o.m. da han var 8 år. Han fikk sydd ny fjor, og brukte den på 17. mai da han var 9 år. I år ville han ha dress på 17. mai (han var 10 år i år). regner med at bunaden passer til han er ca 12 år.

Eldste jente fikk bunad da hun var 3 år, og hun brukte den til hun var 6 år. Fikk ny da hun var 7 år, og brukte den i fjor og i år på 17. mai (hun er 8 nå)-

Minstejenta har nå den minste bunaden, og jeg regner med hun kan ha den til hun er 6 år.

Det legges altså opp tail at ungene kan vokse i bunaden,

Skrevet

Hun er nok for liten til å ha voksenbunad. Hadde hun vært 12-13 kunne det sikkert gått bra.

Nordlandsbunaden kan forøvrig fint brukes uten sjal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...