Gå til innhold

Spørsmål til dem som feirer ramadan

Anbefalte innlegg

Gjest wwwåpå
Skrevet

1) Hvilket klokkeslett kan dere spise i kveld?

2) Er det ikke fritak for å faste for dem som har født? Hvor lenge er de fritatt? Hvor mange måneder? Hva er vanlig?

3) Dersom en muslim tar medisin for depresjon, er ikke denne personen også syk og fritatt for fasting?

Regner ikke med at det finnes fastsatte regler her, men hva er vanlig??

Skrevet

Når sola går ned.

Gravide trenger ikke faste, men hvor lenge etter fødselen? No idea.

Syke trenger ikke faste, men om det gjelder gærningene også er jeg ikke sikker på. De trenger ikke faste når de er på reise heller.

At muslimer ikke er forpliktet til å faste i spesielle tilfeller betyr ikke at de ikke gjør det. De skal også "ta det igjen" senere, så om de eksempelvis ikke kan faste 1 uke under ramadan, så må de faste denne uken en annen gang.

Det var ikke helt svar på det du spurte om, men alt jeg kan bidra med.

Gjest Jordgutten
Skrevet

Muslimer er nok mer interessert i å kaste vekk tiden på å be enn å kaste vekk tiden her...

Skrevet

Jeg våger meg på å svare selv om jeg på ingen måte er ekspert på temaet ;)

Muslimer kan spise etter solnedgang, og dette varierer vel litt fra måned til måned? Vet ikke om de har et fastsatt klokkeslett.

Jeg tror de fleste muslimer har et forholdsvis liberalt syn på fasten - iallefall om de bor i Norge. Barn, gravide, syke og eldre slipper å faste. Jeg har inntrykk av at det er litt valgfrihet her... Ramadan pleier vel å være en høytid de liker godt. Når sola går ned koser de seg med masse god mat, så jeg antar mange av dem liker følelsen av faste på dagtid og kos på kveldstid?

Psykisk syke er jo innenfor gruppen syke, så jeg vil tro de kan slippe å faste? Når man tar medisiner må man jo ofte ta medisinene sammen med mat.

Gjest svingstang i amsterdam
Skrevet

Jølsen kan sikkert svare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...